شناسهٔ خبر: 33213280 - سرویس سیاسی
منبع: خرداد | لینک خبر

همه آنچه در نشست فوق العاده مکه گذشت

تکرار اتهام زنی های شاه سعودی علیه ایران و بی تفاوتی به قضیه فلسطین

صاحب‌خبر -

خرداد؛ دو نشست فوق العاده اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس که عربستان نسبت به برگزاری آن در مکه مکرمه دعوت کرده بود، شب گذشته در مکه مکرمه خاتمه یافت بدون اینکه هیچ گونه نتایج ملموسی جز اتهام زنی تکراری به ایران در پی داشته باشد.

به گزارش خرداد به نقل از شفقنا، در این نشست ها همانند نشستهای گذشته، شاهد اتهام زنی های مکرر به ایران از سوی شاه سعودی، دبیرکل شورای همکاری و اتحادیه عرب و بیانیه اختتامیه آن بود.

بیانیه پایانی نشست فوق العاده شورای همکاری

براساس این گزارش به نقل از اسکای نیوز عربی، شورای همکاری خلیج (فارس) در بیانیه اختتامیه خود بر لزوم توقف آنچه «حمایت مالی و تسلیحاتی ایران از شبه نظامیان و گروههای تروریستی و توقف تغذیه درگیری های فرقه ای و مذهبی از سوی ایران» خوانده شد، تاکید و ایران را به درایت ودوری از «اقدامات خصمانه و تنشزا» دعوت کرد.

در این بیانیه همچنین بر حمایت از راهبرد آمریکا در قبال ایران، برنامه هسته ای و موشکی این کشور و آنچه  «فعالیت های تنشزای ایران در منطقه و حمایت از تروریسم و مبارزه با فعالیت های خصمانه حزب الله و سپاه پاسدران و شبه نظامیان حوثی و دیگر شبه نظامیان تروریستی» خوانده شد، تاکید و از اقدامات آمریکا برای مواجهه با این اقدامات تمجید شد.

شورای مذکور در بیانیه خود همچنین آنچه «تهدیدهای ایران برای آزادی دریانوردی و صادرات نفت» خواند، را محکوم کرد و از جامعه بین المللی خواست به مسئولیت هایش در قبال تامین امنیت آزادی دریانوردی و کریدورهای آبی در پرتو تهدیدها و حملات اخیر در امارات و عربستان عمل کند.

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنین حملات پهپادی حوثی ها به ایستگاههای پمپاژ نفت در استان های «الدوادمی» و «عفیف» در منطقه ریاض عربستان را محکوم و ادعا کرد که چنین حملاتی امنیت منطقه و اقتصاد جهان را تهدید می کند.

بیانیه شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر همبستگی با عربستان و حمایت از اقدامات این کشور برای تامین امنیت و ثبات خاک خود تاکید و شلیک موشک های بالستیک از سوی انصارلله یمن را محکوم کرد و مدعی شد که انصارالله یمن بیش از ۲۲۵ موشک و بیش از ۱۵۵ پهپاد به سمت عربستان شلیک کرده و برخی از آنها نیز مکه مکرمه را هدف قرار داده است.

شورای همکاری دربیانیه اختتامیه این نشست همچنین حمله به نفکتش ها در آب های امارات را محکوم کرد و آن را اقدامی خطرناک در راستای تهدید امنیت دریانوردی در منطقه برشمرد و عنوان کرد که چنین حملاتی روی صلح و امنیت منطقه و جهان و ثبات بازارهای نفت تاثیر منفی برجای می گذارد.

این شورا همچنین بر همبستگی خود با امارات متحده عربی و حمایت از تمامی اقدامات این کشور برای تاکین امنیت خود تاکید کرد و از جامعه بین المللی و سازمان های جهانی مرتبط با دریانوردی خواست به مسئولییت هایشان برای جلوگیری از وقوع چنین اقدامات خرابکارانه ای عمل کنند.

