شناسهٔ خبر: 33647920 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

مخالفت گسترده ملت های عرب با معامله قرن

تهران- ایرنا- دو روز تا زمان برگزاری نشست منامه در ارتباط با اجرای معامله قرن امریکا در ارتباط با فلسطین اشغالی، در جهان عرب موج انتقادها و اعتراض ها به این طرح سازش، ابعاد جدیدی به خود گرفته است.

صاحب‌خبر -

نشست اقتصادی منامه با مدیریت آمریکا روز ۵ و ۴ تیر در بحرین برگزار خواهد شد و تشکیلات خودگردان فلسطین آن را تحریم کرده است.

اجرای یک طرح اقتصادی ۵۰ میلیارد دلاری از سوی کاخ سفید با هدف سرمایه گذاری در فلسطین و کشورهای همسایه در معامله قرن توسط جرد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در نشست منامه پایتخت بحرین ارائه خواهد شد.

فقدان یک راه حل سیاسی موجب شده که نه تنها فلسطینی ها بلکه کشورهای عربی مخالف این طرح باشند.

از کشور سودان تا کویت صاحب نظران برجسته و شهروندان این کشورها به شدت طرح های پیشنهادی کوشنر را با عبارت هایی از قبیل "وقت تلف کردن"، "نا موفق" یا عناوین دیگر محکوم کرده اند.

"جمال فهمی" تحلیلگر مصری با اشاره به حق بازگشت فلسطینی ها گفت: وطن فروختنی نیست، حتی به قیمت تمام پول های دنیا. این طرح زاییده افکار دلالان ملک و املاک است، نه سیاستمداران. حتی کشورهای عربی که میانه رو تلقی می شوند، نمی توانند علناً از این موضوع حمایت کنند.

"سرکیس نوام" مفسر سیاسی در روزنامه "النهار" لبنان هم اظهار داشت که این طرح اقتصادی موفق نخواهد شد زیرا هیچ اساس سیاسی ندارد.

سازمان آزادیبخش فلسطین نیز برنامه های کوشنر را رد و تاکید کرد که فقط یک راه حل سیاسی این مشکل را حل خواهد کرد. گفته می شود این طرح نوعی رشوه به فلسطینی ها است تا اشغال سرزمینشان توسط اسرائیل را بپذیرند.

جواد العنانی یک سیاستمدار سابق اردنی هم با اشاره به انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت: این شیوه نامتوازنی است، فلسطینی ها طرف آسیب پذیر تر این طرح هستند.

"عزام حنیدی" معاون رهبر گروه اخوان المسلمین تاکید کرد: این طرح اقتصادی فروش فلسطین تحت عنوان کامیابی در ازای صلح است و هیچ زمینی برنمی گردد.

کشورهای عربی متحد آمریکا از جمله عربستان و امارات همراه با مقاماتی از کشورهای مصر، اردن و مراکش در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

حزب الله لبنان پیشتر این طرح را "یک جنایت تاریخی" خوانده بود.

تحلیلگران عربی معتقدند که کنفرانس اقتصادی بحرین با استفاده از چندین میلیارد دلار رشوه تلاش می کند تا مخالفان اشغال سرزمین فلسطین را تطمیع کنند.

بخش بزرگی از ۵۰ میلیارد دلار طرح اقتصادی آمریکا به کشورهای همسایه فلسطین مانند اردن و لبنان برای سکونت پناهجویان فلسطینی در آن کشورها تعلق می گیرد.

اردن، سوریه و لبنان پس از سال ۱۹۴۸ پذیرای بیشترین مهاجران فلسطینی بودند که در حال حاضر حدود ۵ میلیون نفر تخمین زده می شوند.

خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که طرح اقتصادی جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای خاورمیانه با مخالفت گسترده اعراب روبرو شده است.

این خبرگزاری روز یکشنبه افزود که برنامه اقتصادی دولت آمریکا به عنوان بخش گسترده تری از طرح سازش بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها با تمسخر، غضب و عدم پذیرش در دنیای عرب مواجه شده است.

ماجد الانصاری استاد جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه قطر این طرح را مضحک و غیر واقعی توصیف کرد. وی گفت تغییر تفکر "زمین در ازای صلح" به "پول در ازای صلح" برای نهضت فلسطین توهین آمیز است.

میثم الشخص پژوهشگر کویتی پیش بینی کرد که واشنگتن قادر به اجرای این طرح از شیوه دیپلماسی نخواهد بود و احتمالاً آن را به زور اجرا می کند. وی گفت: ترامپ قدس و جولان را به اسرائیل داد و هر روز هدایایی از جیب اعراب به آنها می دهد.

یک کارشناس سیاسی اماراتی هم بیان کرد که فلسطینی ها مستحق نپذیرفتن طرح دولت آمریکا هستند زیرا این طرح کوچک ترین خواسته های آنها را نیز برآورده نمی کند.