شناسهٔ خبر: 22971550 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

روی خط خبر

صاحب‌خبر -

روحانی:
 قدس پایتخت دولت فلسطینی خواهد بود
دولت|  رئیس‌جمهوری حسن روحانی تأکید دارد که قدس پایتخت دولت فلسطینی خواهد بود. او پیش از عزیمت به ترکیه جهت حضور در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی درباره قدس شریف تصریح کرد: قدس در زمین مقدس همه مسلمانان و پایتخت دولت فلسطینی خواهد بود و ما این هدف مهم و مقدس را هیچ‌گاه از یاد نخواهیم برد. حسن روحانی بعد از ظهر دیروز پیش از عزیمت به ترکیه جهت حضور در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی با موضوع قدس شریف با بیان این‌که این سفر به دعوت رئیس‌جمهوری ترکیه به‌عنوان رئیس سازمان همکاری‌های اسلامی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: حادثه‌ای که امروز با آن مواجهیم بسیار حایز اهمیت است. چراکه قدس و بیت‌المقدس سرزمینی مقدس برای مسلمانان و همچنین یهودیان و مسیحیان است و در این سرزمین آنچه که غریب و غریبه است، صهیونیست‌ها هستند. وی با تأکید بر این‌که مسلمانان، مسیحیان و یهودیان قرنها در کنار یکدیگر در فلسطین زندگی کرده‌اند، به تصمیم اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس اشاره و خاطرنشان کرد: تصمیم نادرست و غیرقانونی رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعلام این‌که سفارت این کشور به بیت‌المقدس منتقل شود، برای مسلمانان بسیار گستاخانه بود. به این دلیل که سرزمین قدس به یک ملت یا منطقه جغرافیایی تعلق ندارد. روحانی تصریح کرد: پیام جمهوری اسلامی ایران در اجلاس استانبول این خواهد بود که موضوع فلسطین همواره موضوع اول دنیای اسلام و قدس همواره سرزمین مقدس برای همه ماست و ما مسلمانان در همه مجامع بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل باید اقدام اخیر آمریکا را محکوم کنیم و نادرست بودن آن تصمیم و همچنین حمایت قاطع خود از ملت فلسطین را اعلام نماییم و تا زمانی که مردم فلسطین به سرزمین خود بازنگشته‌اند این حرکت در دنیای اسلام ادامه دارد و انتفاضه مردم فلسطین تا دستیابی به اهداف‌شان ادامه خواهد داشت. وی در پایان گفت: قدس سرزمین مقدس همه مسلمانان و پایتخت دولت فلسطین خواهد بود و این هدف مهم و مقدس را هیچ‌گاه از یاد نخواهیم برد.

رئیس‌جمهوری دستور تأمین آب گام دوم طرح 550‌هزار هکتاری خوزستان را صادر کرد
ایرنا|  رئیس‌جمهوری در پی نامه استاندار خوزستان، دستور تخصیص آب برای گام دوم طرح 550‌هزار هکتاری در خوزستان موسوم به طرح رهبری را صادر کرد.استاندار خوزستان هشتم آذر امسال در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری خواستار تأمین آب گام دوم طرح 550‌هزار هکتاری خوزستان شد. پس از آن نامه‌ای از سوی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری خطاب به رضا اردکانیان، وزیر نیرو، ارسال شد که در آن دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با اشاره به نامه استاندار خوزستان درخصوص طرح 550‌هزار هکتاری پی‌نوشت کرد: اقدامات فوری برای شروع فاز دوم طرح به عمل آید. طرح 550‌هزار هکتاری در جریان سفر رهبر معظم انقلاب در اسفند 1375 به تصویب رسید ولی عملیات اجرایی آن به صورت جدی در‌ سال 1392 همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم عملیاتی شد.در گام نخست این طرح 1.5‌میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و ذخیره ارزی، برای اجرای آن اختصاص یافت و هم‌اکنون در گام نخست 330‌هزار از این طرح به بهره‌برداری رسیده یا درحال اجراست. گستره این طرح زیربنایی که قرار است با اتمام آن 9‌میلیون تن به محصولات کشاورزی خوزستان اضافه شود کل استان به‌ویژه مناطق غربی و مرکزی استان را شامل می‌شود.قرار است برای اجرای فاز دوم علاوه بر تخصیص آب، چهار‌میلیارد دلار از محل صندوق ارزی برای اجرا و تکمیل این طرح بزرگ ملی اختصاص یابد. تأمین آب این طرح مهم کشاورزی در چند ‌سال گذشته با مشکلاتی همراه بوده است.

وزیر اطلاعات:
داعش اسلحه خود را زمین نگذاشته است
پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات|  وزیر اطلاعات گفت: افراط‌گرایی مذهبی در هر دینی و مذهبی که وجود داشته باشد به حرکت‌های نامعقول و ناهنجار ازجمله تروریسم می‌انجامد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین علوی طی سخنانی ضمن تشریح علل ایجاد گروه‌های تروریستی تصریح کرد: داعش امروز زمین را از دست داده ولی همچنان وجود دارد و اسلحه خود را بر زمین نگذاشته است و به دنبال تصاحب زمین در مناطقی چون افغانستان، پاکستان، آسیای میانه یا هر نقطه دیگری که بتوانند، هستند تا ایده خلافت را احیا کنند. وی گفت: حاکمیت جریان‌های تروریستی پایان یافته است ولی وجود آنها پایان نیافته است. علوی افزود: جریان تکفیری و تروریستی، یک الگوی انحرافی از اسلام و خلافت اسلامی است که توسط استکبار دنبال شد به نحوی که این جریان را جایگزین انقلاب اسلامی کند یا آن را به‌عنوان انقلاب اسلامی بدلی ارایه دهد. وزیر اطلاعات تصریح کرد: استعمار برای این‌که عطش و علاقه‌مندی جوانان مسلمان به انقلاب اسلامی ایران را از بین ببرد و آن را از مسیر اصلی خود منحرف کند، تلاش کرد تا یک انقلاب اسلامی بدلی ایجاد و از شکل‌گیری یک محوریت جامع در این زمینه جلوگیری کند.