شناسهٔ خبر: 29378603 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

فرصت افشاگری علیه پولشویی

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که بی شک یکی از کارآمدترین وزرای دولت روحانی است، چندی پیش در یک گفت‌وگو از لایه‌های پولشویی در کشور سخن گفت که این اظهارات به کام برخی خوش نیامد و در همین راستا سعی کردند که وی را با تخریب و تهدید زیر سوال ببرند تا شاید از موضع خود کوتاه بیاید ولی اینگونه نشد.

صاحب‌خبر -

در ادامه این جریان تصمیم گرفتند که او را به مجلس دعوت کنند تا درباره سخنانی که مطرح کرده است توضیحاتی ارائه کند و در همین راستا حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این درخواست اعضای این کمیسیون گفت که از وزیر امور خارجه دعوت شده تا با حضور در این کمیسیون مستنداتی درباره ادعایش پیرامون پولشویی را به اعضای کمیسیون ارائه دهد. وی با تاکید بر اینکه صحبت‌های آقای ظریف پیرامون پولشویی، غیرکارشناسی‌شده و غیرمستند است، اظهار داشت: باید روشن‌گری در حوزه پولشویی و مطلبی که آقای ظریف مطرح کرده است، صورت گیرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در طول دوره‌ای که بنده رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هستم و جلساتی را پیرامون موضوعات مختلف با آقای ظریف داشته‌ایم، هیچ وقت ایشان چنین موضوعی را در کمیسیون مطرح نکرده است. فلاحت‌پیشه افزود: به هر حال هر موضوعی در نهایت در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد، مستنداتی پیرامون آن‌ها ارائه می‌شود و تاکنون نیز چنین موضوعی پیرامون ادعایی که آقای ظریف مطرح کرده، در کمیسیون امنیت ملی مطرح نشده است. وی اظهار داشت: در دنیای امروز مشخص است که در حوزه پولشویی، حدود 50 درصد از جرائم مبتنی بر پولشویی در کشور آمریکا روی می‌دهد.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: حدود 30 درصد پولشویی در شرق آسیا و برخی قدرت‌های شرق آسیاست؛ بخش اعظمی نیز در کشورهای مختلفی است و جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل مبتنی بر جرایم پولشویی، جزو پول‌پاک‌ترین کشورهاست و حتی در دنیای امروز هیچ کشوری، حتی کشورهای معاند ما هم نتوانستند اتهام‌های پولشویی را علیه ایران مطرح کنند. وی با تاکید بر اینکه کشورهای دشمن و رقیب جمهوری اسلامی ایران هر از گاهی بهانه‌های غلط و واهی را علیه ایران مطرح می‌کنند، گفت: اگر دشمنان و رقبای ما کوچک‌ترین اسنادی در قبال ایران در حوزه پولشویی داشتند، فضایی علیه ایران ایجاد می‌کردند، اما تاکنون موفق به این کار نشده‌اند، بنابراین در این رابطه، ایران جزو کشورهایی نیست که در زمره کشورهای فعال در حوزه پولشویی محسوب شود.

فلاحت‌پیشه اظهار داشت: بنده موافق CFT هستم و این موافقت خود را نیز اعلام کرده‌ام و در بعضی موارد نیز موضع موافقی با آقای ظریف دارم و مباحث مربوط به FATF را از منظر بهانه‌زدایی علیه ایران دنبال می‌کنم، اما معتقدم که آقای ظریف موضوع پولشویی گسترده در ایران را به‌عنوان بهانه برای طرف‌های غربی مطرح کرده است، مساله پولشویی که آقای ظریف مطرح کرده است، موضوع جدایی است و باید به‌طور شفاف بررسی شود و وی نیز پاسخ‌گو باشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به هیچ وجه ادعای مربوط به پولشویی در ایران را قبول ندارم و اظهارات آقای ظریف درباره پولشویی در ایران را از طریق وزارت امور خارجه پیگیری می‌کنیم. البته این سخنان رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با ادعاهایی که روز گذشته برخی از شخصیت‌ها و تریبون‌های تندرو در کشور بیان می‌کردند بسیار تفاوت داشت و برای عنوان کردن دلایل آن سخنان بهتر است که ظریف در مجلس پاسخگو باشد.

نکته‌ای که نباید از آن چشم‌پوشی کرد فرصت به دست آمده برای وزیرخارجه کشورمان است که می‌تواند از تریبون مجلس دلایل اظهارات خود را علنی کند و بهانه برخی را از بین ببرد. اینکه ظریف بر مبنای چه اطلاعات و داده‌هایی این مسائل را بیان کرده است نکته‌ای که نمی‌توان آن را نادیده گرفت ولی بی‌شک فردی در جایگاه محمدجواد ظریف که مدت‌هاست مسئولیت مهمی در کشور برعهده دارد بدون دلیل و سند اظهاراتی را به زبان نمی‌آورد و باید منتظر ماند و دید که رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در مجلس چه پاسخی به منتقدان اظهاراتش خواهد داد.

منبع: روزنامه قانون؛ 1397،8،24
گروه اطلاع رسانی**2059**1755