شناسهٔ خبر: 30392548 - سرویس بین‌الملل
منبع: جماران | لینک خبر

نیویورک تایمز نوشت:

صد و شانزدهمین کنگره آمریکا و پرونده باز استیضاح ترامپ

یکصد و شانزدهمین کنگره آمریکا اعم از مجلس نمایندگان و سنا روز پنج شنبه کار خود را آغاز کرد. با حضور اعضای جدید کنگره، پروژه استیضاح ترامپ بار دیگر با قوت کلید خورده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: استیضاح همیشه به موضوع مورد مناقشه میان نمایندگان تبدیل شده است. اما این هفته کمی بیشتر از 24 ساعت طول کشید تا نماینده دموکرات تازه وارد مجبور به تجدید قواعد کنگره جدید شود و رئیس جمهور ترامپ را به واسطه سخنان خود به این سوال وادارد که آیا اگر دموکرات ها برای استیضاح او برنامه ریزی می کنند.

این رویداد پنج شنبه شب، و فقط چند ساعت پس از برگزاری مراسم تحلیف اعضای کنگره صد و شانزدهم آغاز شد؛ زمانی که  «رشیدا طالب» نماینده میشیگان جلوی دوربین قول داد که روند استیضاح ترامپ آغاز خواهد شد.  با گذشت زمان، ترامپ هم به طور مستقیم در یک کنفرانس خبری در «رُز گاردن» در روز جمعه بعد از ظهر علنا در مورد این موضوع بحث کرد.

جمهوری خواهانی که مشتاق بودند دموکرات ها را به عنوان افرادی به تصویر بکشند که برای نابود کردن ریاست جمهوری ترامپ آمده اند، به انتقاد از خانم طالب پرداختند که بعضی از این انتقادات نژادپرستانه بودند. (خانم طالب، که فلسطینی - آمریکایی است، یکی از اولین مسلمانان در کنگره است.) رهبران دموکرات که بحث در مورد استیضاح را از لحاظ سیاسی خطرناک و زودهنگام می دانند، واژه های نگران کننده ای را به کار می برند تا گمانه زنی ها را درباره اهداف خود را تضعیف کند.

شاید اعتقاد بر این باشد که مبارزه برای استیضاح ترامپ به طور سیاسی به او کمک می کند - همانطور که به رئیس جمهور بیل کلینتون در دهه 1990 کمک کرد - و یا ترس از این موضوع وجود داشته باشد که دموکرات های تازه نفس و قدرتمند در واقع ممکن است ریاست جمهوری او را تهدید کنند.

دونالد ترامپ در رز گاردن کاخ سفید اظهارات نماینده دموکرات در انتقاد از خود را شرم آور توصیف کرد و گفت: «فکر می‌ کنم این اظهارات آبروی کشور و خانواده رشیدا طالب را برده است.

رئیس جمهور آمریکا با تعریف و تمجید از خود و عملکردش، گفت: «شما نمی‌ توانید کسی را که عالی کار می کند مورد استیضاح قرار دهید. ما درباره این مسئله امروز صحبت کردیم. من به نانسی (پلوسی، رهبر دموکرات‌ های کنگره) گفتم شما کسی را که به خوبی کار می کند استیضاح نمی کنید. شما همچنین وقتی هیچ تبانی صورت نگرفته، کسی را استیضاح نمی کنید.»

دستیاران ارشد پلوسی و سایر دموکرات ها در اتاق، این ویژگی را مورد بحث قرار دادند. آنها گفتند که رئیس جمهور واقعا خانم طالب و دیگر دموکرات های مجلس را که می خواهند او را مورد استیضاح قرار دهند، تحریک کرده است، اما پلوسی سعی کرد جلسه را به موضوع مورد نظر خود برگرداند و اطمینان لازم را به رئیس جمهور ارائه نکرد.

