به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام ناجی محقق و پژوهشگر حوزوی در جلسه توجیهی کرسی آزاداندیشی در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان با اشاره به اهمیت برگزاری کرسی آزاد اندیشی در حوزه های علمیه گفت: کرسی آزاد اندیشی به سه صورت طلبه محور و دو نوع از شکل استاد محور (باتوجه به اینکه موافقین و مخالفین در بین طلبه های حاضر هستند) برگزار می شود.
مسئول جلسات کرسی آزاد اندیشی حوزه های علمیه اصفهان در مورد اولین نوع از این جلسات به چهار مورد تصریح کرد و اذعان داشت: در جلسات طلبه محور، دو گروه موافق و مخالف باید مطالب خود را به صورت مستند، کاملا علمی وحتی المقدور با استفاده از منابع دست اول مطرح نمایند و از دخالت دادن نظرات و سلیقه های شخصی خودداری نمایند و قبل از جلسه دو گروه موافق و مخالف، پیش کرسی داشته باشند و مطالب ارائه شده شفاف باشد و از هرگونه ایهام و ابهام پرهیز شود و طلاب واقعا با یک نظریه موافق یا مخالف باشند نه اینکه نقش بازی کنند.
این مبلغ حوزه در ادامه افزود: در کرسی های طلبه محور نمایندگان طلاب موافق و مخالف می توانند مقداری از وقت خود را به طلبه های حاضر در جلسه اختصاص دهند.
ناجی با اشاره به دومین نوع از انواع کرسی آزاد اندیشی بیان داشت: در جلسات استاد محور دو اصل وجود دارد در این جلسات نیز سهم عظیمی از زمان به طلاب ناقد یا مدافع استاد سپرده می شود و این گونه جلسات نباید وارد حیطه ی پرسش و پاسخ شود.
وی در ادامه با برشمردن سومین مدل از کرسی های آزاد اندیشی افزود: این جلسات مانند نوع دوم استاد محور است با این تفاوت که در این نوع جلسات موافقین و مخالفین در بین طلاب حاضرهستند.
مسئول کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه خواهران اصفهان ضمن بیان نکاتی پیرامون هرسه نوع از این جلسات گفت: چند ویژگی اساسی پیرامون چنین جلساتی ضروری است که عبارت است از کرسی آزاد اندیشی باید بر اساس نیاز سنجی طلاب باشد برای نتیجه گیری بهتر، قبل از جلسه طی مراسم های مختلف سخنران هایی در رابطه با موضوع کرسی برگزار شود.
وی ادامه داد: این گونه جلسات هیچ گاه ختم کلام نیست بلکه مقدمه ای برای یک پژوهش و تحقیق است و مهم ترین امتیاز کرسی این است که شرکت کنندگان در آن به همه نکات یک موضوع مسلط می شوند.