شناسهٔ خبر: 32876359 - سرویس اقتصادی
منبع: ایرنا | لینک خبر

سیکل معیوب قانون‌گذاری

تهران- ایرنا- این روزها بیشتر کارآفرینان و مدیران بنگاه‌های اقتصادی نگران تحریم‌ها، نوسانات و افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم هستند‌. این مشکلات اگرچه تاثیرات منفی بسیاری روی کسب‌وکارهای اینترنتی بر جا گذاشته اما مشکلات استارت‌آپ‌ها فراتر از اینهاست‌.

صاحب‌خبر -

به نظر می‌رسد همین که استارت‌آپ‌ها در ایران فعالیت می‌کنند خود یک مشکل است، چراکه قوانین کشورمان به ویژه در حوزه مالیات و بیمه متعلق به عهد دقیانوس هستند و از زمان شاه وزوزک به این طرف دیگر به روزرسانی نشده‌اند‌. بنابراین استارت‌آپ‌ها مجبور هستند با قوانینی در کشور فعالیت کنند که نه دورکاری را به رسمیت می‌شناسد و نه فعالیت در منزل را‌. برون‌سپاری قوانین برای ما هیچ معنایی ندارد و اگر کارمندان در حال دورکاری باشند به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

اگر به رسمیت شناخته شوند مدیر آنها به دلیل اینکه در گذشته آنها را بیمه نکرده جریمه می‌شود در صورتی که پیش از این همکاری کم و دورادور بوده است‌. با وجود تمامی مشکلات استارت‌آپ‌ها در حوزه بیمه و مالیات به گفته کارشناسان و فعالان استارت‌آپ‌ها، بیمه دشمن استارت‌آپ‌ها نیست بلکه نهادهای بیمه و مالیات موظف هستند بر اساس قوانین عمل کنند و استارت‌آپ‌ها نیز وظیفه دارند از قوانین پیروی کنند‌. مشکل اینجاست که این قوانین در برخی مواقع به درستی اجرا نمی‌شوند و در صورت اجرای درست نیز درک مناسبی از کسب‌وکارهای اینترنتی ندارند‌.

کارآفرینان در فضای مجازی بر این باور هستند که مجلس شورای اسلامی تنها درگیر حواشی بی‌اهمیت می‌شود و هیچ تصمیمی برای به‌روزرسانی قوانین مربوط به کارآفرینی و اشتغال کشور نمی‌گیرد‌. اگر مجلس قوانین مرتبط با استارت‌آپ‌ها را تصویب کند سازمان‌های بیمه و مالیات نیز آن را اجرا خواهند کرد اما قوه مقننه به شدت کند و درگیر مسائل بی‌اهمیت است تا موارد مهمی مانند خلأ قانونی استارت‌آپ‌ها‌.

به عقیده متخصصان کسب‌وکارهای مجازی یکی از دلایلی که نمایندگان مجلس قوانین کارآفرینی را به روز نمی‌کنند آن است که 85 درصد مجلسی‌ها پیش از آنکه به عنوان نماینده مجلس انتخاب شوند کارمند بوده‌اند‌. نمی‌توان از اینها توقع داشت پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های کسب‌وکارهای اینترنتی را بشناسند و برای آن قوانینی وضع کنند‌. این امر موجب شده قوانین ما قادر به درک شیوه فعالیت استارت‌آپ‌ها نباشند و بر اساس قوانین بیمه و مالیات همواره جریمه‌های سنگینی برای استارت‌آپ‌ها در نظر بگیرند‌.

**دردسرهای بیمه و مالیات
یکی از کارآفرینان حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی بر این باور است که قوانین مالیات و بیمه کشور ماهیت استارت‌آپ‌های کشور را به رسمیت نمی‌شناسند‌. شایان شلیله در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: بسیاری تصور می‌کنند استارت‌آپ‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها دچار مشکل شده یا در آینده با مشکلاتی مواجه خواهند شد اما این تصور درست نیست‌ چراکه استارت‌آپ‌ها همواره با مشکلات بسیاری مواجه بوده‌اند و همواره موانع بسیاری پیش روی موفقیت و تداوم فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی وجود داشته است‌.