اتهام زنی شاه سعودی به ایران

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در نشست فوق العاده شورای همکاری ایران را به باد انتقاد گرفت و آن را به حمایت از تروریسم در منطقه و تهدید امنیت بین المللی متهم کرد.

براساس این گزارش به نقل از روسیاالیوم، ملک سلمان در مراسم افتتاحیه این نشست که  در کاخ «الصفا» در مکه مکرمه برگزار شد، گفت: این جلسه در سایه چالش های مستقیمی که امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند، برگزار می شود.

وی سپس ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم کرد و مدعی شد: «اقدامات ایران اعم از دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، توسعه برنامه هسته ای و موشکی، تهدیدهای این کشور برای آزادی دریانوردی جهان که امنیت صادرات نفت را تهدید می کند، چالش آشکاری برای منشورها، اصول و قوانین سازمان ملل برای حفظ صلح و امنیت بین المللی محسوب می شود».

ملک سلمان در ادامه سخنانش مدعی شد که ایران طی چهار دهه از ترورویسم حمایت می کند و امنیت و ثبات منطقه و جهان را به هدف گسترش نفوذ و هژمونی خود تهدید می کند و ادعا کرد: «اقدامات ایران را منشورهای بین المللی نمی پذیرد. اقدامات جنایت کارانه ای که اخیرا در امارات و عربستان صورت گرفت، همه ما را به تلاش جدی برای جفظ امنیت و دستاوردهای شورای همکاری فرامی خواند.».

وی در ادامه با ادعای اینکه عربستان نسبت به امنیت و ثبات منطقه، دور کردن آن از آفت های جنگ، تحقق صلح و ثبات و شکوفایی همه ملت های منطقه از جمله ملت ایران مشتاق است، افزود: «دست عربستان همواره برای صلح دراز است و به فعالیت هایش برای حمایت از همه تلاش ها جهت حفظ امنیت و ثبات منطقه ادامه خواهد داد».

پادشاه سعوی در پایان سخنانش جامعه بین المللی را به مسئولیت پذیری در قبال آنچه «تهدیدهای ایران برای امنیت و صلح بین المللی» خواند، دعوت کرد واز آنها خواست آنچه «دخالت های ایران در امور داخلی دیگر کشورها، حمایت آن از فعالیت های تروریستی در منطقه و جهان و توقف تهدیدهای این کشور برای آزادی دریانوردی در کریدورهای بین المللی» خواند را متوقف کنند.

اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب نیز در نشست های فوق العاده مکه با تاکید بر اینکه تهدید امنیت دریانوردی و راههای تجارت بین المللی اقدام تنشزای خطرناکی است، مدعی شد: «شبه نظامیان حوثی تحت حمایت ایران از خطوط قرمز عبور کرده اند».

ابوالغیط انصارالله یمن را به مخالفت با همه راه حل های تحت حمایت منطقه متهم کرد و ادامه داد: «ما با عربستان در مقابله با شبه نظامیان حوثی ابراز همبستگی می کنیم. امنیت خلیج (فارس) امنیت عرب است».

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر نیز در این نشست گفت: نشست فوق العاده اتحادیه عرب در سایه تهدیدهای خطرناک و بی سابقه ای که امنیت ملی عرب بویژه در منطقه راهبردی خلیج (فارس) با آن روبروست، برگزار می شود.

وی تاکید کرد: امنیت منطقه خلیج(فارس) برای مصر یکی از پایه های امنیت ملی عرب است و با امنیت ملی مصر در ارتباط است.

سیسی با تأکید بر اینکه اعراب آماده کوتاهی در مورد امنیت ملی خود نیستند، در ادامه گفت: هرگونه تهدیدی که امنیت خلیج(فارس) با آن روبروست، به حمایت تعیین کننده ما برای مقابله با آن نیاز است.

وی در پایان بر لزوم تلاشهای همه جانبه برای بازدارندگی عاملان حمله به خطوط انتقال نفت در عربستان و نفتکش ها در امارات تاکید کرد.

