شناسهٔ خبر: 20713739 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

شناسایی 500 حلقه چاه غیر مجاز در گلستان

نمایندگی گلستان

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در سال جاری حدود 500 حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده است که ضمن انسداد باید غرامت خسارات به منابع آبی را نیز بپردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سید محسن حسینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال متاسفانه با توجه به وضعیت آب و هوایی و کاهش بارش ها با کاهش آب زیرزمینی نیز رو به رو هستیم و تقاضای ما از کشاورزان این بود که سطح زیر کشت چاه‌ها را تا 15 درصد، آن هم فقط با کشت محصولات متعارف کاهش دهند.

وی افزود: طی بازدید های صورت گرفته، برخی کشاورزان کاهش سطح زیر کشت را رعایت نکرده اند وحتی اقدام به کشت شالی نیز کرده و برخی از شالیزارها نیز به همین علت خشکیده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان در خصوص برخورد با چاه‌های غیر مجاز، گفت: چاه‌های غیرمجاز سالانه شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می شوند. چاه های مجاز نیز باید با توجه به پروانه خود، آب را مصرف کنند و هر ساله نیز پروانه خود را تمدید کنند.

وی تصریح کرد: کشاورزان در 800 روستای استان دارای چاه هستند و این پراکندگی کار شناسایی چاه های غیر مجاز را مشکل می کند و در این خصوص نیاز به اطلاعات مردمی داریم. حدود 13 درصد آب زیر زمینی استان در حال حاضر توسط چاه های غیر مجاز مصرف می شود و تقاضای ما این است که همه مردم به عنوان شهروندان این استان در مصرف آب در بخش شرب و کشاورزی صرفه جویی کنند.

حسینی بیان کرد: در مجموع اگر یک سال با بارش نرمال داشته باشیم و میزان برداشت از سفره ها نیز مطابق پروانه ها باشد، مشکل خاصی رخ نمی دهد، چون وضعیت دشت های ما با توجه به صیانت و حفاظت از منابع آبی استان بحرانی نیست اما در شرایط خشکسالی و کاهش بارش ها مانند امسال که میزان تغذیه و برداشت از چاه ها با هم همخوانی ندارد، می تواند منابع آب زیرزمینی استان را دچار مشکل کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: امسال برآورد می شود در بیش از 70 هزار هکتار از اراضی غیر نسق استان، شالی کشت شده باشد و این موضوع علاوه به خطر انداختن منابع آبی استان، کشاورزان را نیز دچار خسارت عمده می کند.
انتهای پیام