به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، الهیار در نشست خبری سیزدهمین همایش بینالمللی سواحل، بنادر و سازههای دریایی با بیان اینکه این همایش یکی از قدیمیترین همایشهای بینالمللی در حوزه مهندسی دریایی کشور از سال ۱۳۶۹ به شمار میرود، گفت: در این دو دهه اخیر تا به امروز دوازده دوره همایش برگزار شده است.
وی تأکید کرد: این همایش با حضور متخصصان و با همکاری تمامی دستگاههای اجرایی هر دو سال یکبار برگزار میشود و ۱۳۷ متخصص و دانش پژوه از مؤسسات پژوهشی بینالمللی و دانشگاههای معتبر جهانی در آن حضور مییابند.
معاون بندری و امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره اهداف برگزاری این همایش، گفت: ایجاد فضای تبادل تجربیات دانشمندان و متخصصانی که در طول سال در مورد موضوعی تحقیق کردهاند و به اشتراک گذاری دانشهای خود، از مهمترین اهداف این همایش به شمار میرود.
الهیار بیان کرد: دانش مهندسی سواحل نسبت به سایر دانشهای دیگر در حوزه مهندسی سواحل جوان است و در این بازه چند دهه اخیر رشد خوبی در این حوزه داشتهایم، بنابراین برگزاری چنین همایشهایی میتواند در حوزه مهندسی سواحل کمک کند.
وی افزود: ایران با توجه به توان خود در مجموعه دانشگاهها و با علاقهمندی پیش آمده در این بخش توانسته است مجموعههای خصوصی و دانشبنیانی را ایجاد کند، بنابراین ما میتوانیم در حوزه مهندسی سواحل و ساخت و ساز دریایی از موقعیت ممتازی برخوردار شویم.
معاون بندری و امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران در بخش مهندسی سواحل و ساخت و ساز دریایی از کشورهای حاشیه بسیار جلوتر است و ما با توان و پتانسیل داخلی خود توانستهایم در عرصه بینالمللی موفق باشیم.
الهیار تصریح کرد: در هر دوره سازمان بنادر سعی کرده است از متخصصان بینالمللی به نام دعوت کند و در بیشتر دورهها مقالات و تحقیقات بینالمللی بسیاری را از کشورهای بینالمللی دریافت کردهایم.
وی با بیان اینکه در دوره گذشته هزار و ۳۰۰ نفر از داخل و خارج از کشور در این همایش حضور داشتند، افزود: در دوره گذشته متخصصان ۳۷ کشور دنیا حضور داشتند و خوشبختانه در این دوره حتی با انجام تحریمهای بینالمللی ریزش چندانی نداشتیم و تا به امروز ۳۶ کشور معتبر دنیا اعلام آمادگی کردهاند.
معاون بندری و امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از شاخصهای خاص این همایش، کاربردی بودن این مقالات است گفت: ما میتوانیم از کاربردی بودن این مقالات برای کاهش هزینهها، جلوگیری از تخریب محیط زیست و کاهش حجم مقالات کاغذی استفاده کنیم.
الهیار تأکید کرد: خوشبختانه در این دوره از همایش میزان استفاده از مقالات کاغذی در راستای حفاظت از محیط زیست ایجاد شده و ما برای اولین بار نسخهای از اپلیکیشن موبایلی را در اختیار شرکتکنندگان قرار میدهیم.
وی تصریح کرد: در حاشیه این همایش یک نمایشگاه جانبی در حوزه دریا و بندر وجود دارد و تمامی شرکتهای معتبر دنیا در آن غرفه دارند.
معاون بندری و امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: انجمن چراغهای دریایی، آب و هواشناسی دریای خزر، اتحادیه لنگرگاهها، انجمن هیدروگرافی، انجمن سواحل و سازههای دریایی از مهمترین حامیان این همایش به شمار میروند.
الهیار با اشاره به اینکه اساتید مجرب دانشگاههای بزرگ دنیا در این همایش سخنرانی خواهند کرد، گفت: اساتید دانشگاههای ایران، عمان، ژاپن، انگلیس، سوئد، کانادا سخنرانی خواهند کرد و در پایان همایش کارگاههای آموزشی در اختیار پیمانکاران قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه ما سعی خواهیم کرد با برگزاری چنین همایشهایی از توان و پتانسیل خود در جهت تأمین تجهیزات بندری استفاده کنیم، گفت: تحریمها فرصتی را برای توان و دانش دانشمندان و متخصصان ایرانی برای ما فراهم خواهد کرد.