او افزود: مشکل اصلی کسب‌وکارهای آنلاین خلأ قانونی در زمینه استارت‌آپ‌ها در کشور است‌. به همین دلیل استارت‌آپ‌ها همواره از سوی اداره مالیات و بیمه جریمه می‌شوند‌. از سوی دیگر در حال حاضر حدود 15 نهاد دولتی خود را متولی کسب‌وکارهای مجازی می‌دانند، مجوز صادر می‌کنند، نظارت می‌کنند، کنترل می‌کنند و در کار استارت‌آپ‌ها دخالت می‌کنند‌.

شلیله با اشاره به اینکه از دلایل تعطیل شدن بسیاری از استارت‌آپ‌ها سختگیری‌ها و جریمه‌های مالی بیمه و مالیات است بیان کرد: سازمان‌های مالیات و بیمه‌ای کشورمان با شیوه فعالیت استارت‌آپ‌ها آشنایی ندارند و به همین دلیل جریمه‌های سنگینی برای کسب‌وکارهای اینترنتی تعیین می‌کنند‌.

او در توضیح تفاوت فعالیت استارت‌آپ‌ها با قوانین بیمه و مالیات تاکید کرد: بسیاری از تاسیس‌کنندگان استارت‌آپ‌ها در ابتدای فعالیت خود شرکت ثبت نمی‌کنند، دفتر ندارند. ممکن است حتی از محل زندگی خود استارت‌آپ را اداره کنند و با کارمندان‌شان دورکاری کنند اما بیمه و مالیات این موارد را نمی‌توانند بپذیرند‌. از مدیر استارت‌آپ می‌پرسند که چه مدت است کارمندان خود را استخدام کرده. او می‌گوید یک سال و بیمه برای اینکه یک سال کارمندان بیمه نبوده‌اند جریمه مالیاتی در نظر می‌گیرد‌. در حالی که کارمندان در این یک سال دورکاری می‌کرده‌اند و کارمند ثابت نبوده‌اند‌. مدیر استارت‌آپ نیز به تازگی دفتری اجاره و فعالیت‌های استارت‌آپ را از خانه به محل کار منتقل کرده است اما این امر پذیرفته نمی‌شود و جریمه سنگین در نظر گرفته می‌شود‌. از سوی دیگر به دلیل اینکه یک سال پس از آغاز به کار استارت‌آپ شرکت ثبت شده بیمه کد بیمه ارائه نمی‌کند‌.

شلیله با تاکید بر این امر که از نظر قانون مالیات و بیمه مشکلات بسیاری وجود داشته و قوانین به روز نشده‌اند اظهار کرد: قوانین کنونی ماهیت استارت‌آپ‌ها را درک نمی‌کنند و با شیوه فعالیت استارت‌آپ‌ها سازگار نیستند. خلأ قانونی بزرگی در رابطه با استارت‌آپ‌ها وجود دارد و قوانین بیمه و مالیات ‌باید با توجه به ماهیت فعالیت استارت‌آپ‌ها به‌روز شوند‌.

او گفت: اداره مالیات به هیچ وجه هویت استارت‌آپ‌های کشور را نمی‌پذیرد و تنها شرکت‌های دانش‌بنیان را به رسمیت می‌شناسد در صورتی که بسیاری از استارت‌آپ‌ها تولید علم و دانش داشته‌اند و در حال خدمات‌رسانی به کشور هستند‌.

