به گزارش آناج، یکی از طرحهای بحث برانگیز در صحن علنی شورای شهر بررسی ممنوعیت نصب داربست و برنهای تبلیغاتی در سطح کلانشهر تبریز بود. عبدالله تقی پور در این خصوص اظهار داشت: هم اکنون بالغ بر 250 استرابورد و بنرهای مختلف تبلیغاتی در شهر نصب و تبریز از نظر تبلیغاتی دیگر اشباع شده است، لذا باید طرح مطالعاتی در این خصوص انجام گیرد.
دبیر کمیسیون خدمات شهری شورای ادامه داد: ما زیباسازی شهر را به حراج گذاشتهایم، پیشنهاد این است فعلا طرحهای تبلیغی متوقف شود تا طرح جامع استخراج گردد.
شهین باهر در این خصوص بیان داشت: خدمات شهری به این موضوع وارد شده است و طرح جامع خدمات شهری از حدود یک هفته پیش زیباسازی تبریز را در دست اجرا قرار داده است.
سونیا اندیش دیگر عضو شورای شهر عنوان کرد: متولی اصلی بنر و تبلیغات در داخل مجوعه شهرداری مشخص نیست، اولین نهادی که در این موضوع باید پیشقدم باشد شهرداری مناطق است.
مسعودی ریحان در ادامه متذکر شد: وقتی شخصی نه سواد و تخصص زیباسازی دارد به عنوان رئیس زیباسازی منصوب گردد همان میشود که تابلو نصب میشود و حتی کشته میدهد.
سعید نیکوخصلت در این رابطه بیان داشت: مدیران زیباسازی از نرم افزارهای موجود تبلیغات زیباسازی بهرهببرند، از سوی دیگر باید مدیران خود را به اروپا بفرستیم تا از تجربیات مثبت دیگران در خصوص مسئلهی مهم زیباسازی شهر الگو بگیریم.
فریدون بابایی اقدم دیگر عضو شورای شهر اذعان کرد: این مسئله باید در کمیسیون فرهنگی بررسی گردد، اینکه یک باره بخواهیم نصب داربست را به کلی لغو کنیم در مناسبات مذهبی هیئات با مشکل مواجه خواهند شد زیرا برای اطلاع رسانی برنامهها نیاز به این بنرها وجود دارد، لذا بدون ارائه راهکار جدید نباید وضع موجود را ملغی کرد.
محمدباقر بهشتی در پاسخ به بابایی گفت: آیا داربستهای محرم به رفتن مردم و شرکت در مراسمات مذهبی اثر میگذارد؟ تاثیرگذاری این داربستها چقدر است؟ در کمیسیون فرهنگی روی این باید فکر شود تا راهکار معقول بیابیم.
شهرام دبیری اما نظر دیگری برای حل معضل داربستهای شهری داشت؛ وی تاکید کرد: باید سازههای شکیل را تعریف کنیم تا هرجایی که لازم است به جای داربست استفاده شود اینکه یک باره بخواهیم حذف کنیم بدون جایگزین نمودن روش دوم، امر معقولی نیست به جای تصمیم سریع بهتر از راهکار صحیح و مناسب اتخاذ شود.
سونیا اندیش متذکر شد: حفظ امنیت و سلامت مردم امری شرعی است و وظیفه ذاتی مسجد کار دینی و تبلیعی؛ اینکه شهر را با بنر نازیبا میکنیم به جای جلب رضایت شهروندان نارصایتی ایجاد میکنیم، این که بنر نباشد مردم به عزاداری با بنر نمیآیند، درست نیست در ثانی بنر پلاستیکی باید حدف و بنرهای پارچهای جایگزین گردد.
اشرف نیا در واکنش به اینکه برخی اعضا نسبت به نصب بنر توسط مساجد و هیئات معترض بودند اظهار کرد: سی سال است که عضو هییت امنای مساجد هستم و معتقدم مساجد در نصب بنر به اندازهی دیگر سازمانها اقدام نکرده است. اکبرنژاد نیز در پاسخی طنز گفت که شما هئیت امنای مسجد بودهاید که مساجد به این روزمانده اند.
محرم محمدزاده نیز در واکنش به این مسئله تصریح کرد: هم اکنون پیامکی به من رسیده همین اعضای شورای شهر در ایام انتخابات شهر را لبریز از بنرهای تبلیغاتی کرده بودند.
شهردار کلانشهر تبریز متذکر شد: با حذف یک باره داربستهای تبلیغاتی بودجه ۱۴ میلیاردی سازمان زیباسازی را نمی توان به صورت یکباره از دست داد و در این شرایط می توانیم به صورت تدریجی تکمیل کنیم.
اکبرنژاد در نهایت با در نظر گرفتن نظرات اعضای شورا بیان کرد: باید روشهای مناسب اتخاذ شود و شهرداری موظف است فرهنگ سازی نماید، ۳۰۰ جای نصب بنر در شهر تعیین شده است. این باید ضابطهمند شود؛ در نهایت مقرر گردید تا شهرداری از انجام هر گونه تبلیغات با داربست ممانعت به عمل آورد.