شناسهٔ خبر: 22817521 - سرویس استانی
منبع: پانا | لینک خبر

شخصیت دانش آموز با الگو گرفتن از معلم شکل می گیرد

همه مدیران و معلمان دوست دارند که مدرسه ای منظم، مرتب، آرام و همراه با ادب و احترام داشته باشند، اما، متأسفانه به علت نداشتن نگرش ها و بکار نگرفتن روش های مناسب، آن گونه که باید موفق نیستند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبر نگار پانا الهام راستی منش مدیر دوره اول ابتدایی در گفتگو با خبرگزاری پانا عنوان نمود : معلمان نقش مهمی در شکل گیری رفتار های صحیح در کودکان را ایفا می کنند.

مدیر دبستان شهیدان تقی زاده گفت: ما معلمان در نوع رفتار و طرز برخورد با دانش آموزان در کلاس درس باید محتاط عمل نماییم. زیرا  دانش آموز از نحوه رفتار معلم الگو برداری نموده و به مرور زمان شخصیت جدید در آنها به وجود می آید.

 وی افزود از آنجایی که دانش آموزان با الگوهای رفتاری مختلفی در سر کلاس درس حاضر می شوند این اختلاف و طرز رفتارهای گوناگون آنها ،کار معلم را در نحوه برخورد با رفتار آنها سخت تر می نماید.

وی تصریح نمود  معلم باید مانندیک روان شناس ماهر عمل نماید ؛ که متاسفانه  در بعضی از همکاران ما این نگرش وجود نداشته و بعضا شاهد تنبیه دانش آموزان توسط معلمان هستیم.

وی عنوان نمود : معلمان در دوره های مختلف تحصیلی می بایست با الگوهای رفتاری دانش آموزان آشنا شوند که این الگو  در برخورد مثبت و سازنده معلم با دانش آموزان پایه های اول تا سوم ابتدایی و در شکل گیری اعتماد به نفس، باور به توانایی و حتی تعیین اهداف زندگی در کودکان موثر است. به عبارت دیگر تعامل مثبت با معلم در سالهای اول دبستان بیش از هر عامل دیگری بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان موثر است.

مدیر دبستان شهیدان تقی زاده گفت : همه مدیران و معلمان دوست دارند که مدرسه ای منظم، مرتب، آرام و همراه با ادب و احترام داشته باشند، اما، متأسفانه به علت نداشتن نگرش ها و بکار نگرفتن روش های مناسب، آن گونه که باید موفق نیستند. دلیل اصلی آن این است که نگرش آن ها، شاید یک نگرش تربیتی و مبتنی بر رفتار شناسی نبوده و بدون درک علت می خواهند ظاهر رفتار افراد را اصلاح کنند.

راستی منش در پایان خاطر نشان نمود: معلم است که می تواند الگوي رفتاري دانش آموزان در یادگیري باشد و با سعه صدر، رویی گشاده ، الگویی بی بدیل براي دانش آموزان باشد . هرچند که عدم آگاهی از روش هاي جدید تدریس در تعداد قابل توجهی از معلمان و عدم انگیزة لازم در شغل به دلیل مشکلات بارز معیشتی ازجمله اموري هستند که باعث شکل گیري اثرات متعارض با اهداف تعیین شده نظام آموزشی می شود. همچنین در اغلب مدارس کشور ما این معلم است که نقش فعال را بر عهده داشته و لذا از این رو  فعال و خلاق بودن دانش آموز  را از وی سلب می کند ودانش آموز را فردي مطیع وتابع بار می آورد.