شناسهٔ خبر: 1083208 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

بازنشر

فاجعه انسانی ˈآمرلیˈعراق در سایه دوگانگی رفتار آمریکا و غرب

تهران – ایرنا- در سایه سکوت جامعه بین الملل و بی تفاوتی آمریکا و غرب، ساکنان منطقه آمرلی در شمال عراق که بیش از دو ماه است در محاصره تروریست های داعش بسر می برند، شرایط دشواری را می گذرانند و ادامه این وضعیت طی روزهای آینده به یک فاجعه انسانی منجر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

کمبود غذا، آب آشامیدنی سالم، دارو و ملزومات اولیه زندگی از یک سو و نگرانی از قتل عام ساکنان به سبب نبود راه فرار در صورت ورود تروریست های خون ریز داعش از سوی دیگر، خواب را از چشمان ساکنان آمرلی ربوده و زندگی را بر آنها دشوار ساخته است.

بنا به گزارش رسمی سازمان ملل هزاران نفر از ساکنان منطقه آمرلی که در محاصره داعش قرار دارند بیش از دو ماه است که از کمبود شدید آب و غذا در رنج بوده و اگر اقدامی اساسی برای نجات آنها از وضعیت اسفبار موجود صورت نگیرد، سرنوشتی بس هولناک در انتظار آنها خواهد بود و تروریستها موفق خواهند شد گورستانی جمعی در منطقه آمرلی ایجاد کنند.

آیت الله العظمی ˈعلی سیستانیˈ عالی ترین مرجع دینی درعراق هفته گذشته نسبت به اوضاع وخیم آمرلی ابراز نگرانی کرد و ˈعبدالمهدی کربلائیˈ نماینده وی با اشاره به مقاومت بیش از دو ماهه مردم این منطقه در برابر تروریست های داعش گفت: مردم قهرمان این منطقه علیرغم نبود سلاح و آذوقه تاکنون تسلیم نشده اند. وی خواستار ارسال کمک های فوری به این منطقه شد.

ˈحیدر العبادی ˈکه از سوی رییس جمهوری جدید عراق مامور تشکیل دولت شده است نیز از همه گروهها خواست با حمایتهای نظامی و پشتیبانی، به ساکنان منطقه محاصره شده امرلی در مقابله با تروریست ها کمک کنند.



* عمق فاجعه

به گزارش ˈاسکای نیوز ˈعربی، سازمان ملل اعلام کرد که مرگ بر ساکنان آمرلی سایه افکنده است. این شبکه به نقل از یک مقام سازمان ملل گفت: «ما به صراحت درباره ضرورت ایجاد گذرگاه انسانی سخن گفته ایم و این امر مستلزم شکستن محاصره غیرنظامیان است. مسئله حائز اهمیت انتقال ساکنان آمرلی به ویژه زنان و کودکان به پناهگاههای امن است.»

وی در ادامه گفت: «دسترسی به آب شرب ممکن نیست. فقط دو چاه آب وجود دارد که کیفیت آب آنها نیز بسیار بد است. غذای کافی نیز موجود نیست. آمرلی از هر جهت در محاصره قرار دارد؛ این بدان معناست که کسی نمی تواند از آن خارج یا به آن وارد شود.»

* آمرلی کجاست؟

آمرلی منطقه زیبایی است که در 28 کیلومتری جنوب ˈ طوز خورماتوˈ در استان ˈصلاح الدین ˈ در شمال شرق عراق واقع شده است. این منطقه از زمان یورش داعش به این منطقه در تیر ماه از همه سو در محاصره تروریستها قرار گرفته است.

آمرلی هم چون ˈسلیمان بیگˈ و ˈ قادر کرم ˈ از بخشهای معروف طوز خورماتو است. قدمت طوزخورماتو به دوره آشوریان بر می گردد و ترکمن ها از 800 سال قبل در این منطقه ساکن شده اند. این منطقه اخیرا و پس از تهاجم داعش از ظلم و ستمهای این گروهک وحشی در امان نماند.

