شناسهٔ خبر: 58648349 - سرویس اجتماعی
منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور خبر داد

تأسیس بیش از ۳۷۰۰۰ دهیاری و احداث و تجهیز ۹۳۸ پایگاه آتش‌نشانی روستایی پس از انقلاب

سیدمیثاق اختر

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به پوشش ۹۵ درصدی جمعیت کشور برای خدمات دهیاری ها از تاسیس بیش از ۳۷۰۰۰ دهیاری و درجه بندی ۹۲ درصدی دهیاری های کشور طی ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب خبر داد.

صاحب‌خبر -

حمید ملانوری در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح اقدامات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در حوزه دهیاری ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران طی ۴۴ سال گذشته، گفت: درحال حاضر که در ایام الله دهه فجر و ۴۴ امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم مجوز تاسیس دهیاری برای ۳۷ هزار و ۸۶۵ روستا از سوی وزارت کشور صادر شده است و حدود ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش خدمات نوین روستایی که از سوی دهیاری ها ارایه می شود، قرار گرفته اند.

وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب ۹۲ درصد دهیاری ها درجه بندی شده اند، افزود: برای ۳۴هزارو ۷۷۲ دهیاری در کشور درجه بندی و ارتقاء درجه محقق شده است. همچنین تاکنون احداث و تجهیز تعداد ۹۳۸ پایگاه آتش‌نشانی روستایی در کشور انجام شده است.

ملانوری ادامه داد: در این مدت همچنین یک هزارو ۷۳۵ طرح درآمدزای دهیاری‌ها در کمیته ملی وام دهیاری‌ها با اعتباری بالغ بر ۱۲هزارو ۲۵۷ میلیارد ریال و فراهم شدن زمینه اشتغال برای ۳ هزارو ۴۸۷ نفر در نواحی روستایی به تصویب رسیده است و ۷۹۵ پروژه خرد گردشگری در روستاهای دارای ظرفیت گردشگری با اعتباری بالغ بر۷۶۰ میلیارد ریال اجرایی شده است.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران اشاره و تاکید کرد: حدود ۹۰۰ شرکت تعاونی دهیاری‌ با عضویت بیش از۲۱هزار نهاد دهیاری در پهنه جغرافیایی کشور پس از انقلاب اسلامی تاسیس شده و زمینه سازی‌ اشتغال بیش از ۱۲ هزار نفر در روستاهای کشور فراهم شده است.

ملانوری در بخش دیگری از صحبت های خود به تهیه لوایح اصلاحی در حوزه دهیاری ها اشاره کرد و افزود: خوشبختانه تهیه لایحه اصلاح و الحاق موادی به ماده واحده قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور و تأیید آن در هیئت دولت و ارسال به مجلس شورای اسلامی برای مراحل تصویب انجام شده است. همچنین طی این مدت تهیه و ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه استخدامی دهیاران کشور، تهیه و ابلاغ اصلاحیه دستورالعمل درجه‌بندی دهیاری‌ها به استانداری‌های سراسر کشور و اصلاح آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: ابلاغ رشته‌های شغلی مرتبط با پست‌های سازمانی دهیاری‌ها به همراه شرح شغل و شرایط احراز به استانداری‌های سراسر کشور و تهیه و ابلاغ ضوابط تشکیلاتی و ساختار سازمانی دهیاری‌ها به تفکیک درجه به استانداری‌های سراسر کشور نیز از دیگر اقدامات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پس از انقلاب اسلامی است که انجام شده.

وی با اشاره به ابلاغ "دستورالعمل نحوه دریافت تسهیلات در دهیاری‌ها" از سوی وزیر کشور، موضوع تبصره ماده ۱۳ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در خاتمه از تهیه " آیین‌نامه اجرایی استفاده دهیاری‌ها به عنوان دستگاه اجرایی از اعتبارات تملک دارایی‌ها " وفق تبصره ذیل ماده یک قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها– مصوب تیرماه ۱۴۰۱- و ارسال آن به دولت برای طی مراحل تصویب در هیئت وزیران خبر داد.

انتهای پیام