مهرآباد، فرودگاه پشتيبان
سيدكمالالدين شهرياري
عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي
انتقال فرودگاه مهرآباد تهران باعث خسارات مادي و معنوي ميشود و ساخت و سازهاي غيراصولي اطراف اين فرودگاه ناشي از شيوه مديريت شهري است؛ از اين رو بايد مديريت شهري پيرامون فرودگاه مهرآباد تغيير رويه دهد و مهرآباد به عنوان فرودگاه پشتيبان بايد عملياتي و اجرايي باقي بماند. از سوي ديگر، تقويت فرودگاه مهرآباد به نفع اقتصاد كشور است. فرودگاه مهرآباد قدمتي ۷۰ساله در كشور دارد و از جايگاه ويژهيي در نظام اقتصادي برخوردار است و بر همين اساس طرح انتقال آن صد درصد اشتباه است. بسياري از شهرهاي بزرگ جهان دو فرودگاهي هستند، مثلا در فرانسه درحالي فرودگاه تازه تاسيس پاريس كار خود را شروع كرد كه فرودگاه اورلي هم كه به مانند فرودگاه مهرآباد تهران، فرودگاه اصلي پاريس محسوب ميشود، كار خود را ادامه داد و درحال حاضر هر دو فرودگاه عملياتي هستند و در آنها پرواز انجام ميشود. در شهرهاي بزرگ و كلانشهرهايي مثل شهر تهران وجود يك فرودگاه مثل مهرآباد همراه با فرودگاه بزرگتري مثل فرودگاه حضرت امام كه يك فرودگاه بينالمللي است، نه تنها مغايرتي با مباحث اقتصادي، شهرسازي و امنيتي ندارد بلكه اين دو فرودگاه لازم و ملزوم يكديگر هستند.
فرودگاه مهرآباد فرودگاهي پشتيبان است و در مواقع بحراني و اضطراري ميتواند به عنوان فرودگاه جايگزين كار كند بر همين اساس اصرار داريم كه هميشه در حالت عملياتي باشد و به هيچوجه با تعطيل كردن فرودگاه مهرآباد موافق نيستم و معتقدم كه حتي بايد با اختصاص بودجه خاص به طرحهاي درحال توسعه فرودگاه شتاب بخشيد و به رفع موانع اقدام كرد.
ضمن اينكه فرودگاه مهرآباد به دليل قدمتي كه دارد به عنوان يك فضاي خاطرهانگيز شهري در تهران مطرح هست و مردم نگاه فرهنگي و معماري خاصي به آن دارند و انتقال آن خسارت مادي و معنوي دارد.
نميتوان به بهانه مزاحمت فرودگاه براي خانههاي اطراف با انتقال آن موافقت كرد. مشكل اينجا از فرودگاه نيست. چراكه ابتدا فرودگاه ساخته شده است و درواقع ساخت خانه بايد با حفظ حريم فرودگاه انجام ميشد و مشكل از مديريت اشتباه شهري و ساخت و سازهاي بيرويه است و اگر خانهيي نزديك فرودگاه ساخته شده است، اين تخلف از قواعد ساخت و ساز است، نه از فرودگاه.
از طرفي مجلس به دليل اينكه بررسي انتقال فرودگاه مهرآباد به مديريت شهري مربوط ميشود، نميتواند به آن ورود پيدا كند. در واقع دولت و بطور اخص وزارت راه و شهرسازي و شهرداري بايد به اين موضوع وارد شوند.
مسالهيي كه در كشور ما در رابطه با فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام (ره) اتفاق افتاده است، در فرانسه نيز در رابطه با دو فرودگاه اورلي و فرودگاه شارل دوگل نيز اتفاق افتاد؛ اما مديران شهري در پاريس موفق شدند تا مساله را بدون آنكه مشكلي براي پروازهاي هر كدام از فرودگاهها به وجود بيايد حل كنند.
در كشور ما نيز مسوولان دولتي و مديران شهري ميتوانند با در نظر گرفتن پروازهاي داخلي براي فرودگاه مهرآباد آن را به فرودگاه ملي و اختصاص پروازهاي خارجي و بينالمللي براي فرودگاه امام (ره) آن را به فرودگاه فراملي كشور تبديل كنند تا به اين وسيله مشكلاتي كه براي فرودگاه مهرآباد از لحاظ كمبود ظرفيت به وجود آمده و بسياري اين موضوع را دليل تعطيلي فرودگاه مهرآباد اعلام ميكنند را حل كنند.
از سوي ديگر از آنجايي كه فرودگاهها معمولا درآمد-هزينههايي دارند كه از طريق آنها منابعشان تامين ميشود. فرودگاه مهرآباد نيز با داشتن اين درآمدها ميتواند نسبت به توسعه، بهسازي، امكانات و افزايش ظرفيت خود اقدام كند.
نكتهيي نيز كه نبايد فراموش شود آن است كه زماني كه فرودگاه مهرآباد ساخته شد، زمينهاي اطراف آن خالي و در واقع بياباني بودند و اينكه بعدها خانههاي مسكوني در فواصل كم و نزديك به فرودگاه ساخته شدند از ضعف مديريت شهري در شهر تهران بوده است؛ در واقع بايد نظارتهاي لازم انجام ميشد تا چه سازههايي در اطراف فرودگاه مهرآباد ساخته شود و چه نوع ساختمانهايي در اطراف آن ساخته نشود و اين پيشبيني انجام ميشد كه ساخت خانه و فضاهاي مسكوني ميتواند مشكلاتي را هم براي ساكنين و هم براي فرودگاه مهرآباد به وجود بياورد.
در واقع اگر در خانههاي مسكوني به فرودگاه زياد نزديك شدهاند، اين كار آگاهانه و با دانش انجام شده در صورتي كه مسوولان و مديران شهري بايد حريم مربوط به فرودگاه مهرآباد را حفظ ميكردند و از ساخت ساختمانهايي كه با موقعيت فرودگاه سنخيتي ندارند خودداري ميكردند كه البته باز هم تكرار ميكنم كه اين موضوع در رابطه با فرودگاه مهرآباد به هيچ عنوان رعايت نشد.
از آنجايي كه فرودگاه امام (ره) نيز در فضايي مشابه فضايي كه فرودگاه مهرآباد چندين سال پيش در آن ساخته شد، ساخته شده است و بايد مديريت شود كه اتفاقي كه براي فرودگاه مهرآباد افتاد و در بين خانههاي مسكوني محصور شد براي فرودگاه امام (ره) تكرار نشود.
درست است كه مديريت شهري لازم در خصوص فرودگاه مهرآباد انجام نشد اما در واقع وقتي يك فرودگاهي مانند فرودگاه امام (ره) ساخته ميشود بايد مديريتهاي لازم براي حفظ و بهرهوري از اين فرودگاه انجام شود. در رابطه با شهر فرودگاهي امام (ره) كه قرار است در فرودگاه امام (ره) ساخته شود نيز بايد نكات اساسي رعايت شود تا نه تنها فرودگاه و خدمات فرودگاهي دچار اشكال نشوند بلكه مسافران اين فرودگاه چه ترانزيتي و چه غير ترانزيتي بتوانند بدون مشكل از امكانات اين فرودگاه نهايت استفاده را ببرند.