شناسهٔ خبر: 25633142 - سرویس علمی-فناوری
منبع: جماران | لینک خبر

باید و نبایدهای روزه داری بیماران دیابتی

به گزارش ایرنا، مطالعات متعددی بر نقش موثر روزه داری را در سلامتی بویژه بر روی گلوکز خون، فشارخون و سطوح چرب های خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف انجام

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، مطالعات متعددی بر نقش موثر روزه داری را در سلامتی بویژه بر روی گلوکز خون، فشارخون و سطوح چرب های خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف انجام گرفته است.
در طول روزه داری دستگاه گوارش برای حدود چندین ساعت خالی می ماند و در واقع این دستگاه و سیستم اعصاب مرکزی که در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت می کنند و بعد از روزه داری به نحو بهتری اعمال خود را به انجام رسانده و به عبارتی متابولیسم بدن نرمال می شود.
بطور کلی پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای دارد تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح و هم از برکات معنوی این ماه بیش از گذشته استفاده کرد.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود پنج میلیون نفر در کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند و گروههای هدف می توانند با توجه به وضعت خود به روزه گرفتن یا نگرفتن خود اقدام کنند.
مسئول واحد بهبود، تغذیه و جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: بیماران دیابتی که قند خون آنها به خوبی تحت کنترل بوده، به بیماری های دیگری مبتلا نیستند و به عبارت دیگر دیابت موجب صدمه به کلیه ها، چشم ها ، قلب و دیگر اعضایشان نشده و بیمارانی که انسولین مصرف نمی کنند، روزه داری مشکلی ندارد.
عصمت عباسی افزود: روزه داری برای بیماران دیابتی نوع 2 که بیماری آنها به وسیله رژیم غذایی کنترل شده (حتی دیابتی های دارای اضافه وزن) می تواند به بهبود و درمان بیماری انها بسیار کمک کننده باشد.
وی بیان کرد: بیماران دیابتی که روزه می گیرند، به وسلیه گلوکومتر قند خون خود را پیش از افطار، 2 ساعت پس از افطار و نیز پیش از سحری اندازه بگیرند و در مورد مصرف قرص های پایین آورنده قندخون نیز توصیه میشود که قرص های مصرفی صبح و ظهر همزمان هنگام افطار و قرصهای مصرف شبانه پیش از سحر با هماهنگی پزشک و متخصص مصرف شود.
عباسی افزود: بیماران دیابتی در هر حال باید رژیمی را که پیش از ماه رمضان رعایت می کردند را مورد توجه قرار دهند و نباید انرژی دریافتی خود را در این ماه افزایش دهند.
وی اظهار کرد: دیابتی ها در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده می شود( به خصوص آنهایی که از قند و شکر تهیه شده )، زیاده روی نکنند و میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه رعایت شود.
عباسی خاطر نشان کرد: افزایش دریافت مواد غذایی پرچرب و پرکربوهیدرات و بطور کلی پرخوری در افراد دیابتی، منجر به افزایش قندخون و افزایش وزن منجر خواهد شد.
وی بیان کرد: برای کنترل بهتر قند خون توصیه می شود که افراد دیابتی قند خون، را قبل از سحر و بعد از افطار (با گلوکومتر) چک کنند، در صورتی که قندخون 2 ساعت پس از افطار بالای 250 بود شب بعد باید 20 درصد از میزان کالری دریافتی خود در زمان افطار کاهش دهند.
مسئول واحد بهبود، تغذیه و جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: اگر قند خون پیش از سحر بیش از 200میلی گرم در دسی لیتر بود 20 درصد از میزان کالری دریافتی در زمان سحر نیز باید کم شود.
وی ادامه داد: افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می کنند، اگر علایم افت قندخون مانند ضعف و بیحالی شدید، عرق سرد فراوان تپش قلب، سرگیجه، تاری دید، گرسنگی شدید و لرزش بدن و در نهایت بیهوش شدن را در طول روز داشتند. بلافاصله روزه خود را افطار کنند.
عباسی افزود: در صورت احساس هرگونه علایم ناشی از کاهش یا افزایش شدید قندخون، باید روزه را باز کنند و علاوه بر آن انجام فعالیت بدنی سبک یا متوسط در افراد مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین، عارضه ای ندارد.

