شناسهٔ خبر: 29738778 - سرویس اقتصادی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عزم جدی وزارت اقتصاد برای بهبود عملکرد بانکها، بیمه ها و شرکتهای دولتی

معاون جدید امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر ­اقتصاد گفت: خروج از شرایط فعلی با کار تیمی منسجم و هماهنگ امکانپذیر است.

صاحب‌خبر -

عزم جدی وزارت اقتصاد برای بهبود عملکرد بانکها، بیمه ها و شرکتهای دولتیبه گزارش خبرگزاری صداوسیما از وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ عباس معمار نژاد در مراسم معارفه خود، از ساختار مالی بانکها، پایین بودن نسبت کفایت سرمایه، نسبت مطالبات غیرجاری، عدم رعایت استانداردها در اعطای تسهیلات، رقابت ناسالم در تجهیز منابع، نوسانات نرخ ارز، کم توجهی به سامانه های اطلاعاتی، عدم یکپارچگی بین بازیگران در نظام مالی کشور، ناترازی واقعی و اقتصادی ترازنامه بانکها، کم توجهی به مقوله مدیریت ریسک و عدم وجود تفاوت رویکرد بین بانکهای توسعه ای و تجاری بعنوان چالشهای بانکی کشور یاد کرد.
وی­ با اشاره به وجود راهکارهای راهبردی و عملیاتی برای حل چالش ها و مشکلات نظام بانکی، بازسازی ساختار مالی بانکها، تکمیل راهکار یکپارچه بانکی مثل corebanking، نهادسازی برای مدیریت مطالبات معوق، استقرار حاکمیت شرکتی خروج از بنگاه داری و شرکت داری را از جمله راهکارهای عملیاتی برای حل مشکلات نظام بانکی عنوان کرد.
معمار نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وجود عوارض متعدد، ضریب نفوذ پایین، عدم تعادل ها در نظام بیمه ای، وابستگی صنعت بیمه به دانش خارجی، نبود نگاه بلند مدت در شرکتهای بیمه، پایین بودن بازدهی در نظام بیمه ای، عدم پیاده سازی حاکمیت شرکتی در بیمه ها، عدم پرداخت بموقع و صحیح خسارات و نیز عدم فرهنگ سازی در صنعت بیمه از جمله چالش های نظام بیمه ای است.
وی در زمینه راهکار برای بهبود عملکرد صنعت بیمه، به توجه به سرمایه گذاری های سودآور و بهینه، بکارگیری نظام جامع مدیریت ریسک، استفاده از نظام رتبه بندی مشتریان و توجه بیشتر به بیمه های زندگی و غیر اجباری اشاره کرد.
معاون جدید امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر ­اقتصاد با اشاره به وجود تعداد قابل توجهی از شرکتهای بزرگ در دولت تاکید کرد: در سالهای اخیر، به نظام بنگاه داری نوین در شرکتهای دولتی توجه جدی نشده است؛ ضمن اینکه بر اساس قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، رابطه دولت-بازار مشخص شده و با توجه به حجم سرمایه گذاری و امکانات شرکتهای دولتی، بازدهی مناسب وجود ندارد.

قاچاق معکوس در کشور شکل گرفته است
قائم مقام سازمان تامین اجتماعی از شکل گیری قاچاق معکوس از ایران به دیگر کشور ها به دلیل سیاستگذاری های موجود خبر­ داد.
رضا راعی در نخستین ­همایش ملی بانکداری شرکتی با اشاره به اینکه مسئولان،​ کنترل نرخ ارز و بستن بازار را از فعالیتهای خود می دانند افزود: امیدواریم این سیاستها درست تعیین شده باشد.
وی با بیان اینکه باید در کشور همه نهادهای مالی لازم وجود داشته باشد گفت: بخش مالی واقعی کشور با کمک نهادهای مالی می

توانند به شرکتها،​ خدمات بیشتری ارائه دهند که این روند،​ توسعه و رشد را برای کشور به همراه خواهد داشت.
قائم مقام سازمان تامین اجتماعی،​ نظام اقتصادی موجود در کشور را بانک پایه دانست و ادامه داد: ما برای تبدیل شدن به بازار پایه،­ مسیر بسیار طولانی را در پیش داریم.
راعی با تاکید بر ضرورت تقویت بخش واقعی اقتصاد کشور گفت: بخش مالی باید در خدمت بخش اقتصادی باشد که این موضوع به توسعه محور بودن استراتژی های کشورها بستگی دارد که البته در کشور ما این استراتژی ها خیلی روشن و جدی نیست.
وی با اشاره به اینکه دریافت سپرده از مردم و ارائه تسهیلات به آنها سنت موجود در نظام بانکی کشور است افزود: بانکداری شرکتی در کشور هنوز به جایگاه خاص خود نرسیده اما در نظام بانکی حرکتهای رو به جلو شروع شده است.
قائم مقام سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر ضرورت رشد و توسعه بانکها در کشور گفت: باید بانکها برای ارائه محصولات جدید،­ رشد بیشتری داشته باشند زیرا در غیر این صورت با توجه به توسعه ی ایجاد شده در بازار سرمایه،​بانکها توسعه نخواهند یافت.
راعی ادامه داد: محصور شدن به ارائه خدمات خاص به نفع بانک ها نیست اگرچه مشتری مجبور به قبول آن است ما باید به توسعه برسیم و نیاز مشتری را با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تامین کنیم.
وی مدیریت نقدینگی و مدیریت ریسک را از فعالیتهای در حال بررسی در بانکها دانست و افزود: هنوز مدیریت ریسک در بانکها جای خود را نیافته است.
قائم مقام سازمان تامین اجتماعی در خصوص نحوه شکل گیری بانکداری شرکتی گفت: باید هرمشتری بصورت یک مورد خاص دیده شده و برای آن یک گروه ویژه طراحی شود که آن گروه تجزیه اطلاعات مشتری را انجام دهد که این شیوه از ویژگی های بانکداری شرکتی است.