شناسهٔ خبر: 2777490 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه وطن‌امروز | لینک خبر

رزمایش بزرگ «محمد رسول‌‌الله(ص)» واکنش‌های گسترده رسانه‌ای را در پی داشت

پیام اقتدار ارتش به دنیا

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: رزمایش بزرگ ارتش با حضور نیروهای چهارگانه (زمینی، دریایی،‌ هوایی و پدافند) با نام «محمد رسول‌‌الله(ص)» و با رمز «یا رسول‌الله» از روز پنجشنبه آغاز شد. به گزارش «وطن امروز»، این رزمایش بزرگ که از همان آغاز با واکنش‌های گسترده بین‌المللی مواجه شده است تا چهارشنبه هفته آینده (10 دی) ادامه خواهد داشت.  در این رزمایش بزرگ یگان‌هایی از نیروی زمینی، دریایی، هوایی و پدافند هوایی در منطقه عمومی جنوب و جنوب شرق کشور حضور دارند.  وسعت این رزمایش 2 میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع از مدار 10 درجه شمال اقیانوس هند تا شرق تنگه هرمز و سواحل مکران و بخش اعظم استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان در خشکی عنوان شده است. محوریت 2 روز اول رزمایش با نیروی زمینی ارتش بود که در آن یگان‌های نزاجا در قالب طرح‌های چابک‌سازی سرعت عمل خود را در جابه‌جایی، آماده‌سازی و ایجاد استحکامات مهندسی در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان ارزیابی کردند اما پیش از آغاز این رزمایش بزرگ برخی از تحرکات منطقه‌ای مشاهده شده بود که بلافاصله با واکنش قاطع از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. امیر صباحی‌فرد، جانشین فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در این باره گفته بود:  اکنون شاهد آن هستیم که حتی ریز پرنده‌ها نیز از دید چشمان همیشه بیدار قرارگاه پدافند هوایی پنهان نمانده و همه تحرکات فرامنطقه‌ای که در روزهای اخیر نیز افزایش داشته به خوبی رصد می‌شود.
اخطار به چند هواپیمای جاسوسی
امیر فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا از اخطار به چند هواپیمای جاسوسی در جریان رزمایش بزرگ «محمد رسول‌‌الله(ص)» خبر داد. وی در گفت‌وگو با تسنیم، در این باره گفت: نیروهای ما اشراف کامل و دقیق به محیط رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) دارند و حریم هوایی منطقه عمومی رزمایش را رصد لحظه‌ای می‌کنیم. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: با رصدهایی که انجام می‌دهیم، هواپیماهای جاسوسی به‌رغم خاصیت پنهانکاری، کشف می‌شوند و بلافاصله به آنها اخطار داده می‌شود و این هواپیماها به ناچار از منطقه اعلام شده، دور می‌شوند؛ در همین زمینه در روزهای قبل از رزمایش نیز هواپیماهای جاسوسی و پیشرفته یو2 را با رادارهای بومی خودمان شناسایی و رهگیری کرده و به آنها اخطار دادیم و این هواپیماها هم ضمن عذرخواهی، از منطقه اعلام شده دور شدند. امیر اسماعیلی با بیان اینکه در راستای پوشش پدافندی حریم هوایی کشورمان، امروز و دیروز نیز چند فروند هواپیمای جاسوسی متعلق به کشورهای بیگانه را شناسایی کردیم و به آنها اخطار دادیم، خاطرنشان کرد: با روشن کردن سامانه‌های موشکی ارتفاع متوسط و بالا به هواپیماهایی که قصد نزدیک‌شدن به مرزهای کشورمان را دارند اخطار می‌دهیم، آنها هم بموقع پاسخ می‌دهند و بموقع عذرخواهی می‌کنند و از منطقه دور می‌شوند. امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز با اشاره به برگزاری رزمایش محمد رسول‌الله(ص) ارتش گفت: بخش عظیمی از فرماندهان این رزمایش کسانی هستند که سال‌های دفاع مقدس را درک و جنگ اول و دوم خلیج فارس را تحلیل کرده‌اند و می‌خواهند دانسته‌های خود را در این رزمایش به جوانان منتقل کنند.