**مجلسی‌ها درگیر حاشیه‌اند
به گفته فعالان کسب‌وکارهای مجازی رفع شدن مشکل استارت‌آپ‌ها با سازمان‌های بیمه و مالیات تنها در گرو به روزرسانی قوانین است اما بیشتر نمایندگان مجلس در گذشته کارمند بوده‌اند و درک درستی از کارآفرینی ندارند و مسائل حاشیه‌ای برای آنها جذابیت بیشتری دارد تا به روزرسانی قوانین کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها‌. عادل طالبی از دیگر فعالان کسب‌وکارهای مجازی کشورمان در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: هر فردی که قصد دارد در یک کشور فعالیت کند باید خود را با قوانین بالادستی آن کشور مانند بیمه و مالیات وفق دهد‌. در ایران نیز قوانینی داریم که فعالان تمامی کسب‌وکارهای کشورمان چه در فضای مجازی و چه حقیقی موظف به اجرای آنها هستند‌.

او افزود: بیمه دشمن استارت‌آپ‌ها نیست بلکه نهادهای بیمه و مالیات موظف هستند بر اساس قوانین عمل کنند و استارت‌آپ‌ها نیز وظیفه دارند از قوانین پیروی کنند‌. مشکل اینجاست که این قوانین در برخی مواقع به درستی اجرا نمی‌شوند و در صورت اجرای درست نیز درک مناسبی از کسب وکارهای اینترنتی ندارند‌. طالبی در رابطه با مشکلاتی که قوانین قدیمی بیمه و مالیات برای استارت‌آپ‌ها ایجاد می‌کنند بیان کرد: مواردی مانند دورکاری از سوی بیمه پذیرفته نیست، بیمه همواره برای شرکت‌ها بازرس می‌فرستد تا کارمندان را در حال فعالیت مشاهده کند و اینکه یک فرد از راه دور برای شرکتی کار کند را نمی‌تواند بپذیرد‌.

او تاکید کرد: مواردی مانند دورکاری، برون‌سپاری و ویدئو مارکتینگ از سوی قوانین بیمه و مالیات کشورمان مردود است و این به دلیل آن است که قوانین کشور با توجه به تغییرات حوزه کار و اشتغال به روز نشده‌اند‌. طالبی با اشاره به اینکه عدم به روزرسانی قوانین کشور به دلیل کوتاهی قوه مقننه و نمایندگان مجلس است بیان کرد: مجلس شورای اسلامی تنها درگیر حواشی بی‌اهمیت می‌شود و هیچ تصمیمی برای به روزرسانی قوانین مربوط به کارآفرینی و اشتغال کشور نمی‌کند‌. اگر مجلس قوانین مرتبط با استارت‌آپ‌ها را تصویب کند سازمان‌های بیمه و مالیات نیز آن را اجرا خواهند کرد اما قوه مقننه به شدت کند بوده و درگیر مسائل بی‌اهمیت است تا موارد مهمی مانند خلأ قانونی استارت‌آپ‌ها‌.

او تاکید کرد: یکی از دلایلی که نمایندگان مجلس قوانین کارآفرینی را به روزرسانی نمی‌کنند آن است که خود نیز زمانی کارمند بوده‌اند و اصلا کارآفرینی نکرده‌اند تا درک درستی از کسب‌وکارها داشته باشند‌. در واقع 85 درصد مجلسی‌ها پیش از آنکه به عنوان نماینده مجلس انتخاب شوند کارمند بوده‌اند‌. نمی‌توان از این‌ها توقع داشتند پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های کسب‌وکارهای اینترنتی را بشناسند و برای آن قوانینی وضع کنند‌.

این فعال کسب‌وکارهای مجازی گفت: بسیاری از کسب‌وکارها از طریق اتحادیه‌ها و تشکل‌های خود مشکلات بیمه و مالیات را رفع می‌کنند اما استارت‌آپ‌ها مشکلات بسیاری با این دو نهاد دارند که رفع شدن آنها تنها در گرو به‌روزرسانی قوانین است‌.

منبع: روزنامه جهان صنعت؛ 1398،02،24
گروه اطلاع رسانی**2059**2002