معاون بندری و امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه برگزاری چنین همایشهایی زمینه ساز حضور ایران در یکی از معتبرترین انجمنهای زیر ساختهای حمل و نقل آبی را فراهم کرده است، اظهار کرد: عضویت در این انجمن بسیار سخت و دشوار است و نیازمند خروجیهای دانشی و دستورالعملی است، اما خوشبختانه ایران به عنوان اولین کشور در منطقه خاورمیانه در این انجمن عضو شده است.
الهیار تأکید کرد: در ابتدای حضور در این انجمن به عنوان مقدماتی و بعد از گذشت چند سال به عنوان عضو اصلی این انجمن فعالیت میکند.
وی با اشاره به اینکه باید به رشد و توسعه دریایی خود بیشتر توجه کنیم، گفت: برخی از کشورهای دنیا باعث شدند که ایران قرنها از مزایای دریا و ساحل دور و رانده شود، اما خوشبختانه ما توانستیم با استفاده از متخصصان داخلی و دریایی خود به سمت سواحل و دریا برویم و از مزایای آنها در این حوزه استفاده کنیم.
معاون بندری و امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در دنیا یکی از وظایف اصلی در حوزه بندری استفاده حداکثر از توان داخلی در حوزه تجهیزات است، بنابراین ما سعی کردهایم با نگاه به مراکز دانشبنیان خود در حوزه تجهیزات موفق باشیم به طوری که در این همایش از مهمترین تجهیزات بندری تولید داخل رونمایی خواهیم کرد.
الهیار تصریح کرد: طرح مدیریت یکپارچه ساحلی به عنوان نخستین و تنها طرح مدیریت سواحل در مناطق است و از اوایل دهه هشتاد آغاز به کار کرده است و در ۸ سال گذشته در سه مرحله فعالیت کرده است و برای داشتن ضوابط اجرایی خود به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر ۱۲۰ سازه غیرمجاز با همکاری دستگاههای قضایی قلع بنا در سواحل شمالی شدهاند، گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای برگزاری چنین همایش آن بوده است که ۴۰ کیلومتر آزادسازی در سواحل اتفاق افتاده است.
معاون بندری و امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: ما توانستیم در قالب یک تفاهمنامه با سازمانهای بینالمللی، مناطق ساحلی جنوب کشور را رشد و توسعه دهیم.
انتهای پیام/
وی تأکید کرد: این همایش با حضور متخصصان و با همکاری تمامی دستگاههای اجرایی هر دو سال یکبار برگزار میشود و ۱۳۷ متخصص و دانش پژوه از مؤسسات پژوهشی بینالمللی و دانشگاههای معتبر جهانی در آن حضور مییابند.
معاون بندری و امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره اهداف برگزاری این همایش، گفت: ایجاد فضای تبادل تجربیات دانشمندان و متخصصانی که در طول سال در مورد موضوعی تحقیق کردهاند و به اشتراک گذاری دانشهای خود، از مهمترین اهداف این همایش به شمار میرود.
الهیار بیان کرد: دانش مهندسی سواحل نسبت به سایر دانشهای دیگر در حوزه مهندسی سواحل جوان است و در این بازه چند دهه اخیر رشد خوبی در این حوزه داشتهایم، بنابراین برگزاری چنین همایشهایی میتواند در حوزه مهندسی سواحل کمک کند.
وی افزود: ایران با توجه به توان خود در مجموعه دانشگاهها و با علاقهمندی پیش آمده در این بخش توانسته است مجموعههای خصوصی و دانشبنیانی را ایجاد کند، بنابراین ما میتوانیم در حوزه مهندسی سواحل و ساخت و ساز دریایی از موقعیت ممتازی برخوردار شویم.
معاون بندری و امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران در بخش مهندسی سواحل و ساخت و ساز دریایی از کشورهای حاشیه بسیار جلوتر است و ما با توان و پتانسیل داخلی خود توانستهایم در عرصه بینالمللی موفق باشیم.
الهیار تصریح کرد: در هر دوره سازمان بنادر سعی کرده است از متخصصان بینالمللی به نام دعوت کند و در بیشتر دورهها مقالات و تحقیقات بینالمللی بسیاری را از کشورهای بینالمللی دریافت کردهایم.
