شناسهٔ خبر: 1186464 - سرویس اقتصادی
منبع: ایرنا | لینک خبر

بزرگترین طرح ذخیره سازی گاز طبیعی خاورمیانه در خراسان رضوی به بهره برداری رسید

مشهد - ایرنا - بزرگترین طرح ذخیره سازی گاز طبیعی خاورمیانه و ایران ˈمخزن شوریجه دیˈ روز یکشنبه با حضور وزیر نفت در خراسان رضوی به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هدف از طرح ذخیرسازی گاز طبیعی در ساختار زیرزمینی لایه شوریجه دی خانگیران ایجاد ذخیره سازی گاز برای تکاپوی حداکثر مصارف زمستانی و جلوگیری از بروز اختلالات ناشی از کمبود گاز در بخش هایی از نوار شمالی و شمال شرقی کشور به هنگام بروز مشکلات در امر تولید در مبدا تولید گاز یا افزایش مصرف بیش از توان تولید در روزهای سرد سال می باشد.

با راه اندازی از این تاسیسات عملا ظرفیت امنیت تامین مستقل بخشی از گاز مورد نیاز کشور از نگاه پدافند غیرعامل افزایش یافته و بستر لازم در تداوم تزریق گاز در میادین نفتی به منظور افزایش برداشت ایجاد می شود.

نخستین مخزن ذخیره گاز کشور در ˈسراجه قمˈ قرار دارد و 'شوریجهˈ دومین و بزرگترین مخزنی است که طی سالهای گذشته از آن گاز شیرین استخراج می شد و با اتمام گاز، از آن برای ذخیره سوخت گاز مورد نیاز زمستان استفاده می شود.

55 درصد تجهیزات این پروژه توسط شرکتهای داخلی ساخته و نصب شده و 45 درصد این امکانات از کشور اوکراین تامین گردیده است.

هزینه ریالی اجری این پروژه یکهزار و 120 میلیارد ریال و هزینه ارزی آن را 18 میلیون یورو است.

از اردیبهشت ماه امسال کمپرسورهای این طرح راه اندازی شده و روزانه هفت میلیون مترمکعب گاز به مخزن تزریق می شود و به تدریج این ظرفیت به 10 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

برنامه ذخیره سازی گاز طبیعی در مخزن گاز شوریجه به منظور تامین گاز استانهای شمالی، شمال شرقی و بخشی از مرکز ایران از سال 87 از سوی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران در دستور کار قرار گرفت.

شوریجه در شمال شرق کشور قابلیت بسیار مناسبی جهت ذخیره سازی گاز طبیعی دارد و امکان ذخیره 4.8 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را در منطقه فراهم می کند.

ˈشرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژادˈ واقع در 180 کیلومتری شمال شرق مشهد تولیدکننده گاز طبیعی، گوگرد، مایعات گازی و محصولات واحد تقطیر از مخازن گازی منطقه خانگیران شامل سه مخزن گاز شیرین و یک مخزن گاز ترش است.

عملیات اجرایی پالایشگاه گاز خانگیران در سال 1354 آغاز و در سال 1357 به دلیل تقارن با پیروزی انقلاب اسلامی متوقف و در نهایت با یک وقفه پنج ساله مجددا در ایام الله دهه مبارک فجر سال 1362 با حضور حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رییس جمهور وقت آغاز شد.

سابقه اکتشاف گاز در منطقه خانگیران واقع در شمال شرق مشهد به سال 1331 و فعالیت نخستین چاه گاز شیرین آن به سال 1341 باز می گردد.

/522/2713