به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، جدیدترین اثر تفسیری آیتالله العظمی مکارم شیرازی با عنوان «مبانی تفسیر قرآن» منتشر شد. در این کتاب، بیست اصل برای تفسیر قرآن در نظر گرفته شده که شامل انواع روشهای مختلف تفسیر قرآن، اعجاز آن و اصول دیگری است که در ذیل، آنها مرور میشوند:
نخستین اصل «اهمیت قرآن» است. در اصول دوم تا پنجم به روشهای مختلف تفسیری شامل «تفسیر قرآن با قرآن»، «تفسیر قرآن با روایات اهل بیت(ع)»، «قرائات تازه، یا تفسیر به رأی» و «روشهای مختلف تفسیری» پرداخته شده است.
آیه «تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ» به عنوان اصل ششم «قرآن، تبییان برای همه چیز» در تفسیر قرآن در نظر گرفته شده است. نقش «تهذیب نفس و خودسازی» مقولهای دیگری است که در تفسیر قرآن باید لحاظ شود. در اصل هشتم قرآن وحی و کلام الهی دانسته شده است. اطلاع داشتن از پنج اصطلاح «حقیقت»، «مجاز»، «کنایه»، «محکم» و «متشابه» در تفسیر قرآن از جمله اصول دیگری است که در تفسیر قرآن باید مورد لحاظ قرار گیرد.
افزون بر اصول مذکور، اصول زیر در این کتاب بهعنوان مبانی تفسیر قرآن بر شمرده شدهاند:
در اصل یازدهم یکی از ابعاد اعجازآمیز قرآن یعنی «اعجاز عددی» مورد بررسی واقع شده است. در قرآن مواردی مشاهده میشود که آیات تکرار شدهاند که در اصل دوازدهم با «راز تکرارهای قرآن» مطرح شدهاند. یکی از بحثهای اختلافی در بین دانشمندان جواز یا عدم جواز ترجمه قرآن است که اصل بعدی به این موضوع اختصاص یافته است.
کارکرد قرآن در هر زمانی و طروات داشتن آن اصلی است که با عنوان «طراوت و تازگی دائمی قرآن» از آن یاد شده است. «قرآن کتاب اندیشه و عمل» است که بیانگر عمل کردن به قرآن در کنار تلاوت آن است. توجه به نقش اثرگذار «سورههای مکی و مدنی و ترتیب نزول آیات قرآن» در تفسیر قرآن حائز اهمیت است.
اینکه قرآن از هر گونه تحریفی مصون است موضوعی است که در اصل هفدهم آمده است. قرآن دارای موضوعات متنوع است که موارد بسیاری را در بر میگیرد و اصل هجدهم به این مسئله اختصاص یافته است.
در اصول نوزدهم و بیستم به دو سؤال پرداخته شده و اینکه «رعایت موازین تجوید تا چه حد لازم است؟» و «رسم الخط قرآنهای فعلی (بهویژه عثمان طه) چگونه است؟»
یادآور میشود، کتاب «مبانی تفسیر قرآن» شامل سلسله بحثهای تفسیری به قلم آیتالله العظمی مکارم شیرازی در 536 صفحه و در شمارگان 2000 نسخه از سوی انتشارات امام علی بن ابی طالب(ع) منتشر شده است.
نخستین اصل «اهمیت قرآن» است. در اصول دوم تا پنجم به روشهای مختلف تفسیری شامل «تفسیر قرآن با قرآن»، «تفسیر قرآن با روایات اهل بیت(ع)»، «قرائات تازه، یا تفسیر به رأی» و «روشهای مختلف تفسیری» پرداخته شده است.
آیه «تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ» به عنوان اصل ششم «قرآن، تبییان برای همه چیز» در تفسیر قرآن در نظر گرفته شده است. نقش «تهذیب نفس و خودسازی» مقولهای دیگری است که در تفسیر قرآن باید لحاظ شود. در اصل هشتم قرآن وحی و کلام الهی دانسته شده است. اطلاع داشتن از پنج اصطلاح «حقیقت»، «مجاز»، «کنایه»، «محکم» و «متشابه» در تفسیر قرآن از جمله اصول دیگری است که در تفسیر قرآن باید مورد لحاظ قرار گیرد.
افزون بر اصول مذکور، اصول زیر در این کتاب بهعنوان مبانی تفسیر قرآن بر شمرده شدهاند:
در اصل یازدهم یکی از ابعاد اعجازآمیز قرآن یعنی «اعجاز عددی» مورد بررسی واقع شده است. در قرآن مواردی مشاهده میشود که آیات تکرار شدهاند که در اصل دوازدهم با «راز تکرارهای قرآن» مطرح شدهاند. یکی از بحثهای اختلافی در بین دانشمندان جواز یا عدم جواز ترجمه قرآن است که اصل بعدی به این موضوع اختصاص یافته است.
کارکرد قرآن در هر زمانی و طروات داشتن آن اصلی است که با عنوان «طراوت و تازگی دائمی قرآن» از آن یاد شده است. «قرآن کتاب اندیشه و عمل» است که بیانگر عمل کردن به قرآن در کنار تلاوت آن است. توجه به نقش اثرگذار «سورههای مکی و مدنی و ترتیب نزول آیات قرآن» در تفسیر قرآن حائز اهمیت است.
اینکه قرآن از هر گونه تحریفی مصون است موضوعی است که در اصل هفدهم آمده است. قرآن دارای موضوعات متنوع است که موارد بسیاری را در بر میگیرد و اصل هجدهم به این مسئله اختصاص یافته است.
در اصول نوزدهم و بیستم به دو سؤال پرداخته شده و اینکه «رعایت موازین تجوید تا چه حد لازم است؟» و «رسم الخط قرآنهای فعلی (بهویژه عثمان طه) چگونه است؟»
یادآور میشود، کتاب «مبانی تفسیر قرآن» شامل سلسله بحثهای تفسیری به قلم آیتالله العظمی مکارم شیرازی در 536 صفحه و در شمارگان 2000 نسخه از سوی انتشارات امام علی بن ابی طالب(ع) منتشر شده است.