بر اساس آمار رسمی در سال1997 میلادی جمعیت آمرلی سی هزار و 172 نفر اعلام شد. ولی در مورد جمعیت کنونی آن ، آمارهای مختلفی ارائه می شود که به دلیل فقدان سرشماری رسمی طی 30 سال گذشته درعراق، هیچکدام دقیق نیست. مسوولان عراقی و نمایندگان این منطقه، جمعیت آن را بین 17 تا 22 هزار تن تخمین می زنند.

این شهر با26 روستای اطراف آن از جمله روستای های معروف آلبوحسن ، آلبو شکر، قره ناز و چارداغلی از هنگام سقوط موصل در 20 خرداد ماه امسال به دست تروریست های داعش هر روز شاهد حمله این نیروهای تکفیری به مناطق همجوار در استان صلاح الدین بوده است. تروریست ها تاکنون بسیاری از روستاهای اطراف آمرلی را به تصرف خود در آورده اند و این، اوضاع امرلی را بحرانی تر ساخته است.

ساکنان این منطقه را عمدتا شیعیان ترکمن تشکیل می دهند و بسیاری از اماکن مذهبی از جمله مقام امام صادق(ع) و مقام امام حسن(ع)، ، تکیه سی، مقبره کومت، علاوه بر حرمت مذهبی دارای قدمت تاریخی نیز هستند.

استان صلاح الدین که آمرلی در آن قراردارد در 150 کیلومتری بغداد واقع شده و اکثر جمعیت این استان سنی نشین هستند اما مردم شهر آمرلی از ترکمنهای شیعه و عمدتا از عشایر بیات هستند که از نظر فرهنگ و زبان به ترک ها بسیار شباهت دارند.



* ایستادگی در برابر داعش

پس از محاصره آمرلی در تیر ماه سال جاری از سوی تروریست های داعش، مردم خود اسلحه به دست گرفتند و با تشکیل نیروهای مردمی و با کمک یگانهایی از ارتش که در این منطقه مستقر هستند، به مقابله با متجاوزان پرداختند. به گفته منابع محلی تاکنون بیش از 175 نفر از مدافعان کشته شده اند. به رغم آن که آمرلی هفته هاست حملات تروریست های داعش را دفع کرده و در مقابل آنها ایستادگی کرده است ولی به گزارش پایگاه اینترنتی مجله ˈتایمˈ سلاحهای کهنه و قدیمی مدافعان آمرلی که به دوران اتحاد جماهیر شوروی بر می گردد، با تجهیزات نظامی و خودروهای زرهی که داعش از مناطق اشغال شده در موصل و دیگر شهرهای عراق به غارت برده است قابل قیاس نیست.

به گفته منابع عراقی، نیروهای داعش که با محاصره این شهر جنگی فرسایشی را در پیش گرفته اند، همه روزه برای شکستن مقاومت این شهر با سلاحهای سبک و سنگین به آن هجوم می برند.



* آمرلی چشم انتظار کمک جهانیان

رسانه های عراقی همه روزه از خطر مرگی که نزدیک به پنج هزار خانواده محاصره شده در آمرلی را تهدید می کند خبر می دهند زیرا آب و غذا و دارو به سبب محاصره دو ماهه در حال اتمام است.

از روز سه شنبه 4 شهریور بالگردهای ارتش عراق به رغم دشواریهای زیاد کوشیدند کار تخلیه صدها نفر از ساکنان شهر محاصره شده آمرلی را آغاز کند.

به گزارش رسانه ها، بالگردهای ارتش عراق ضمن ریختن بسته کمکهای امدادی بر روی این شهر، صدها نفر از ساکنان این شهر را که بیشتر زنان و کودکان هستند به مکانی امن منتقل کردند.



* * آمرلی تجسم رفتار دوگانه آمریکا در برابر بحران انسانی

دولت عراق کار امداد رسانی به ساکنان محاصره شده و تخلیه زنان و کودکان آمرلی را در حالی آغاز کرده است که با توجه به نبرد نیروهای نظامی این کشور در چند جبهه با تروریست های داعش نمی تواند بیش از این جبهه جدیدی را برای نبرد و یا امدادرسانی بگشاید و عمق وخامت اوضاع در آمرلی و گستردگی آن ضرورت مداخله بین المللی و امداد رسانی جهانی را در این زمینه آشکار می سازد.

