شناسهٔ خبر: 29482578 - سرویس سیاسی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

یکصد و بیستمین جلسه اعضای اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد

یکصد و بیستمین جلسه اعضای اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور وزیر کشور و رئیس این ستاد در محل وزارت کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

یکصد و بیستمین جلسه اعضای اصلی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکصد و بیستمین جلسه اعضای اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امروز 29 آبان 97 با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و  علی مؤیدی رئیس این ستاد در محل وزارت کشور برگزار شد.

مؤیدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا در حاشیه این جلسه با بیان اینکه این نشست باید طبق برنامه از پیش تعیین شده برگزار می‌شد، گفت: از دستورات جلسه ارائه آمار قاچاق در سال 96 بود که معمولا پس از گذشت هشت ماه از آغاز سال جدید بررسی می‌شود که در گزارشی که امروز  ارائه شد در سال 96، 12 میلیارد دلار قاچاق وارد و یا بخشی از آن از کشور خارج شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه افزود: دستور دوم بحث سامانه‌ها بود که دستگاه‌های عضو ستاد باید بر اساس صراحت قانونی و سامانه‌هایی که برای آنها به منظور بسترسازی و زیرساخت مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم شدند طراحی شده و به یکدیگر متصل شوند تا ما در سطح کشور یک سیستم بروز و لحظه‌ای داشته باشیم تا به این طریق از ورود قاچاق جلوگیری شود که گزارش پیشرفت دستگاه‌ها در این جلسه ارائه شد.

وی در ادامه گفت: برخی دستگاه‌ها 75 درصد پیشرفت داشته برخی 7 الی 8 درصد و مابقی کمتر از این میزان بوده است. بنابراین در این جلسه زمانی مقرر شد تا این دستگاه‌ها این پروژه را اجرایی و برنامه‌ایرا که در سال جاری برای آنها طراحی شده در پایان سال به صورت کامل عملیاتی کنند.

مؤیدی در خصوص 23 هزار میلیاردی که به عنوان ارزش کالاهای تملیکی مدنظر قرار داده شده است، اظهار کرد: به دلایلی که در گذشته وجود داشته در طول سه چهار سال گذشته اموال مکشوفه روی هم متراکم و رسوب شده‌اند راهکارهای قانونی در این باره با حمایت‌های دولت ایجاد شده است و در حال حاضر وزارت اقتصاد که متولی این امر است فهرست را ابلاغ کرده که  بر اساس آن مقرر شده تا پایان سال کلیه اموال تملیکی که در سازمان مربوط به آن نگهداری می‌شوند یا باید به فروش برسند یا به کشورهای دیگر صادر شده و یا منهدم شوند؛ قرار است به زودی سازمان اموال تملیکی گزارش مشروحی را از پیشرفت کار ارائه کند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مسئله قاچاق سوخت یکی از جدی‌ترین‌ بحث‌های جلسه امروز بود، بیان کرد: این یکی موضوعات مهم جلسه بود که در جلسات گذشته به طور مشروح به دلایل آن  پرداخته شده است. حوزه های پیشگیری، اقدامات جدی در جهت انحراف در مسیر این کالا باید ایجاد شود.

مؤیدی تاکید کرد: وزارت نفت در زمینه اقدامات زیربنایی برای جلوگیری از انحراف در سوخت، توفیقات خوبی داشته است اما در مقابل وزارت اقتصاد در جهت راه اندازی ساختارها کمترین همکاری را داشته است. نیروی انتظامی هم اقدامات مقابله‌ای بسیار خوبی را در بحث قاچاق سوخت ارائه کرده است. خوشبختانه قاچاق سوخت یعنی نفت و گاز نسبت به گذشته به میزان دو الی سه میلیون در روز کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: یک اقدام جدی که اخیرا انجام شده است پیشگیری از قاچاق کالاهای داخلی به سایر کشورهاست. با رفع موانعی که دولت انجام داد، دستگاه‌ها در بحث مقابله با کالاهای خروجی، شفاف تر از گذشته عمل می‌کنند. دستور عمل‌های تکمیلی هم به زودی ابلاغ خواهد شد و امیدواریم در زمینه خروج با اقداماتی که انجام شده شاهد کاهش قاچاق سرمایه ملی باشیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان درخصوص فراخوان کارت سوخت  به منظور کاهش قاچاق سوخت گفت: موضوع احیای کارت سوخت با هدف نظم بخشی در جهت مصرف بهینه سوخت است و یکی از موضوعاتی بوده  که همین ستاد به طور جدی پیگیری کرده است.

انتهای پیام/