شناسهٔ خبر: 23109551 - سرویس استانی
منبع: راه دانا | لینک خبر

اجرایی شدن پرداخت پنج طرح تسهیلاتی در اسفراین

بخشدار مرکزی اسفراین از اجرایی شدن پرداخت پنج طرح تسهیلاتی در این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  سپهرآیین ،  ، بدری بخشدار مرکزی شهرستان اسفراین  گفت: در حال حاضر پنج طرح تسهیلات اشتغال زایی توسط دستگاه های اجرایی در حال اجرا می باشد که متقاضیان می توانند با مراجعه به دستگاه های مربوطه نسبت به دریافت آن ها اقدام نمایند.

وی طرح تسهیلات ویژه دهیاری ها را یکی از این موارد نام برد و گفت: این طرح با هدف ایجاد درآمد پایدار برای روستاها اجرا می شود.

بدری ادامه داد: این تسهیلاتی است که خود دهیاری ها می توانند  آن را دریافت کنند و دهیار به عنوان یک شخص حقوقی می تواند با ارائه طرح های درآمدزا  تسهیلات را بدون محدودیت مبلغی دریافت کنند و وثیقه نیز خود حساب دهیاری ها می باشد.

وی تصریح کرد: این طرح ها باید توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد و  می تواند جهت احداث کارخانه جات کوچک، خرید ماشین آلات، احداث گلخانه و یا هر فعالیتی که برای دهیاری ها درآمد پایدار داشته باشد انجام شود.

بخشدار مرکزی گفت: نرخ این  تسهیلات  ۸ درصد  همراه با تنفس یکساله و با بازپرداخت  ۵ ساله است که در حال حاضر سه طرح کشاورزی برای روستاها پیگیری شده است و جهت پرداخت تسهیلات به استان معرفی شده است.

وی همچنین در رابطه با درآمد های حاصل از این طرح گفت: در واقع بودجه ای  که برای دهیاری ها در حال حاضر وجود دارد کفاف هزینه‌های جاری دهیاریها را نمی‌دهد و دهیاری ها میتوانند با انجام این طرح  مقداری از کمبود بودجه خود را جبران نمایند و درآمد حاصل از آن به حساب دهیاریها واریز و در کل روستا هزینه می‌شود.
بخشدار مرکزی طرح تسهیلات اشتغال فراگیر را یکی دیگر از طرح های اجرایی نام برد و افزود: نرخ این تسهیلات ۱۱ تا ۱۶ درصد است که در رسته های مختلف شغلی قابل پرداخت بوده و متقاضیان در ابتدا باید در دستگاههای اجرایی ( جهاد کشاورزی، صنعت و معدن ، میراث فرهنگی و... ) تشکیل پرونده دهند و بعد از اخذ مجوزهای لازم به کارگروه اشتغال استان و شهرستان معرفی می شوند.

وی در ادامه در رابطه با طرح تسهیلات اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری گفت: این تسهیلات ویژه روستاییان و عشایر بوده و  متولی آن  اداره کار است که  متقاضیان باید در دستگاههای اجرایی مرتبط تشکیل پرونده دهند و پس از اخذ مجوزهای لازم به کارگروه اشتغال شهرستان معرفی می شوند که در حال حاضر فقط دستورالعمل اداری آن ارائه شده  و تا یک ماه آینده دستورالعمل اجرایی آن نیز ارائه می شود که متقاضیان  باید بعد از اجرایی شدن آن طرح های خود را به جهاد کشاورزی، اداره صنعت،معدن و تجارت،میراث فرهنگی ارائه دهند.

بدری از مزایای این طرح گفت: نرخ پرداخت آن ۶ درصد بوده و هیچ محدودیتی برای بازپرداخت آن ندارد و  این طرح شامل زراعت، پرورش دام و طیور و ماهی ، باغداری ، احداث گلخانه، پرورش گیاهان دارویی ، صنایع دستی  و ... است.

بخشدار مرکزی با اشاره به طرح تسهیلاتی مشارکتی بنیاد مستضعفان و دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: این تسهیلات در حال حاضر قابل پرداخت بوده و متولی پرداخت آن بانک سینا و پارسیان می باشند که متقاضیان بعد از اخذ مجوزهای لازم از دستگاه های اجرایی ، به دفتر امور روستایی استانداری جهت پرداخت آن معرفی می شوند.

وی از مزایای این تسهیلات گفت: نرخ این تسهیلات 8 درصد بوده و سقف پرداختی آن  از ۱۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان است.
بخشدار مرکزی همچنین از جزئیات طرح تسهیلات مشاغل خانگی نیز گفت: نرخ پرداخت این تسهیلات ۴ درصد بوده  و ویژه مشاغل خانگی است که متقاضیان  می‌توانند جهت دریافت به دستگاه‌های اجرایی مراجعه نمایند.