شناسهٔ خبر: 30849912 - سرویس فرهنگی
منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

جایزه کتاب سال با تمام دستاوردهایش قابل نقد است

ایرنا نوشت: دبیر سی و ششمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با بیان آنکه انتظار جامعه علمی و فرهنگی کشور نسبت به جریان سازی این جایزه بسیار بالاست، هرچند با نگاه مطلوب فاصله دارد، گفت: جایزه کتاب سال با تمام دستاوردهایش قابل نقد است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد به برگزاری جلسه نهایی شورای هماهنگی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: در این جلسه با آرای اعضای هیات داوران و هیات‌های علمی این رویداد، برگزیدگان و شایستگان تقدیر بخش‌های مختلف به شکل تفکیکی و نهایی انتخاب شدند.

او ادامه داد: سیاست جایزه کتاب سال و اعضای هیات علمی این جایزه بر این است که تا روز اختتامیه و برگزاری مراسم، اسامی نامزدها، برگزیدگان و افراد شایسته تقدیر اعلام نشود اما به دلیل بخش‌های متعدد این جایزه، امسال بخشی از نامزدهای جایزه کتاب سال در بخش داستان، ادبیات و مستند طی روزهای گذشته از طریق خبرگزاری کتاب ایران به مخاطبان معرفی شد.

دبیر سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی درباره زمان برگزاری این جایزه گفت: طی صحبت‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته با دفتر ریاست جمهوری مقرر شده است تا در صورت نهایی شدن حضور دکتر حسن روحانی در مراسم اختتامیه، این دوره از جشنواره را در روز شانزدهم بهمن ماه برگزار کنیم.

مهدوی راد درباره اینکه چرا این جایزه ادبی بر خلاف دیگر جایزه های ادبی کشور اقدام به معرفی تمامی نامزدها نمی‌کند، یادآور شد: جایزه کتاب سال گسترده ترین و بزرگترین جایزه ادبی کشور است که با ۷۲ کارگروه تخصصی برگزار می‌شود و طبیعی است که معرفی نامزدها در تمامی بخش ها نمی ‌تواند از بُعد خبری، دارای جذابیت باشد.

او ادامه داد: از سوی دیگر اعلام نامزدها، همزمان با معرفی برگزیدگان و افراد شایسته تقدیر در روز اختتامیه این جایزه می‌تواند جنبه رقابتی جایزه کتاب سال را همواره در اوج نگه دارد.

این استاد دانشگاه درباره تعداد برگزیدگان و افراد شایسته تقدیر در این دوره جایزه کتاب سال گفت: در سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ۱۰ نفر را به عنوان برگزیده انتخاب خواهیم کرد و ۴۰ نفر نیز به عنوان شایسته تقدیر از سوی هیات داوران بخش های مختلف معرفی خواهد شد. جوایز ۱۰ نفر برگزیده همزمان با مراسم اختتامیه به برگزیدگان داخلی و خارجی توسط رئیس جمهوری اهدا خواهد شد اما جوایز افراد شایسته تقدیر در روز قلم طی مراسم مجزایی به آنها اهدا می شود.

یکی از مسائل مهمی که در برگزاری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران همواره دارای اهمیت بوده، فارغ از میزان نقدینگی این جایزه، به ارزش معنوی آن و همچنین تاثیری که بر رشد و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی می گذارد، باز می گردد.

هرچند طی چند دوره اخیر شاهد بودیم که این جایزه نتوانسته آنگونه که مسئولان و برگزارکنندگان آن انتظار داشته اند که به محض معرفی آثار تقدیری و برگزیده به جریان سازی در حوزه های مختلف این جایزه اعم از علوم انسانی، علوم پایه، علوم اسلامی، فلسفه، فقه و سایر بخش‌های آن منتج شود به شکل مطلوب صورت نگرفته است.

مهدوی راد در این باره گفت: این نگاه چالشی درست است، ما هم معتقدیم آنقدر که جامعه علمی در عرصه کتاب و یار مهربان برای برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران این جشنواره به عنوان ملاکی برای تاثیرگذاری و جریان‌سازی برگزیدگان جایزه کتاب سال انتظار داشته اند، محقق نشده و با نقطه ایده آل فاصله داریم.

او ادامه داد: اما نباید فراموش کنیم که انتظار ما از جریان‌سازی جایزه کتاب سال بسیار بالاست و اگر با نگاه ایده‌آل و مطلوب صحبت می‌کنیم در حقیقت نمی‌توانیم دستاوردهای عظیم و گسترده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را در طی ادوار گذشته به ویژه در حوزه نشر، ترویج نگاه علمی و پژوهش محور در تولید آثار مکتوب در تمامی زمینه های علمی، فقهی، اسلامی، انقلابی و هنری را زیر سوال ببریم.

جایزه کتاب سال با هدف حمایت و تشویق مولفان، مترجمان و مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی، همه ساله برگزار می‌شود و زمان برگزاری سی و ششمین دوره آن، بهمن امسال خواهد بود.

۲۴۱۲۴۱