شناسهٔ خبر: 11180711 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

تبلیغات رسانه ای راهبرد اصلی نامزدهای مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- تبلیغات پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از 22 بهمن امسال با حضور پنج نامزد در سراسر آذربایجان غربی آغاز شده و این افراد بیشتر فعالیت تبلیغی خود را بر روی بهره گیری از رسانه ها به خصوص رادیو و تلویزیون متمرکز کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تبلیغات نامزدهای مجلس خبرگان رهبری همواره با تبلیغات دیگر انتخابات ها متفاوت بوده و به لحاظ اینکه همه این نامزدها فقیه در حد اجتهاد هستند، آلایش ها و آرایش های تبلیغاتی از انواع دیگر انتخابات در بین آنها دیده نمی شود و بسیار منصفانه تر است.
در تبلیغات این دوره از انتخابات نامزدهای مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان غربی استفاده از رسانه ها و شبکه های مجازی رونق زیادی دارد.
در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری سه نفر نامزد در آذربایجان غربی مورد تایید نهایی قرار گرفته بودند که با اضافه شدن دو نفر از دو حوزه انتخابیه دیگر، این تعداد به پنج نفر رسید تا زمینه رقابتی شدن انتخابات در استان فراهم شود.
پس از اعلام نتایج تایید صلاحیت از 22 بهمن ماه امسال کار تبلیغات نامزدهای مجلس خبرگان رهبری در شهرها و روستاهای آذربایجان غربی همزمان با سراسر کشور آغاز شد.
استفاده از برنامه های 20 و 25 دقیقه ای رادیویی و تلویزیونی برای معرفی خود و بیان دیدگاه ها، راه اندازی ستاد تبلیغاتی متمرکز برای حضور طرفداران و شنیدن نظرات نامزدها، چسباندن عکس و پوستر در سطح شهر به ویژه در محل های تعبیه شده از سوی شهرداری ها از جمله اقداماتی است که کاندیداها به منوال دوره های سابق آنها را به انجام رسانده اند ولی در این دوره، یک فرق اساسی در این تبلیغات به چشم می خورد که آن هم استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است.
با توجه به اینکه در دوره های پیشین تبلیغات خبرگان رهبری، همه گیری فضای مجازی وجود نداشت و شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه نیز وجود خارجی نداشتند، در این دوره برای نخستین بار است که از این ابزار پیشرفته برای تبلیغات بهره برده می شود.
تلگرام و اینستاگرام از جمله شبکه های اجتماعی هستند که برخی از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان غربی و حتی تعدادی از هواداران آنها از این شبکه ها برای تبلیغ بیشتر و بهتر استفاده می کنند.
کم بودن هزینه های تبلیغ، فراگیر بودن و پخش شدن مقدار زیادی اطلاعات بدون واسطه از کاندیداها از مزیت های استفاده از شبکه های اجتماعی در تبلیغات انتخاباتی به شمار می رود.
علاوه بر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، صدا و سیما نیز در کنار دیگر رسانه ها نقش بسیار قابل توجهی در شناساندن کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان غربی داشته به طوری که به جز دو نماینده سابق و کاندیدای فعلی که پیشتر برای مردم معرفی شده بودند، مردم استان سه کاندیدای دیگر را برای نخستین بار از طریق صدا و سیما شناختند و با حوزه های فعالیتی، سابقه کاری و تحصیلی و وظایف مجلس خبرگان رهبری از زبان آشنا شدند.
همچنین استفاده از عکس های تبلیغاتی بر روی دیوارها و محل های تعبیه شده از جمله دیگر برنامه هایی است که برخی کاندیداها آن هم به تعداد اندک از آن استفاده کرده اند که در این خصوص نه رغبتی از سوی کاندیداها وجود دارد و نه مردم اقبالی برای آن از خود نشان می دهند.
ستادهای تبلیغاتی نامزدهای خبرگان رهبری آذربایجان غربی نیز کمابیش در گوشه و کنار شهر وجود دارد ولی در این خصوص نیز خودنمایی خاصی نیست.
این در حالی است که بسیاری از کاندیداهای دوره های گذشته، راه اندازی ستاد تبلیغاتی را اولین کار برای خود در راستای تبلیغات انتخاباتی می دانستند و بر آن تاکید خاصی داشتند و این امر تا حدی بود که اگر فردی ستاد تبلیغاتی راه اندازی نمی کرد، مردم از انصراف یا رد صلاحیت این فرد سخن می گفتند.
در این دوره هم به دلیل استفاده از مکان های پر رفت و آمد توسط ستادهای از پیش راه اندازی شده کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و هم به دلیل استفاده از ابزارهای جدید، ستادهای تبلیغاتی کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری مورد اقبال و استقبال واقع نشده که البته با توجه به ابعاد مختلف، مقرون به صرفه به نظر می رسد.
انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفتم اسفندماه امسال در کشور و آذربایجان غربی برگزار می شود.
پنج نفر در رقابت برای تبلیغات انتخاباتی و کسب اعتماد مردم آذربایجان غربی برای حضور در مجلس خبرگان رهبری حضور دارند که تبلیغات آنها از 22 بهمن آغاز شده و تا صبح روز پنج اسفند ادامه دارد.
آذربایجان غربی سه کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری دارد.
2093/1905