عملیات یگان تازش برای اولین بار
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از اجرای عملیات یگان تازش برای نخستین بار در رزمایش بزرگ ارتش خبر داد. امیر کیومرث حیدری، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با اعلام اینکه در این رزمایش سامانه لجستیک آماد و پشتیبانی نزاجا نیز عملیاتی شد، گفت: برای نخستین بار یگان تازش نزاجا با همکاری نیروی هوایی ارتش به انجام مأموریت و اجرای عملیات پرداخت. امیر چیت‌فروش، سخنگوی نیروی هوایی ارتش در رزمایش مشترک محمد رسول‌الله(ص) نیز با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح مأموریت‌های این نیرو در روز نخست رزمایش پرداخت و گفت: در مرحله اول برخی هواپیماها در قالب نیروهای دشمن به فضای منطقه رزمایش وارد می‌شوند و در ادامه، گروهی دیگر از هواپیماها در نقش نیروهای خودی برای مقابله با آنها اقدام می‌کنند. وی افزود: در مرحله بعد هواپیماهای P3F با ارسال امواج سونوبوی (امواجی که ارسال می‌شود تا به وسیله آن زیرسطحی‌های دشمن شناسایی شود) از تنگه هرمز تا دریای عمان به انجام مأموریت خود می‌پردازند. سخنگوی نهاجا در رزمایش محمد رسول‌الله(ص) ادامه داد: در ادامه ماموریت‌های نیروی هوایی، هواپیماهای C130 به منظور حمایت از نیروهای خودی به چترریزی می‌پردازند و در مرحله آخر نیز نهاجا از نیروهای زمینی و سطحی پشتیبانی خواهد کرد.
انهدام اهداف ۲۵۰کیلومتری با پهپادهای انتحاری
در جریان انجام این رزمایش بزرگ از پهپادهایی رونمایی شد که توان ارسال آنلاین تصاویر را داشته و اهداف را از فاصله ۲۵۰ کیلومتری با پهپادهای انتحاری‌مان مورد هدف قرار می‌دهد. سرهنگ رضا خاکی، فرمانده یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش با حضور در منطقه عمومی رزمایش
 محمد رسول‌الله (ص) ارتش با بیان اینکه همه پهپادهای ما  به توانمندی ارسال آنلاین تصاویر مجهز هستند، گفت: امروز یگان پهپادی در هر نقطه کشور که نیروی زمینی در آن فعالیت داشته باشد حضور دارد و در صورت نیاز خط مقدم شناسایی هوایی در این مناطق و در مناطق مرزی خواهد بود. فرمانده یگان پهپاد نزاجا درباره هواپیماهای بدون سرنشین رزمی نیز اظهار داشت: پهپادها انواع مختلفی دارند که اجرای عملیات رزمی یکی از مأموریت‌های آنهاست و می‌توانند با استفاده از بمب و راکت یا به صورت انتحاری آن را انجام دهند. سرهنگ خاکی خاطرنشان کرد: نیروی زمینی ارتش تنها یگان ارتش است که از پهپاد انتحاری برخوردار بوده و این پهپاد با نام رعد می‌تواند اهداف را در بُرد 250 کیلومتر به صورت نقطه‌ای مورد هدف و انهدام قرار دهد. همچنین در روز نخست این رزمایش پهپادهای شناسایی مهاجر ۲ نوین و مهاجر ۴ در منطقه رزمایش بزرگ و مشترک ارتش به پرواز درآمدند.  مهاجر2 نوین با در اختیار داشتن دوربین‌های حساسی که قابلیت گردش 360 درجه نیز دارند، می‌تواند تصاویری با کیفیت بالا ضبط و به ایستگاه زمینی به‌طور زنده ارسال کند. مهاجر4 نیز دیگر پهپادی است که در این رزمایش به پرواز درآمده است. این پهپاد نیز با مداومت پروازی حدود 5 الی 7 ساعته و همچنین بهره‌گیری از دوربین‌های جلونگر و زیربدنه، قابلیت زیادی در رصد تحرکات دشمن و البته جاسوسی دارد. این پهپاد از هدایت جی‌پی‌اس برخوردار بوده و می‌تواند تصاویر را به‌صورت آنلاین به ایستگاه زمینی و ناوبری خود ارسال کند. مهاجر4 همچون دیگر اعضای خانواده پهپادهای مهاجر، قابلیت رزم با حمل موشک را نیز داراست و نمونه‌های رزمی آن نیز اخیراً با قابلیت حمل موشک‌های هوا به هوا رونمایی شده است.
