شناسهٔ خبر: 28721933 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیرخارجه کابینه درسایه انگلیس:بن سلمان ازکنترل خارج شده است

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه کابینه در سایه انگلیس با انتقاد از سیاست‌های ماجراجویانه ریاض در منطقه ازجمله ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در ترکیه تصریح کرد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از کنترل خارج شده و بایستی در مقابل او ایستادگی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 'املی ثورنبری' در گفت‌ وگو با شبکه بی.بی.سی اظهار داشت: مجموع شواهد نشان می‌دهد که عربستان مسئول ناپدید شدن خاشقچی است. آن‌ها 11 روز که زمان کمی نیست فرصت داشتند تا توضیحات خود را در رابطه با این حادثه ارائه دهند اما اقدامی نکرده‌اند.
وی از آنچه موضع نرم دولت محافظه‌کار انگلیس در قبال عربستان نامید انتقاد کرد و گفت: بایستی فروش اسلحه به عربستان را متوقف کنیم تا رفتار خود را تغییر دهند. بایستی در مقابل ولیعهد ایستادگی کنیم؛ رفتار او غیرقابل‌قبول است. ایرادی ندارد که او به زنان اجازه رانندگی در عربستان را داده است اما از آن ‌طرف شاهد هستیم زنانی که از رانندگی حمایت می‌کنند در زندان هستند.
علاوه بر بحران انسانی ناشی از جنگ یمن به رهبری عربستان، ثورنبری یادآور شد: آن‌ها نخست ‌وزیر لبنان را در سفر به این کشور می‌ربایند، سپس او را کتک می‌زنند و می‌نشانند جلوی تلویزیون که استعفای خود را اعلام کند.
وی تأکید کرد: رفتار ولیعهد در نقض حقوق بشر غیرقابل ‌قبول است و زمان آن رسیده که در مقابل او ایستادگی کنیم؛ ماجرای خاشقچی نشان می‌دهد ولیعهد از کنترل خارج شده است.
این سیاستمدار انگلیسی خاطرنشان ساخت: توقف فروش اسلحه به عربستان پیام قوی خواهد بود و نشان می‌دهد انگلیس حاضر به دفاع از چه ارزش‌هایی است.
خاشقچی حدود 12 روز پیش برای قانونی کردن روند ازدواج خود وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و از آن‌ پس خبری از وی در دست نیست.
برخی منابع غیررسمی خبری مدعی قتل خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد آل سعود توسط مأموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان شده‌اند.
براساس ادعای منتشرشده، خاشقچی توسط 15 مأموری که در روز و ساعت حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به کشور خود بازگشته‌اند.
خاشقچی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن‌ پست منتشر کرد، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده بود.
شبکه خبری بی.بی.سی امروز از احتمال تحریم کنفرانس بزرگ اقتصادی عربستان از سوی انگلیس و آمریکا خبر داد.
منابع دیپلماتیک به این شبکه خبری گفته‌اند این احتمال وجود دارد «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا و «لیام فاکس» وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس در این کنفرانس شرکت نکنند.
یک سخنگوی وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس گفته است هنوز برنامه وزیر برای شرکت در این کنفرانس نهایی نشده است. هم‌زمان روزنامه‌های فایننشال تایمز انگلیس و نیویورک‌ تایمز آمریکا اعلام کرده‌اند که از کنفرانس یاد شده پشتیبانی رسانه‌ای نخواهد کرد. شرکت چندملیتی ویرجین نیز از توقف همکاری‌های اقتصادی خود با عربستان خبر داده است.
بی.بی.سی گزارش داد که دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی درصدد تهیه بیانیه مشترکی علیه ریاض هستند تا درصورتی‌که نقش این کشور در ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی محرز شود آن را منتشر کنند.
در این زمینه، رئیس کمیته پارلمانی بانفوذ امور خارجی مجلس عوام انگلیس خواستار تجدیدنظر در سطح روابط لندن با ریاض شد.
'تام توجندهات' گفت: این ایده که ما با عربستان - در صورت احراز نقش این کشور در ماجرای خاشقچی - به‌صورت یک دولت عادی رابطه خواهیم داشت، صحت ندارد. ممکن است سطح روابط دیپلماتیک خود را کاهش دهیم و حتی محدودیت‌هایی را اعمال کنیم.
پیش‌ از این تعدادی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس نیز در نامه‌ای خطاب به وزیر خارجه این کشور خواستار تحقیقات کامل درباره سرنوشت 'جمال خاشقچی' شده‌اند.
در این نامه، نمایندگان هشدار داده‌اند ماجرای خاشقچی پیامدهای جدی را در آینده روابط با عربستان سعودی دارد. انگلیس بایستی تحقیقات کاملی را درباره ابعاد ناپدید شدن خاشقچی صورت دهد و حاضر باشد با مقام‌های سایر کشورها در تحقیقاتشان همکاری کند.
اروپام **هـ ن**2040