«درو همیل» سخنگوی پلوسی در توییتر نوشت. «در سخنرانی خود در این نشست، رئیس جمهور ترامپ، توجه ما را به استیضاح جلب کرد. اما خانم پلوسی روشن کرد که جلسه امروز در مورد باز شدن مجدد دولت است نه استیضاح.»

صرفنظر از این، پرداختن آشکارای ترامپ به این مسئله یکی دیگر از تحولات شگفت آور بود: یک رئیس جمهور آمریکا به طور آشکار درباره احتمال استیضاحش در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید صحبت کرد.

پیش از این ترامپ در توییتی پرسیده بود: «چگونه رئیس جمهوری را که شاید در یکی از بزرگ ترین انتخابات ها پیروز شده، استیضاح می کنید؟ شما نمی توانید کسی را استیضاح کنید که کار بزرگی انجام می دهد.»

خانم پلوسی و دموکرات های ارشد گفتند که آنها به این نتیجه رسیده اند که در حال حاضر با طرح استیضاح ترامپ بهانه به دست طرفداران ترامپ ندهند تا مبادا آنها بگویند دموکرات ها خارج از کنترل هستند. اما سخنان خانم طالب، که در روز جمعه هم بار دیگر بر آنها اصرار کرد، نشان داد که فشار از سمت چپ در حال افزایش است، در حالی که نظرسنجی های عمومی نشان می دهد که اکثریت لیبرال ها می خواهند رئیس جمهور از مقام خود عزل شود.

طالب در جمع حاضران گفت: «مردم شما را دوست دارند و شما پیروز می شوید. و هنگامی که پسر شما به شما نگاه می کند و می گوید: مامان، نگاه کن، شما برنده شدید. زورگوها برنده نیستند. من گفتم: عزیزم، آنها نیستند؛ زیرا ما قصد داریم به آنجا برویم و آنها را استیضاح کنیم.»

او روز جمعه برای این اظهاراتش عذرخواهی نکرد و اعلام کرد که «من همیشه حقیقت را با قدرت می گویم.»

این سخنان او با واکنش دموکرات ها مواجه شد. پلوسی و معاونان او بارها و بارها این پرونده را مطرح کرده اند که برای طرح موضوع استیضاح خیلی زود است. حتی با اینکه جرایم حقوقی ترامپ عمیق تر شده است - و دادستان های فدرال در نیویورک به نظر می رسد شواهد کافی جمع آوری کرده اند که او را به جرایم مالی متهم کنند، دموکرات ها گفته اند که می خواهند منتظر نتایج تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس ویژه در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2016 بمانند.

«جرولد نادلر» نماینده دموکرات نیویورک و رئیس کمیته قضایی مجلس به سی ان ان گفت: من واقعا این ادبیات را دوست ندارم. برای این کار (استیضاح) بسیار زود است. ما واقعیت ها را دنبال می کنیم.»

قانون اساسی به مجلس نمایندگان این قدرت را داده تا مقامات قوه مجریه را به دلیل جرایمی چون «خیانت، رشوه دادن و یا دیگر جرایم» استیضاح کنند، اما از قدیم چنین جرایمی توسط حزبی که در مجلس اکثریت را در دست دارد تعیین می شد. رای به استیضاح به اکثریت ساده ای در مجلس نمایندگان نیاز دارد، اما در سنا به دو سوم آرا نیاز است تا فردی از مقامش عزل شود.

نادلر، پلوسی و دیگر اعضای قدیمی حزب معتقدند ترامپ در حال تهدید کردن موسسات دموکراتیک کشور است. اما برای پیگیری آن به مدارک و شواهد بیشتری نیاز است.

با این حال بسیاری از همکاران خانم طالب هم با او هم عقیده اند و می گویند مجلس باید به شکلی متفاوت وارد عمل شود.

«اریک سوالول» نماینده دموکرات کالیفرنیا می گوید:«ترامپ باید استیضاح شود چه توسط صندوق آراء یا توسط کنگره. این موضوعی است که باید همان ابتدا به آن پرداخته شود.»

 

انتهای پیام