پادشاه اردن نیز در این نشست گفت: امنیت کشورهای خلیج(فارس) یکی از پایه های اصلی ثبات منطقه است. چالش های منطقه، یکپارچه سازی تلاش ها و هماهنگی دیدگاهها را ایجاب می کند.

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق نیز در این نشست اظهار کرد: امنیت عربستان، بخشی از امنیت عراق است.

وی تاکید کرد: منطقه ما به احترام به اصل عدام مداخله در امور داخلی کشورها نیاز دارد.

بیانیه پایانی نشست فوق العاده اتحادیه عرب

نشست فوق العاده اتحادیه عرب هم که پیش از نشست شورای همکاری خلیج فارس در مکه برگزار شد در بیانیه اختتامیه خود، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر متهم  و آنچه شلیک موشک های بالستیک ساخت ایران از یمن به عربستان خوانده شد را محکوم کرد.

براساس این گزارش به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان، در این بیانیه همچنین ایران به دخالت در امور داخلی بحرین و حمایت ازگروههای تروریستی در آن و آنچه اشغال جزایر اماراتی خوانده شده بود، متهم شد.

بیانیه مذکور ادعا کرد: «دخالت ایران در بحران سوریه و تاثیر این کشور بر وحدت سوریه محکوم است».

در این بیانیه هم اشاره گذرایی به قضیه فلسطین شده و آمده بود که کشورهای عضو اتحادیه عرب به قطعنامه های سابق نشست های اتحادیه عرب در خصوص قضیه فلسطین پایبند است.

اعتراض عراق به بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب

عراق به بیانیه پایانی نشست فوق العاده اتحادیه عرب علیه ایران که روز گذشته در مکه مکرمه برگزار شد، اعتراض کرد. در این بیانیه، ایران به مداخله در امور داخلی دیگر کشورها متهم شده بود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از روسیا الیوم، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه ای که به صورت زنده پخش شد، گفت: عراق با بیانیه اختتامیه نشست فوق العاده اتحادیه عرب که در آن ایران به دخالت در امور داخلی دیگر کشورها محکوم شده بود، اعتراض کرد.

ابوالغیط افزود: در بیانیه عراق در این خصوص آمده است: در حالی که عراق هرگونه اقدامی علیه امنیت عربستان و امنیت برادرانمان در خلیج(فارس) را محکوم می کند، دوست دارد توضیح دهد که در ساختار بیانیه اختتامیه این نشست هیچ مشارکتی نداشته و نسبت به ساختار فعلی بیانیه اختتامیه اتحادیه عرب اعتراض دارد.

از سوی دیگر برهم صالخ رئیس جمهوری عراق در این نشست از وقوع درگیری فراگیر در منطقه در سایه تداوم بحران با ایران هشدار داد و گفت: بحران منطقه ای و بین المللی با ایران اگر به خوبی مدیریت نشود، نسبت به وقوع نوعی جنگ همه گیر هشدار دهنده است.

صالح از همسایگان و متحدان عراق خواست، به حمایت از این کشور و ثبات آن ادامه دهند.

پادشاه عربستان سعودی در نشست اتحادیه عرب که شب گذشته در مکه مکرمه برگزار شد، خواستار اتخاذ اقدامات قاطع برای توقف آنچه «فعالیت های تخریبی نظام ایران در منطقه» خواند، شده بود.

در بیانیه اختتامیه نشست فوق العاده اتحادیه عرب آمده بود که عربستان در دفاع از خاک خود در پی حملات پهپادی نیروهای یمنی به ایستگاههای پمپاژ نفت در این کشور، از حق کامل برخوردار است.

بیانیه نشست شورای همکاری خلیج فارس هم که پس از نشست اتحادیه عرب برگزار شد، بر حق عربستان و امارات در دفاع از منافع خود پس از آن حملات تاکید شد.