وی با بیان اینکه در دوره گذشته هزار و ۳۰۰ نفر از داخل و خارج از کشور در این همایش حضور داشتند، افزود: در دوره گذشته متخصصان ۳۷ کشور دنیا حضور داشتند و خوشبختانه در این دوره حتی با انجام تحریمهای بینالمللی ریزش چندانی نداشتیم و تا به امروز ۳۶ کشور معتبر دنیا اعلام آمادگی کردهاند.
معاون بندری و امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از شاخصهای خاص این همایش، کاربردی بودن این مقالات است گفت: ما میتوانیم از کاربردی بودن این مقالات برای کاهش هزینهها، جلوگیری از تخریب محیط زیست و کاهش حجم مقالات کاغذی استفاده کنیم.
الهیار تأکید کرد: خوشبختانه در این دوره از همایش میزان استفاده از مقالات کاغذی در راستای حفاظت از محیط زیست ایجاد شده و ما برای اولین بار نسخهای از اپلیکیشن موبایلی را در اختیار شرکتکنندگان قرار میدهیم.
وی تصریح کرد: در حاشیه این همایش یک نمایشگاه جانبی در حوزه دریا و بندر وجود دارد و تمامی شرکتهای معتبر دنیا در آن غرفه دارند.
معاون بندری و امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: انجمن چراغهای دریایی، آب و هواشناسی دریای خزر، اتحادیه لنگرگاهها، انجمن هیدروگرافی، انجمن سواحل و سازههای دریایی از مهمترین حامیان این همایش به شمار میروند.
الهیار با اشاره به اینکه اساتید مجرب دانشگاههای بزرگ دنیا در این همایش سخنرانی خواهند کرد، گفت: اساتید دانشگاههای ایران، عمان، ژاپن، انگلیس، سوئد، کانادا سخنرانی خواهند کرد و در پایان همایش کارگاههای آموزشی در اختیار پیمانکاران قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه ما سعی خواهیم کرد با برگزاری چنین همایشهایی از توان و پتانسیل خود در جهت تأمین تجهیزات بندری استفاده کنیم، گفت: تحریمها فرصتی را برای توان و دانش دانشمندان و متخصصان ایرانی برای ما فراهم خواهد کرد.
معاون بندری و امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه برگزاری چنین همایشهایی زمینه ساز حضور ایران در یکی از معتبرترین انجمنهای زیر ساختهای حمل و نقل آبی را فراهم کرده است، اظهار کرد: عضویت در این انجمن بسیار سخت و دشوار است و نیازمند خروجیهای دانشی و دستورالعملی است، اما خوشبختانه ایران به عنوان اولین کشور در منطقه خاورمیانه در این انجمن عضو شده است.
الهیار تأکید کرد: در ابتدای حضور در این انجمن به عنوان مقدماتی و بعد از گذشت چند سال به عنوان عضو اصلی این انجمن فعالیت میکند.
وی با اشاره به اینکه باید به رشد و توسعه دریایی خود بیشتر توجه کنیم، گفت: برخی از کشورهای دنیا باعث شدند که ایران قرنها از مزایای دریا و ساحل دور و رانده شود، اما خوشبختانه ما توانستیم با استفاده از متخصصان داخلی و دریایی خود به سمت سواحل و دریا برویم و از مزایای آنها در این حوزه استفاده کنیم.
معاون بندری و امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در دنیا یکی از وظایف اصلی در حوزه بندری استفاده حداکثر از توان داخلی در حوزه تجهیزات است، بنابراین ما سعی کردهایم با نگاه به مراکز دانشبنیان خود در حوزه تجهیزات موفق باشیم به طوری که در این همایش از مهمترین تجهیزات بندری تولید داخل رونمایی خواهیم کرد.
الهیار تصریح کرد: طرح مدیریت یکپارچه ساحلی به عنوان نخستین و تنها طرح مدیریت سواحل در مناطق است و از اوایل دهه هشتاد آغاز به کار کرده است و در ۸ سال گذشته در سه مرحله فعالیت کرده است و برای داشتن ضوابط اجرایی خود به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر ۱۲۰ سازه غیرمجاز با همکاری دستگاههای قضایی قلع بنا در سواحل شمالی شدهاند، گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای برگزاری چنین همایش آن بوده است که ۴۰ کیلومتر آزادسازی در سواحل اتفاق افتاده است.
معاون بندری و امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: ما توانستیم در قالب یک تفاهمنامه با سازمانهای بینالمللی، مناطق ساحلی جنوب کشور را رشد و توسعه دهیم.
انتهای پیام/