شناسهٔ خبر: 12086198 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود:

ورود بی‌ضابطه گردشگر و چرای بی‌رویه دام‌ جنگل‌ابر را تهدید می‌کند

دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود از ورود بی‌ضابطه گردشگران و تعلیف دام‌ها در جنگل ابر به‌عنوان مهم‌ترین تهدیدات و آسیب‌های جدی پیش روی جنگل ابر در شاهرود نام برد.

صاحب‌خبر -

دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود از ورود بی‌ضابطه گردشگران و تعلیف دام‌ها در جنگل ابر به‌عنوان مهم‌ترین تهدیدات و آسیب‌های جدی پیش روی جنگل ابر در شاهرود نام برد.

«امیرحسین ولیان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، اظهار کرد: متأسفانه به‌علت فقدان قوانین حمایتی لازم اکثر مناطق حفاظت شده در ایران با آسیب‌هایی از این دست روبرو هستند.

وی ادامه داد: این در حالی است که جنگل‌ابر علاوه‌بر رویارویی با این دو تهدید جدی، با دو خطر بالقوه عبور لوله‌های انتقال آب و بحث منتفی شده جاده ابر نیز مواجه است.

این دوستدار محیط‌زیست در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا با وجود بایگانی شدن پرونده جاده ابر در دولت یازدهم این خطر هم‌چنان احساس می‌شود یا نه، اظهار کرد: خوشبختانه پرونده جاده ابر با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بسته شده اما متأسفانه در کشور ما در مسائل زیست‌محیطی نمی‌توان با اطمینان امید به بسته شدن همیشگی این پرونده‌ها داشت چون ممکن است دولتی نظیر دولت پیش روی کار بیاید و سپس هم افرادی برای جذب رای مردم محلی پرونده جاده را دوباره باز کنند، چون سندی قطعی در خصوص بسته شدن این پرونده صادر نشده و این از مشکلات جدی در خصوص مسائل زیست‌محیطی در ایران است.

دکتر ولیان با انتقاد از عدم نظارت لازم بر ورود فراتر از ظرفیت به برخی جاذبه‌های طبیعی و از جمله جنگل ابر بسطام، تصریح کرد: متأسفانه سازمان جنگل‌ها در این ارتباط برنامه جامعی ندارد ضمن این‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز پیوسته به‌دنبال افزایش آمار و تبلیغ برای افزایش گردشگران است بدون این‌که زیرساخت‌های لازم برای این مهم ایجاد شود.

نماینده سمن‌های شهرستان شاهرود، نظارت بیشتر بر چرای دام‌ها در مناطق حفاظت شده را خواستار شد و افزود: ورود دام‌ها به مناطق حفاظت‌شده یک ایراد جدی به قوانین کشور است و باید برای حذف این امکان از قوانین و دستورالعمل‌های ویژه مناطق حفاظت‌شده تلاش کرد.

این دوستدار محیط‌زیست از چرای دام به عنوان قاتل جنگل یاد و خاطرنشان کرد: چرای دام‌ها در مناطق جنگلی عواقب جبران‌ناپذیری به‌دنبال دارد که جلوگیری از رویش‌های جدید و کاهش محسوس نهال‌ها از مهم‌ترین آنهاست.

انتهای پیام