دومین روز رزمایش با تست سلاح‌های بومی
دومین روز رزمایش مشترک ارتش روز گذشته با محوریت نیروی زمینی و با برقراری آتش سنگین یگان‌های این نیرو برگزار شد.  به گزارش تسنیم، در روز دوم رزمایش که فرماندهان عالی‌رتبه ستاد کل نیروهای مسلح و ارتش نیز حضور داشتند، یگان‌های نیروی‌ زمینی برخی از دستاوردهای خودکفایی بومی شده از جمله سلاح‌های انفرادی شاهر، اخگر و تانک‌های ذوالفقار و صمصام و پشتیبانی آتش بالگردهای هوانیروز را در چندین مرحله اجرا کردند. براساس این گزارش قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا نیز دیروز با استفاده از دو قرارگاه اصلی و تاکتیکی، برقراری ارتباط امن، چندلایه و مقابله با ایجاد اختلال الکترونیکی دشمن، یگان‌های زمینی و دریایی حاضر در منطقه را پشتیبانی کرد. جنگنده‌های اف 4 و میراژ نیروی هوایی نیز دیروز  پشتیبانی یگان‌های نیروی زمینی ارتش را به‌عهده داشتند.
شلیک موشک ‌«دهلاویه» برای نخستین بار
در  جریان دومین روز از رزمایش ارتش، موشک‌های ضدزره «دهلاویه» و «طوفان» با موفقیت شلیک و اهداف را منهدم کردند. براساس این گزارش، عملیات مین‌ریزی توسط خودروی نینوا و پرتاب نارنجک‌های ضد بالگرد توسط یگان‌های نیروی زمینی ارتش در رزمایش محمد رسول‌الله(ص) با موفقیت انجام شد. واحدهای زرهی نیروی زمینی ارتش با استفاده از تانک‌های بهینه‌سازی شده از جمله «ذوالفقار» و «صمصام» جهت پشتیبانی از واحدهای عمل‌کننده به انجام ماموریت پرداختند. در ادامه دومین روز رزمایش ارتش، موشک‌های ضدزره «دهلاویه» و «طوفان» برای نخستین بار و به گفته فرماندهان با موفقیت شلیک و اهداف را منهدم کردند. همچنین یگان‌های نزاجا به انجام عملیات جنگ الکترونیک پرداختند که در آن نیروها با شنود اطلاعات و رمزگشایی جابه‌جایی دشمن و همچنین استفاده از تصاویر دریافتی توسط پهپادها، اطلاعات مورد نیاز از مواضع دشمن را جمع‌آوری کردند.
