شناسهٔ خبر: 1089710 - سرویس اجتماعی
منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

زلزله ۶/۱ ریشتری ایلام/ ۲۰ پس لرزه بالای ۴ ریشتر

ساعاتی پیش، زمین لرزه ای به بزرگی شش و یک دهم ریشتر شهر مورموری را در استان ایلام لرزاند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  زلزله 6/1 دهم ریشتری ایلام، ساعت هفت و دو دقیقه صبح امروز در عمق ده کیلومتری حومه شهر مورموری روی داد .

زلزله 6/1 دهم ریشتری در ایلام/93/05/27

مدیر ستاد بحران استان ایلام در نخستین اظهار نظر صبح امروز اعلام کرد:‌ زمین لرزه ای 1/ 6  ریشتری  صبح امروز در استان  تاکنون تلفات جانی نداشته اما عده ای مجروح شده اند.
وی افزود : نیروهای امداد و نجات برای کمک به مصدومان این زمین لرزه به منطقه اعزام شده اند. این زمین لرزه در عمق 10 کیلومتری زمین اتفاق افتاده است. در این زمین لرزه برخی از مناطق مسکونی خسارت دیدند.

دانلود

 

اعزام بالگردهای امداد به ایلام

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط امدادگران هلال احمر در زمین لرزه اخیر ایلام اظهار داشت: بر اثر این زمین لرزه تا کنون 97 نفر مصدوم شدند که از این تعداد  12 نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند و دو نفر بستری شدند.          

کولیوند همچنین از ارسال 400 چادر اسکان اضطراری به مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: بالگردهای جمعیت هلال احمر تمام روستاهای منطقه را بررسی و ارزیابی کرده‌اند و خوشبختانه نیروهای امدادی به اندازه کافی در منطقه وجود دارد.

زلزله ایلام

رئیس سازمان امداد و نجات یادآور شد: هم اکنون 15 تیم امدادی از استان های ایلام، خوزستان و سازمان امداد و نجات در منطقه حضور دارند.

 به گفته کولیوند 12 دستگاه خودرو عملیاتی و دو فروند بالگرد نیز در منطقه حضور دارد.

 ساعت هفت و دو دقیقه صبح امروز ( دوشنبه) زمین لرزه ای به بزرگی 6.1 ریشتر (در مقیاس امواج درونی) منطقه مورموری در استان ایلام را لرزاند.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان و امداد و نجات جمعیت هلال احمر مهمترین نیاز زلزله زدگان استان ایلام را آب آشامیدنی خواند و گفت: به همین منظور برای ارسال 20 هزار بطری آب معدنی یک و نیم لیتری به مناطق زلزله زده هماهنگی های لازم صورت گرفته است.

زلزله ایلام

زلزله ایلام

 

خسارت روستاییان پراخت می شود

هاشم بالدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در جمع خبرنگاران عنوان کرد: دراستان خوزستان تنها یک زلزله به بزرگی 3.8 ریشتر در شهرستان اندیمشک به وقوع پیوست و مابقی زمین لرزه ها در استان ایلام و شهرستان مورموری به وقوع پیوستند.

وی با بیان اینکه هماهنگی لازم با فرمانداران شهرستان ها جهت برگزاری ستاد های بحران صورت گرفته، افزود: همچنین هماهنگی های لازم را با ارگان های همچون هلال احمر و تیم های پزشکی نیز به منظور ایجاد آمادگی در استان و اعزام به استان ایلام انجام شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: هماهنگی لازم نیز با سازمان بنیاد مسکن استان به منظور پرداخت خسارت به روستاییان انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان اینکه جلوی وقوع زمین لرزه را نمی توان گرفت، اظهار کرد: مردم استان در این شرایط،  باید خونسردی خود را حفظ کنند و تا آنجا که امکان دارد در محیط های سر باز تردد کنند.

دانلود

 

 

  نیاز سنجی اقلام مورد نیاز مناطق زلزله زده   

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از نیاز سنجی اقلام مورد نیاز مناطق زلزله زده ایلام خبر داد.

بر اساس این گزارش، علی خدادادی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: بر اساس نیازسنجی که با مدیر عامل جمعیت هلال احمر ایلام صورت گرفت، مقرر شد اقلام مورد نیازشان از طریق جمعیت هلال احمر اندیمشک تهیه و به منطقه مورموری ارسال شود.

زلزله ایلام

زلزله ایلام

 وی افزود: طبق گزارشات واصله زیرساخت های آن منطقه آسیب دیدند و نیاز است که اقلام مورد نیازشان را تامین کنیم.

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: با توجه به اعلام آماده باش از طرف مرکز جمعیت هلال احمر خوزستان، 40 تیم با تجهیزات لازم را آماده کرده ایم که در گروه های مختلف و تخصصی نجات در آوار، اسکان اضطراری، جستجو و نجات، پشتیبانی، بهداشت و همچنین بالگرد آماده اعزام هستند.

خدادادی همچنین از آماده باش خودروهای نجات، آمبولانس و بیمارستان های سیار برای امدادرسانی لازم در صورت نیاز خبر داد.

وی با بیان اینکه دو تیم ارزیاب واکنش سریع به منطقه مورموری ایلام اعزام شدند، گفت: این دو تیم از حد فاصل بین اندیمشک و دهلران به ایلام اعزام و در حال بررسی وضعیت روستاها هستند.

وقوع پس لرزه های شدید در مورموری ایلام همچنان ادامه دارد. بیش از 30 پس لرزه، با قدرتی بالاتر از سه ریشتر همچنان مورموری ایلام را می لرزاند.

 

زلزله  ایلام از نوع "تکنوتکنیکی" بوده است

یک کارشناس زمین‌شناسی گفت: زلزله اخیر در ایلام از نوع "تکنوتکنیکی" بوده است.

برابر این گزارش به نقل از فارس از ایلام، زلزله‌های روی داده در جنوب استان ایلام ناشی از حرکات صفات زمین است که در آن شکستگی و نقاط ضعف وجود دارد.

دراستان ایلام به ویژه درقسمت جنوبی آن یک خط سراسری و یک نوار گسل مانندی وجود دارد، که معمولا فعال و زلزله‌خیزاست.

زلزله ایلام

این کارشناس گفت: زلزله اخیر دراستان ایلام نیز یکی از این نوع زلزله‌ها بوده که ناشی از گسل "دهلران - آبدانان" بوده که در این ناحیه طی سال گذشته و امسال نیز فعالیت‌هایی دیده شده است.

بر اساس این گزارش، حاجی کریمی، اظهار داشت: این فعالیت از حوالی آبدانان و موسیان و از شمال دهلران تا شمال مهران و صالح آباد ادامه دارد و فعال است.

 وی ادامه داد: البته باید در استان آمادگی فعالیت دیگر بخش‌های این گسل در استان ایلام نیز باشم. در واقع زلزله‌ها انواع مختلفی دارند که در استان ایلام از نوع "تکنوتکنیکی " است.

این کارشناس اضافه کرد: متاسفانه 70 درصد ساختمان مخابرات آبدانان در زلزله اخیر تخریب شده که انتظار می‌رفت ساختمان اداری، حداقل استانداردها را رعایت می‌کرد.          

دانلود

 

 

ساعت 9:55 دقیقه صبح امروزهم پس لرزه 5/6 ریشتری در  عمق 10 کیلومتر، ایلام را لرزاند.