نیکلا ملادنوف نماینده سازمان ملل در عراق در بیانیه ای با اشاره به اوضاع اسفبار این شهر خواستار اقدام فوری بین المللی برای جلوگیری از قتل عام ساکنان شهر «آمرلی» شد.

وی در این بیانیه اعلام کرد: شرایط مردم در شهر آمرلی نگران کننده است و برای جلوگیری از قتل عام احتمالی شهروندان در این شهر می باید اقدامی فوری صورت گیرد.

این شهر در انتظار شکسته شدن محاصره است تا شهروندان بتوانند کمکهای انساندوستانه را دریافت کنند یا از این شهر به شیوه ای امن تخلیه شوند.

مارزیو بابیله، نماینده یونیسف و هماهنگ کننده سازمان ملل برای امور امدادی در عراق نیز درباره اوضاع وخیم آمرلی هشدار داد و گفت: «برای من روشن است که اگر این منطقه سقوط کند، مردم این منطقه قتل عام خواهند شد؛ این موضوعی است که در دیگر نواحی رخ داده است، اگر دست داعش به شیعیان برسد، آنها را خواهد کشت».

مقامات محلی و همچنین برخی نمایندگان مجلس عراق نیز از آمریکا و مجامع بین المللی خواسته اند که برای کمک به ساکنان آمرلی اقدامی فوری صورت دهند.

ˈخالد الملاˈ رییس ˈجماعت علمای عراق ˈدر بیانیه ای برخورد دوگانه آمریکایی ها را مورد انتقاد قرارداد و گفت چگونه است که واشنگتن در قبال مسیحیان و ایزدیان واکنش نشان داده اما در برابر کشتار و نقض حقوق سایر اقلیتهای شمال عراق به ویژه ترکمن ها و شیعیان آمرلی سکوت کرده است.

وی افزود: در شرایطی که جهان نسبت به وضع اسفناک برخی گروهها در شمال عراق واکنش نشان داده - کشتار و محاصره مردم شیعه آمرلی از چشم آنان پنهان مانده و گویی فراموش شده است.

سرهنگˈ مصطفی حسن الطاییˈ فرمانده نیروهایی که در محور آمرلی به دفاع از منطقه در برابر داعش مشغول هستند،نیز خواستار اقدام فوری مجامع بین المللی برای کمک به مردم منطقه شد و گفت:با توجه به بسته بودن گذرگاهها و ناامنی جاده ها، می خواهیم کمکهای انسان دوستانه از طریق هوایی صورت بگیرد که در غیر این صورت یک فاجعه ببار خواهد آمد.

در حالی که سختی شرایط زندگی مردم در این منطقه گزینه حمله هوایی آمریکا به مواضع داعش را در محافل سیاسی و مردمی مطرح کرده است، مقامات نظامی و سیاسی آمریکا اعلام کردند، فعلا برنامه ای برای آمرلی ندارند.

به تبعیت از آمریکا کشورهای غربی نیز از ارائه هرگونه کمک به آمرلی خودداری کردند.

ˈ فیلیپ هاموندˈ، وزیر خارجه انگلیس ضمن اشاره به شرایط منطقه، فقط به گفتن این جمله اکتفا کرد که این کشور به همراه چند کشور دیگر، موضوع ارسال کمک به مردم محاصره شده آمرلی را مد نظر قرار داده اند ولی وی به زمان ونحوه ارسال این کمک ها اشاره ای نکرد.

فجایع انسانی و جنایات داعش در منطقه آمرلی در طول هفته های اخیر و سکوت کشورهای غربی در برابر فاجعه انسانی روی داده در این منطقه، نمودی عینی از

بی تفاوتی آمریکا و هم پیمانان غربی آن به حقوق انسانها به رغم ادعاهای حقوق بشری آنها و به وضوح بیانگر این موضوع است که آمریکا و غرب صرفا برای حفظ منافع خود و اتباعشان به حوزه های جدید وارد می شوند یا در برابر مسائل جهانی واکنش نشان می دهند. منطقه ای که در آن منافع آمریکا تهدید نشود و اتباع آمریکا و اروپا در آن ساکن نباشند به ویژه اگر مسلمان و شیعه باشند مشمول کمکهای نظامی و بشر دوستانه غرب نخواهد بود.

آساق*5 *1446**1577