** روزه داری برای دیابتی های نوع 2 مضر نیست
وی بیان کرد: مبتلایان به دیابت غیر وابسته به انسولین ' دیابت نوع 2' که دارای اضافه وزن بالایی هستند، با دریافت منظم دارو ( به صورت 2 بار در شبانه روز) قند خون خود را کنترل می کنند، نه تنها روزه داری مضر نیست بلکه می تواند مفید نیز باشد.
مسئول واحد بهبود، تغذیه و جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بیماران دیابتی که به نحوی دچار عوارض مزمن دیابت بر کلیه ها ، مغز، قلب، چشم ها، دست ها و پاها و سایر ارگان های بدن شده اند، برای پیشگیری از پیشرفت عوارض مزمن بهتر است پس از مشورت با پزشک متخصص روزه بگیرند.
وی بیان کرد: بیماران دیابتی که قصد روزه گرفتن دارند، باید نام دارو هایی را که مصرف می کنند را بخاطر داشته باشند و وزن فرد باید در طول ماه رمضان ،روزانه کنترل شده که در صورت هرگونه کاهش وزن شدید یا افزایش وزن بیشتر از 2 کلیوگرم، با پزشک مشورت کند.
عباسی افزود: بعد از پایان ماه مبارک رمضان میزان و نوع داروی مصرفی و همچنین رژیم غذایی به حالت قبل از ماه رمضان باید باز گردد و در صورت دریافت رژیم غذایی مناسب می توان منتظر کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون بود که این مساله در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی به فرد دیابتی کمک می کند.

**بیمارانی که انسولین مصرف می کنند، روزه نگیرند
وی بیان کرد: بیماران دیابتی که در طول روز نیز باید انسولین تزریق کنند، بهتر است روزه نگیرند به جز افرادی که میزان انسولین مصرفی آنها زیاد نبوده و طی روز دچار افت قند خون نمی شوند.
عباسی افزود: افراد مبتلا به دیابت (چه از نوع وابسته به انسولین و چه غیر وابسته به انسولین) که هنوز بیماری خود را کنترل نکرده اند ( از طریق رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دارو) و قند خون آنها هنوز به حداقل قبولی نرسیده (مثلا قند خون قبل از سحری بالاتر از 350 میلی گرم بر دسی لیتر) بهتر است، روزه نگیرند.
وی اظهار کرد: در صورتی که بیماران دیابتی قند بالایی داشته و مصرف قرص را فراموش کرده اند، بهتر است روزه، نگیرند و دیابتی های مبتلا به بیماری های دیگر (مانند عفونت، پرفشاری خون کنترل نشده، آنژین، بیماری کلیوی و ...) که طبق تشخیص پزشک روزه برای آنها نیز ضرر دارد.

*** روزه به کاهش پرفشاری خون کمک می کند
وی ادامه داد: افراد مبتلا به پرفشاری خون، باید در طول روز، فشارخون خود را چک کنند و اگر بیمار فشار خون شدیدی دارد یا در طول روز، دچار تغییر و بالا رفتن ناگهانی فشار خون می شود، نباید روزه بگیرد و اگر در طول روز فشارخون فرد تغییری نکرد، روزه گرفتن موردی ندارد.
عباسی افزود: مبتلایان به پرفشاری خون خفیف تا متوسط می توانند روزه بگیرند چرا که روزه داری به کاهش فشار خون آنان کمک میکند، اما باید با پزشک معالج خود در مورد داروهای مصرفی خود مشورت کنند.
و ی بیان کرد: به عنوان مثال ،مقدار داروهای مدر ( ادرار آور) برای جلوگیری از کم آبی باید کاهش یابد و داروهای بلند اثر نیز مانند ایندرال باید یک بار در روز قبل از سحر استفاده شود.
این مسئول واحد بهبود، تغذیه و جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطر نشان کرد: افراد مبتلا به فشارخون بالا باید رژیم غذایی ( دریافت نمک، چربی) خود را کنترل کرده و از کشیدن سیگار اجتناب کنند.
7320/8068
انتهای پیام