شناسهٔ خبر: 2145977 - سرویس بین‌الملل
منبع: فارس | لینک خبر

توافق تاریخی چین و آمریکا برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات اقلیمی

روسای جمهور آمریکا و چین روز چهارشنبه برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات اقلیمی به توافق رسیدند که البته با انتقادات جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا روبرو شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای شرکت در نشست «همکاری‌های آسیا-اقیانوسیه» (آپک) به چین سفر کرده است، روز چهارشنبه (امروز) در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، به طور غیرمنتظره‌ای در خصوص نحوه کاهش گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات اقلیمی با وی به توافق رسید.

در یک کنفرانس خبری در پکن، اوباما گفت که کشورش پذیرفته است که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2025 میلادی بین 26 تا 28 درصد کاهش دهد که این دو برابر سرعت تلاش‌های فعلی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است و شی جین پینگ نیز گفت پس از سال 2030 تولید دی‌اکسید کربن در این کشور افزایش نخواهد یافت.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» از قول مقام‌های دولت آمریکا گزارش کرد که مذاکرات دو کشور که برای مدت 9 ماه در سکوت انجام می‌شد، از جمله نامه‌ای که اوباما به رئیس‌جمهور چین فرستاد تا در این مورد، رویکرد مشترک به وجود آید، می‌تواند تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی نهایی میان کشورها را در سال 2015 به سرانجام برساند.

در دسامبر سال آینده میلادی، مقامات عالی‌رتبه کشورها در کنفرانس پاریس گرد هم می‌آیند تا برای مبارزه با گرمایش زمین به توافقی تازه برسند. رئیس‌جمهور آمریکا توافق صورت گرفته در پکن را «گامی بلند در روابط چین و آمریکا» توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوباما در حال که شی همراه او بود، گفته است این توافق «نشان می‌دهد وقتی با هم بر سر چالش‌های فوری در جهان همکاری می‌کنیم، چه چیزهایی شدنی است».

این توافق که آسوشیتدپرس آن را «پیش‌بینی نشده» توصیف کرده است، در آخرین روز سفر اوباما به چین شکل گرفته است.

علیرغم چنین توافقی، جمهوری‌خواهان مخالف اوباما، انتقاداتی را علیه طرح دولت برای کاهش گازهای گلخانه‌ای صورت داده‌اند و رهبر جمهوری‌خواهان سنا این طرح را غیرواقعی دانست.

سازمان ملل اخیرا از دولت‌های جهان خواسته تا هرچه سریعتر اقداماتی را جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای صورت دهند و تا سال 2100 این تولید را به صفر برسانند.

بر اساس این گزارش، آمریکا (با 45 درصد)، روسیه، برزیل، هند، آلمان و انگلیس با مجموع بیش از 60 درصد، بزرگترین تولید‌کنندگان گازهای گلخانه‌ای در جهان به شمار می‌روند.

انتهای پیام/ق