شناسهٔ خبر: 32428912 - سرویس علمی-فناوری
منبع: جماران | لینک خبر

وزیر علوم:طرح آمایش آموزش عالی با مشورت دانشگاهیان تدوین می شود

به گزارش ایرنا منصور غلامی، دوشنبه در نشستی با روسای دانشگاه‌ها و موسسه های آموزش عالی استان فارس که در مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا منصور غلامی، دوشنبه در نشستی با روسای دانشگاه‌ها و موسسه های آموزش عالی استان فارس که در مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در شیراز برگزار شد، افزود:
پیش‌نویس اولیه این طرح در شوراهای مختلف ستادی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرخواهی شده است اما در مراحل بعدی با دانشگاه‌ها وارد گفت‌ و ‌گو می‌شویم.
وی، با تاکید بر اینکه انحلال، ادغام و تجمیع در پیش نویس طرح اولیه آمایش آموزش عالی مطرح نشده است، اظهار داشت: این موارد تنها با رعایت اصل وجاهت و ضرورت صورت خواهد گرفت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در مورد طرح آمایش آموزش عالی اطلاع ‌رسانی به صورت کامل رخ نداده است، گفت: همه مسئولان مداخله‌گر باید در باره طرح نهایی توجیه شوند اما هنوز به مباحث بیشتر نیاز است.
غلامی، با بیان اینکه وزارت علوم بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف به ساماندهی آموزش عالی کشور است، بیان کرد: این طرح به معنای کیفیت بخشی، جلوگیری از موازی‌کاری، افزایش هم افزایی در ارایه خدمات و از این قبیل موارد است.
وی، با اشاره به اینکه بدون احتساب دانشگاه آزاد، یک هزار و 800 مرکز دانشگاهی فعال در کشور وجود دارد، اظهار داشت: این درحالی است که تعداد قابل توجهی از این مراکز تعطیل شده‌اند یا در حال تعطیلی هستند و در عین حال هیچ فشاری برای تعطیلی این مراکز نبوده است به جز دانشگاه‌های علمی و کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی که باید تعطیل می‌شدند.
وزیر علوم در مورد عملکرد دانشگاه‌های علمی و کاربردی گفت: اینکه دانشگاه علمی و کاربردی از طریق کنکور به دنبال جذب دانشجو باشد، درست نیست بلکه عملکرد این مراکز باید برنامه‌ریزی برای حرَف و صنایع باشد.
وی اضافه کرد: در این امر زمینه باید برنامه‌ریزی‌های بیشتری صورت گیرد همچنین بخش خصوصی نیز وارد شود و یک فعالیت غیردولتی جدی برای مهارت‌افزایی شکل دهد.

** قرار نیست دانشگاه پیام نور تعطیل شود
غلامی، تاکید کرد: قرار نیست با اجرای طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه پیام نور تعطیل شود، بلکه تکلیفی جدی برای این دانشگاه تعریف شده است و آن آموزش مجازی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: زمانی که دانشگاه پیام نور در رقابت با دانشگاه آزاد، واحدهای متفرقه ایجاد کرد باید پیش بینی می‌شد چه وضعی ایجاد می‌شود، امروز نیز باید ظرفیت‌های خالی شده در این دانشگاه را پُر و در حوزه فناوری و اشتغال خدمات‌رسانی کنیم.
وی افزود: با این حساب دانشگاه پیام نور باید زیرساخت های آموزش مجازی را در کشور فراهم کند.
غلامی، بر ضرورت آینده پژوهی در آموزش عالی تاکید کرد و گفت: مسایل روزمره، بیش از حد ما را سرگرم کرده است در حالیه باید نقشه راهی را تعریف کنیم که منطبق با پیش بینی های علمی باشد.

**دانشگاهیان بدون دعوت در امور کشور مشارکت کنند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت مشارکت دانشگاهیان در مسایل اقتصادی و اجتماعی، گفت: دانشگاه‌ها بدون آنکه انتظار دعوت داشته باشند، باید در این گونه مسایل اظهار نظر کنند.
وی افزود: در این زمینه نیز به دانشگاه‌ها نامه‌ای ارسال شده‌ است، به ویژه با توجه به سیل اخیر در کشور، استادان دانشگاه باید مباحث مربوط به بارش‌های هر استان را مدنظر داشته باشند و همه جوانب آن را مورد بررسی قرار دهند.
غلامی، با بیان اینکه دانشگاه شهید چمران اهواز از روز نخست سیل جزو گروه های فکری فعال در استان خوزستان بوده است، اظهار داشت: این دانشگاه با مداخله به موقع در امور جاری، برنامه‌هایی ارایه کرده است که می‌تواند راحت و سریع در اختیار کارگروه‌های مختلف قرار گیرد.

** ارزیابی مراکز آموزش عالی در طرح آمایش تا پایان سال ۹۸ انجام می‌شود
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز در این نشست بیان کرد: این مرکز در بحث آمایش آموزش عالی طبق ابلاغ وزیر علوم، موضوع ارزیابی مراکز آموزش عالی و موسسه های پژوهشی کل کشور را رسما از سال ۹۸ انجام خواهد داد.
محمد جواد دهقانی افزود: در این زمینه، شاخص‌های ارزیابی مراکز و موسسه ها مشخص خواهد شد و به تصویب می‌رسد و پس از آن با در نظر گرفتن ماموریت مراکز و نوع عملکرد آنها ارزیابی می‌شوند.
وی ادامه داد: نتایج این ارزیابی در پایان سال 98 به مراکز تصمیم‌گیرنده ارایه خواهد شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای سفری سه روزه و با هدف دیدار از دانشگاه‌های استان فارس و افتتاح چندین پروژه و طرح دانشگاهی وارد شیراز شده است.
7375 /6118
انتهای پیام