مرحله «تمرین پهپادی» از زبان
امیر پوردستان
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از انجام موفقیت‌آمیز مأموریت پهپادهای انتحاری این نیرو خبر داد. امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه منطقه رزمایش محمد رسول‌الله(ص) در تشریح مأموریت‌های این نیرو در این رزمایش گفت: ما در 2 مرحله از پهپادهای نیروی زمینی استفاده کردیم که در مرحله نخست پهپادهای ما نقش دشمن را ایفا کرده و در مرحله دوم پهپادهایی در نقش نیروهای خودی به پرواز درآمدند. فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این مطلب که «برد پهپادهای ما افزایش و قابلیت عملیاتی آنها ارتقا یافته است» تصریح کرد: این پهپادها نسبت به گذشته بار بیشتری را حمل می‌کنند و دوربین‌های آن نیز باکیفیت‌تر شده است و امروز پهپادها دستان بلند نیروی زمینی در صحنه‌های نبرد هستند. امیر پوردستان با بیان اینکه پهپاد انتحاری برای نخستین بار در این رزمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این پهپاد می‌تواند برای حمله به اهداف هوایی و زمینی مورد استفاده قرار گیرد و می‌تواند در صورت دیدن یک هدف مشکوک به آن حمله کند.
 

بازتاب رزمایش بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های عربی
همزمان با برگزاری رزمایش بزرگ و مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام «محمد رسول‌الله(ص)» و با رمز «یا رسول‌الله» از صبح روز چهارشنبه (4 دی) با حضور یگان‌هایی از نیروی زمینی، دریایی، هوایی و پدافند هوایی در منطقه عمومی جنوب و جنوب شرق کشور، رسانه‌های عرب زبان به پوشش این رزمایش پرداختند. به گزارش تسنیم، روزنامه القدس العربی در این باره با اشاره به گستردگی رزمایش ایران نوشت: این  رزمایش در حالی در تنگه هرمز به اجرا در می‌آید که این تنگه یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های راهبردی جهان است که نقل و انتقال نفت در آن صورت می‌گیرد. روزنامه الحیات نوشت: رزمایش از هرمز تا خلیج عدن، رزمایش منحصر به فردی است که تمام یگان‌های هوایی، دریایی و زمینی ارتش ایران به اضافه نیروهای سپاه پاسداران در جنوب و شرق کشور در آن شرکت دارند و این رزمایش در مساحتی از حدفاصل شرق تنگه هرمز تا دریای عمان و بخشی از اقیانوس هند تا جنوب خلیج عدن برگزار می‌شود. «ایران با رزمایشی بزرگ، توانمندی خود را به نمایش می‌گذارد» تیتر روزنامه السفیر در پوشش رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران است. به نوشته این روزنامه، رزمایش ارتش در جنوب شرق ایران و در دریای عمان و تنگه هرمز تا خلیج عدن برگزار می‌شود و 13 هزار سرباز درآن مشارکت دارند. المنار نیز گزارش داد: ارتش ایران رزمایش خود در جنوب شرق کشور را ادامه می‌دهد. این رزمایش با مشارکت نیروی زمینی و پشتیبانی نیروی هوایی برگزار شده و آموزش جنگ الکترونیکی را نیز شامل می‌شود. پانوراما الشرق‌الاوسط در این باره گزارش داد: ایران بزرگ‌ترین پهپاد خود را در رزمایش ارتش به پرواز در ‌آورد. پهپاد شاهین بزرگ‌ترین هواپیمای بدون سرنشین نیروی زمینی ارتش ایران است که در نخستین روز از بزرگ‌ترین رزمایش ارتش به پرواز درآمد. شبکه اسکای‌نیوز نیز این رزمایش را با عنوان آموزش‌های نظامی فراگیر ارتش ایران پوشش داد. المیادین نیز در مطلبی با عنوان «ایران بزرگ‌ترین رزمایش تاریخ خود را برگزار می‌کند»، نوشت: این رزمایش بزرگ‌ترین رزمایش در ایران به شمار می‌آید و فرماندهان نیروهای زمینی، هوایی و دریایی این کشور اعلام کردند در جریان این رزمایش جدیدترین تکنولوژی و سلاح‌ها آزمایش می‌شوند.