شناسهٔ خبر: 18301949 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

نخست وزیر مالزی: سفیر کره شمالی دیپلماتی بی ادب است

کوالالامپور- ایرنا - نخست وزیر مالزی روز دوشنبه سفیر کره شمالی در کوالالامپور را که به عنوان عنصر نامطلوب اخراج شده است، 'دیپلماتی بی ادب' خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی که برای گشایش مجلس نمایندگان در محل این مجلس حضور یافته بود، به خبرنگاران گفت که دولتش برای تحولات جدید صبر می کند.
وزارت امور خارجه مالزی از ساعت 18 روز شنبه به وقت محلی 48 ساعت به 'کانگ چول' سفیر کره شمالی به عنوان عنصر نامطلوب فرصت داد خاک این کشور را ترک کند.
نخست وزیر مالزی موضع دولتش برای اخراج سفیر کره شمالی را 'موضعی قوی به منظور دفاع از غرور ملی و حاکمیت کشور' دانست.
به نوشته تارنمای 'نیو استریت تایمز'، وی با اشاره به اینکه دیپلمات هایی که به مالزی می آیند باید به قوانین این کشور احترام بگذارند، گفت که 'کانگ چول' باید به دلیل ادعاهای بی اساس علیه مالزی عذرخواهی کند، اما وی همچنان به انجام این کار می پردازد.
تنش در مناسبات دو کشور از آنجا کلید خورد که کره شمالی کالبد شکافی جسد 'کیم جونگ نام' برادر ناتنی رهبر کشورش را که در فرودگاه کوالالامپور ترور شد بر نتابید و مالزی سفیر کره شمالی را به دنبال اظهاراتی که نشان می داد این کشور جنوب شرق آسیا را متهم به همدستی با کره جنوبی می کند، به وزارت خارجه احضار کرد.
سفیر کره شمالی در کوالالامپور پیش از این تحقیقات مالزی را با این عنوان که مملو از 'نقاط خالی و نتاقض' است محکوم کرده و مقامات مالزی را به تبانی با دشمنان پیونگ یانگ متهم کرده بود.
برادر رهبر کره شمالی براساس تحقیقات مالزی با ماده سمی و شیمیایی 'وی.ایکس' در فرودگاه کوالالامپور توسط دو زن اندونزیایی و ویتنامی به قتل رسیده است. این ماده برای ساخت سلاح شیمیایی عامل اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد.
کره شمالی ادعا می کند 'کیم جونگ نام' براثر حمله قلبی جان سپرده است.
سفارت کره شمالی در کوالالامپور تاکنون در مورد اخراج سفیر این کشور سکوت خود را حفظ کرده و 'کانگ چول' در انظار عمومی ظاهر نشده است.
وی باید تا ساعت 18 امروز دوشنبه به وقت محلی (13 و 30 به وقت تهران) مالزی را ترک کند.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

انتهای پیام /*