شناسهٔ خبر: 3403739 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سي سي تي وي: چين، هند و روسيه همکاري‌هاي سه جانبه اقتصادي و نظامي دارند

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی 1393/11/13
00:48:33.08
شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان چین تأکید کرد: کشورهای چین، هند و روسیه همکاری‌های سه‌جانبه‌ی اقتصادی و نظامی با یکدیگر دارند.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین، مجری این شبکه ابتدا گفت: امروز (دوشنبه) ملاقات کلیدی سه‌جانبه میان وزرای امور خارجه چین، هند و روسیه اینجا در پکن برگزار شد. وزرای نامبرده درباره اوضاع منطقه آسیا-اقیانوس آرام، امنیت جهانی و همچنین شرایط اوکراین و سایر نقاط جهان، با یکدیگر گفتگو کردند.
شی جینپینگ، رییس جمهور چین، نیز ملاقات‌هایی مجزا با سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند، و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، برگزار کرد. شی جینپینگ در خلال دیدار خود با وزیر خارجه هند، خواهان همکاری‌های بیشتر میان دو کشور، در حوزه‌هایی مانند تأسیس پارک‌های صنعتیِ مشترک و خطوط راه آهن شد. وی همچنین خواستار رفع مناسبِ اختلافات میان دو کشور و هماهنگ سازی تلاش‌های دو کشور در رابطه موضوعات مهم بین‌المللی شد. همچنین در ملاقات میان رییس جمهور چین و سرگئی لاوروف، دو طرف بر سر همکاری دو کشور در رابطه با مسائل مربوط به نقاط حساس جهان با هم توافق کردند.
لاوروف و سواراج نیز ملاقاتی جداگانه با یکدیگر داشتند. مجری افزود: علت سفر چهار روزه‌ی سواراج به چین، فراهم آوردن مقدمات برای سفر آتی نارندرا مودی، نخست وزیر هند، به چین در خلال سال جاری میلادی عنوان شده است. سواراج همچنین در روز یکشنبه با برخی از مقامات ارشد چینی، از جمله وانگ یی، وزیر امور خارجه این کشور، دیدار و گفتگو کرد.
وانگ یی به طور گسترده و مفصل درباره شالوده مستحکم و انگیزهِ قوی برای تقویت همکاری ها میان سه کشور چین، هند و روسیه صحبت کرد. وزیر امور خارجه چین در این خصوص گفت: اولاً هر سه کشور از مناسبات قوی دو جانبه بهره مند هستند. همه ی ما در همکاری های راهبردی با یکدیگر قرار داریم و این اساس تقویت همکاری ها میان ما است.
ثانیاً همه ما فلسفه های دیپلماتیک مشابهِ یکدیگر داریم. ما همچنین مواضع مشترکِ یکسان یا مشابهِ یکدیگر در رابطه با امور مهم بین المللی و منطقه ای داریم. ثالثاً هر سه کشور اهداف مشترکی دارند که آن را پیگیری می کنند و هدف اصلی هر سه کشور تجدید جوانی (شکوفایی اقتصادی) خود است. این به ما انگیزه می دهد که همکاری ها را میان خود بیش از پیش تقویت کنیم.
مجری سپس افزود: چین، روسیه و هند دارای سه اقتصاد بزرگ نوظهور جهانی هستند که در حوزه های مختلف، منافع مشترکی باهم دارند. این سه کشور در مجموع، دارای چهل درصد از جمعیت کل جهان هستند و تقریباً بیست درصد از تولید ناخالص ملی تمام کشورهای دنیا را نیز تولید می کنند.
در حالی که روسیه یکی از سه کشور بزرگ تولید کننده نفت در جهان به حساب می آید، دو کشور چین و هند به شدت نیازمند به واردات منابع انرژی از جمله نفت خام هستند. مثلاً شصت درصد از تمام نفت مصرف شده در چین از خارج به این کشور وارد می شود و هند نیز هشتاد درصد از نفت مورد نیاز خود را از سایر کشورها خریداری می کند. این سه کشور همچنین عضو گروه کشورهای دارای اقتصاد نوظهور به نام «بریکس» هستند که به غیر از این سه کشور، شامل کشورهای برزیل و آفریقای جنوبی نیز می شود.
سه کشور نامبرده که همچنین عضو سازمان همکاری شانگهای هستند، با یکدیگر همکاری های نظامی نیز دارند. چین در سپتامبر گذشته درخواست رسمی برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای داده است که باعث افزایش همکاری های سه جانبه نظامی میان این سه کشور در آینده خواهد شد.
00:51:29.22