شناسهٔ خبر: 34246966 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کارشناس ایندی پندنت؛

لندن از مقابله با تهران ناتوان است

عضو هیئت تحریریه روزنامه ایندی پندنت: دولت انگلیس در شرایط وخیمی قرار دارد و از مقابله با ایران ناتوان است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما، عضو هیئت تحریریه روزنامه ایندی پندنت در لندن، تاکید کرد دولت انگلیس از مقابله با ایران ناتوان است.
احمد ابودوح در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه، در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت انگلیس در برابر ایران گفت: به اعتقاد من، کلمه درستی که بتوان با دقت و واقع بینانه، موضع انگلیس را با آن تفسیر کرد، آن است که لندن ”عاجز“ است و نمی‌تواند این مشکل در برابر ایران را به تنهایی حل کند.
به نظر می‌رسد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، فرماندهی اردوگاه غرب را رها کرده است و درباره حمایت از انگلیس و کمک به این کشور برای اعمال فشار بر ایران، تردید دارد. از نظر نظامی، انگلیس فقط یک کشتی جنگی در خلیج فارس دارد که نقشی بازدارنده ایفا می‌کند. اما دو کشتی جنگی انگلیس در مسیر رسیدن به تنگه هرمز هستند. آیا این تجهیزات نظامی انگلیس کافی خواهد بود؟ من اینطور فکر نمی‌کنم. انگلیس در نهایت باید از متحدان خود و به طور مشخص آمریکا کمک بگیرد تا بتواند نفتکش خود را آزاد کند.
بوریس جانسون که احتمالا از سه شنبه آینده نخست وزیری انگلیس را برعهده خواهد گرفت، با توجه به روابط شخصی خود با دونالد ترامپ، از همان خط مشی آمریکا در برابر ایران پیروی خواهد کرد. انگلیس که برای خروج از اتحادیه اروپا آماده می‌شود، در موضع ضعیف قرار دارد و هیچ برگ برنده‌ای جز آمریکا ندارد.
<div id="video-display-embed-code_3754288"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2481479/3754288?width=400&height=300"></script></div>

وی در پاسخ به این سوال که چرا انگلیس تاکنون گام عملی در برابر ایران برنداشته است؟ خاطر نشان کرد: اگر انگلیس مطابق خواست آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کند، در عمل به معنای خروج لندن از توافقنامه هسته‌ای و پیروی از دیدگاه دونالد ترامپ و تندرو‌ها در دولت او خواهد بود. اروپایی‌ها نمی‌خواهند انگلیس از اجماع نظر اروپایی‌ها درباره لزوم حفظ توافقنامه هسته‌ای جدا شود و به تلاش‌های دولت ترامپ برای تشکیل ائتلاف نظامی به منظور ایجاد بازدارندگی در برابر ایران در منطقه خلیج فارس بپیوندد.انگلیس در این مرحله انتقالی نمی‌تواند به اجماع نظر داخلی درباره اتخاذ تصمیمات تعیین کننده در برابر ایران، دست پیدا کند.
وی گفت انگلیس امروز در شرایط وخیمی قرار دارد و جایگاه راهبردی این کشور به ویژه پس از خروج از اتحادیه اروپا، کاهش یافته است. آینده روابط لندن و واشنگتن، مبهم است و به نظر می‌رسد انگلیس بار دیگر مطیع سیاست‌های آمریکا تبدیل خواهد شد. انگلیس بسیاری از برگ‌های برنده خود را از دست داده است. انگلیسی‌ها جز دستیابی به توافقی برای مبادله این نفتکش با نفتکش گریس ۱ نمی‌توانند کار دیگری صورت دهند.
وی افزود: به اعتقاد من، انگلیس با این مشکل بزرگ روبروست که سیاست دولت ترامپ در اعمال فشار حداکثری بر ایران، همه اهرم‌های اعمال فشار جدید علیه این کشور را از بین برده است و لندن برگ برنده دیگری برای اعمال فشار بر تهران ندارد که بتواند ایران را به آزاد کردن این نفتکش وادار کند. امروز انگلیس در حالی با ایران گفتگو می‌کند که لندن تدابیر تنبیهی ندارد که بتواند تهران را با آن‌ها تهدید کند. مشکل دیگر انگلیس آن است که اگر تحریم‌های پیش از توافقنامه هسته‌ای را علیه ایران اعمال کند، تهران آن را به مثابه اعلام جنگ علیه خود محسوب خواهد کرد و توافقنامه هسته‌ای فرو خواهد پاشید.