شناسهٔ خبر: 34072390 - سرویس علمی-فناوری
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

از یکم مرداد

پخش قسمت جدید برنامۀ پایان ناباروری

پخش قسمت سوم برنامۀ پایان ناباروری از یکم مرداد آغاز می‌شود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی- ابن‌سینا؛ این برنامه شنبه‌ها، ساعت ۱۹ از شبکۀ چهار سیما پخش خواهد شد.
برنامۀ پایان ناباروری با مشارکت پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا و شبکۀ چهار سیما تولید می‌شود و در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۷ قسمت‌های اول و دوم آن تولید و پخش شده است، به موضوعات مرتبط با باروری و ناباروری می‌پردازد.
آمار‌ها نشان می‌دهند که از یک سو، حدود بیست درصد از زوج‌های کشور به مشکل ناباروری مبتلا هستند و از سوی دیگر، نمودار رشد جمعیت به سمت منفی شدن پیش می‌رود و خطر سالخوردگی جمعیت از بحران‌های مهم کشور در آینده است.
توجه به این آمار‌ها ضرورت حمایت از زوج‌های نابارور و تقویت و توسعۀ خدمات درمان ناباروری را به عنوان یکی از راهکار‌های مؤثر اجرای سیاست‌های جمعیتی آشکار می‌سازد. از این رو، ارتقای آگاهی عمومی دربارۀ علل ناباروری و روش‌های تشخیص و درمان آن و پرداختن به معضلاتی که زوج‌های نابارور در مسیر درمان با آن دست به گریبان‌اند، در دستور کار سازندگان سری جدید این برنامه قرار گرفته است.
در این برنامۀ ترکیبی، به موضوعاتی مانند ناباروری و سیاست‌های جمعیتی، علت‌های ناباروری، روش‌ها و فناوری‌های درمان ناباروری، معرفی تکنیک‌های نوین درمان ناباروری که حاصل تلاش محققان پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا است، سقط مکرر، اندومتریوز، اهدای تخمک و جنین، نقش ژنتیک در درمان ناباروری و ابعاد اجتماعی، روان شناختی، حقوقی و اخلاقی ناباروری و روش‌های درمان آن پرداخته می‌شود.
در مجموعه جدید این برنامه تلاش شده است تا افزون بر گفتگو‌های علمی و تخصصی، نظرات و مشکلات بیماران و نگرش جامعه به معضل ناباروری نیز بازتاب داده شود.