شناسهٔ خبر: 27270609 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واکنش رجب طیب اردوغان به کاهش ارزش لیر مقابل دلار

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از آنکارا؛ سقوط آزاد ارزش لیر ترکیه مقابل ارزهای خارجی بویژه دلار نگرانی محافل سیاسی و مردم این کشور را در پی داشته است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیشب طی سخنرانی در شهر ریزه در واکنش به شتاب گرفتن کاهش ارزش لیر گفت: نگران نباشید، اگر آنها دلار را دارند ما هم خدا و هم ملت را داریم.
اردوغان با اشاره به نقشه های مختلفی که علیه ترکیه در جریان است گفت: به هیچ یک از اینها توجه نکنید و فراموش نکنید که 16 سال پیش کجا بودیم و الان کجائیم، بهتر از این هم خواهیم شد، برای رسیدن به اهداف سال 2023 باید بسیار تلاش کنیم ؛ برای همه شما آرزوی صبر وغیرت می کنم.
دلار آمریکا که روز گذشته را در بازارهای ترکیه با 5 لیرو 40 قروش به پایان رسانده بود امروز جمعه در آغاز روز با افزایشی 20 درصدی به مرز 6 لیر و 40 قروش رسید و سپس در پی نوسانات سریع و پی در پی به 5 لیرو 95 قروش بازگشت.گفته می شود بی نتیجه ماندن مذاکرات هیات اعزامی ترکیه به آمریکا که برای کاهش تنش های میان دو کشورصورت گرفت موجب شتاب گرفتن هر چه بیشترکاهش ارزش لیر در مقابل دلار آمریکا شده است.
تنش میان آنکارا- واشنگنتن با حبس اندرو برانسون کشیش آمریکایی به اتهام جاسوسی و ارتباط با کودتاگران و در پی آن تحریم متقابل وزرای کشور و دادگستری طرفین وارد روند بحرانی جدیدی شده است . خبرهای دریافتی حاکی از آن است که آمریکا برای آزادی کشیش برانسون تا روز چهارشنبه به ترکیه مهلت داده است.