به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، رضا صالحیامیری عصر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمان با اشاره به گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی از منظر فرهنگی اظهار داشت: از سال 72 تاکیدات رهبری را در شعار سال داشتیم، اما رسما از سال 77 مقام معظم رهبری در ابتدای سال برای موضوعات مختلف، نامگذاری کردند.
وی بیان داشت: چرا در سال الگوی مصرف، مصرف کشور در آب و برق و سوخت افزایش یافت، در سال وحدت اختلاف بیشتر شد و چرا تا امروز گزارش رسمی از تحقق درخواستهای رهبری منتشر نشده است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: حلقه مفقوده این مساله توقف در سطح شعار ملی و عدم دستیابی به گفتمان ملی است و اگر چنانچه امسال هم در سطح شعار ملی بمانیم به اقتصاد مقاومتی نمیرسیم.
وی ادامه داد: شعار ملی یعنی تحریک انگیزه و احساسات جامعه، اما گفتمان ملی در فکر و اندیشه جای میگیرد، رفتارشناسی ساختار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و رسانهای همچنان بر مدار شعار حرکت میکند.
مشاور رئیس جمهور عنوان کرد: حلقه مفقوده در اقتصاد مقاومتی عبور از شعار ملی به گفتمان ملی است، آیا اقتصاد مقاومتی در جامعه تبدیل به گفتمان شده است، فرآیند تبدیل شعار ملی به گفتمان ملی را با مفهوم دهه به کار میبرند.
صالحیامیری گفت: گفتمان یک پروسه است و از این نظر تغییرات گفتمانی نقطه آغاز آن صنعت و تجارت نیست، بلکه نهادهای دینی، حوزههای علمیه، نماز جمعه، مسجد و محراب و در مجموع روحانیت به عنوان یک نهاد است.
وی ابراز داشت: مردم نیازهای اولیه قطعی دارند و تمام تلاش مسؤولان بر این است که آنها را تامین کنند، اما آیا نیازی از سوی مردم به عنوان اقتصاد مقاومتی در جامعه کرمان وجود دارد و این موضوع مطالبه مردم یا مسؤولان است.
صالحیامیری تصریح کرد: اگر گفتمان در سطح رسمی بماند به مقصد نمیرسد، زمانی موفق هستیم که اول نهاد روحانیت این مساله را به باور عمومی تبدیل کنند.
وی ادامه داد: اگر اقتصاد مقاومتی تنها مساله مسؤولان باشد، انحراف است، گفتمان در سطح اجتماعی شکل میگیرد نه در اداره و رئیس و مرئوس، مدیران تسریع کننده گفتمان هستند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیان داشت: شورای فرهنگ عمومی را با این رویکرد که چه میزان جامعه کرمان به اقتصاد مقاومتی باور دارند، تشکیل دهیم.
صالحیامیری ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی اگر به نیاز تبدیل نشود در سطح شعار ملی میماند، من مخالف شعار ملی نیستم، اما تنها شعار ما را به نتیجه نمیرساند و دلیل آن 18 سال گذشته است.
وی افزود: نقش نهادهای اجتماعی از جمله صدا و سیما و رسانهها باید توجه شود، صدا و سیما، فضای سریال و هنرنمایی خود را به سمت گفتمانسازی راهنمایی کند.
صالحیامیری تصریح کرد: گفتمان اساسا بر مبنای باورها و اندیشهها شکل میگیرد و ضد بایدهاست، گفتمانسازی قابلیت همافزایی و انسجامبخشی در جامعه دارد.
وی ابراز داشت: گفتمانسازی وظیفه دستگاه اجرایی نیست، بلکه دستگاهها باید بستر گفتمانسازی را اجرا کنند به مردم روشن و شفاف اثبات کنیم که تحقق اقتصاد مقاومتی برای آنها چه مزایایی دارد و چه زیانهایی را از آنها دور میکند.
مشاور رئیس جمهور ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم اجماعسازی کنیم، نمیتوانیم گفتمانسازی داشته باشیم؛ در فضای بیثبات تخریب و ناامنی گفتمانسازی نمیشود.
صالحیامیری عنوان کرد: اگر عدهای فضا را تیره و تار میکنند و جوسازی، شایعه و انتقام جویی دارند، در این فضا هیچگاه گفتمان رشد نمیکند.
وی خاطرنشان کرد: اگر بناست اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد، باید تمام ظرفیت ملی در استخدام گفتمانسازی باشد، گفتمانسازی با سبک زندگی رابطه دارد.
صالحیامیری بیان داشت: اساسا گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی کار شورای فرهنگ عمومی، نهادهای دینی و روحانیت است.
وی گفت: خانواده ایرانی طی چهار دهه گذشته تغییرات زیادی را تحمل کرد، مطالعه نشان میدهد در گذشته اعضای خانواده به طور متوسط دو ساعت با هم گفتوگو داشتند و الان به 20 دقیقه کاهش یافته و مابقی زمان را در فضای مجازی به سر میبرند.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: تغییرات بنیادی در نگرش خانواده شکل گرفته و انکارسازی آن مشکل را برطرف نمیکند، قبلا پدر خانواده تصمیم گیرنده بود، اما امروز هیچکس قدرت فائق در خانه نیست.
وی ابراز داشت: امروز بدتر از طلاق، خانواده بیثبات را داریم، مناسبات حقوقی در خانوادهها تغییر کرده است، خانواده ایرانی زیر فشار سنگین آسیبهای اجتماعی کمر خم کرده است.
انتهای پیام/80017/ر40/
∎