شناسهٔ خبر: 58420397 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

کارآفرین قزوینی: استارتاپ ها نیازمند حمایت مالی هستند

قزوین - ایرنا - کارآفرین برتر قزوینی توجه به کسب و کارهای کوچک را موجب رونق اقتصادی و اشتغالزایی در جامعه دانست و گفت: استارتاپ ها در صورت حمایت های مالی مسوولان می توانند نقش اساسی و مهمی را در توسعه اقتصادی کشور و استان ایفا کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، کسب و کارهای نوین یا همان استارتاپ‌ها به شرکت‌ها و یا گروه هایی گفته می شود که طی سال های اخیر فعالیت های ریسک پذیر خود را در قالب تولید یک یا چند محصول آغاز و در نهایت نیز زمینه فروش آن را نیز ایجاد می کنند.

امروزه استارتاپ ها از موثرترین عوامل توسعه اقتصادی جوامع به شمار می‌روند و توانمندی این شرکت‌ها در حل مشکلات و پاسخ به نیازهای جامعه در حوزه‌های مختلف نیز باعث رونق این نوع از کسب و کارهای جدید شده است.

به گفته کارشناسان، استارتاپ ها شرکت های کوچکی هستند که به طور معمول و براساس یک ایده و یا خلاقیت، از مجموعه‌ای افراد شکل می‌گیرند و در تلاش‌ هستند تا با استفاده از ایده جدید و خلاقیتی که در ارایه محصول یا خدمت از خود نشان می‌دهند، درآمدزایی کنند.

با توجه به اهمیت حوزه دانش بنیان در عرصه اقتصاد و کارآفرینی، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین به همین منظور با محمدحسن هادی، از کارآفرینان استان و ارایه دهنده یکی از چهار طرح برتر استارتاپی کشور در زمینه حمایت از اشتغال معلولان به گفت و گو نشسته است.

کارآفرین قزوینی: استارتاپ ها نیازمند حمایت مالی هستند

ایرنا. در خصوص فعالیت های خود در حوزه معلولان توضیح دهید؟

شرکت ما به عنوان یک مجموعه اجتماعی در نظر دارد تا در راستای توانمندسازی مادر و کودک در حوزه تامین کالا و خدمات اقدام کند و با توجه به اینکه بخشی از کودکان با نیازهای ویژه دارای مشکلاتی در حوزه حرکتی، گفتاری و رفتاری هستند، توانمند سازی این افراد و آگاه سازی مادران جزو اهداف مجموعه ما قرار دارد.

همچنین این مجموعه تلاش دارد تا برای افراد دارای معلولیت شدید که متاسفانه به دلیل محدویت جسمی فرصت اشتغال ندارند با ارایه آموزش های لازم در حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ و سیستم پشتبانی از مشتریان به وسیله مرکز تماس و تولید محتوا برای موسسه تحت هدایت ما به عنوان نیروی انسانی بکارگیری کند.

ایرنا. شرکت شما از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر نیز چند عضو دارید؟

فعالیت مجموعه استارتاپی ما از سال گذشته به صورت رسمی آغاز شده ور در حال حاضر نیز ۱۵ عضو آن به صورت مستقیم و ۳۰ عضو دیگر به شکل مشاوره ای از کارشناسان در حوزه مادر و کودک با مجموعه ما همکاری های لازم را دارند.

بیشتر فعالیت استارتاپی مجموعه ما، توانمندسازی کودکان و ایجاد خلاقیت، کارآفرینی و کشف استعدادهای آنان برای تربیت نسل آینده میهمن اسلامی ما است.

ایرنا. وضعیت استارتاپ ها در کشور و به خصوص در استان قزوین را به لحاظ کمی و کیفی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه با توسعه بستر اینترنت و فضای مجازی توجه بیشتری به استارتاپ ها شده ولی متاسفانه فرایندی که در بخش خصوصی بتواند ایده‌ها و خلاقیت ها را از همان ابتدا مورد حمایت قرار دهد تا تبدیل به استارتاپ شود، وجود ندارد.

پارک های علم فناوری گام های خوبی را در این زمینه برداشته و به لحاظ کمی هم در کشور استارتاپ های زیادی شروع به فعالیت کرده اند اما به دلیل نبودن آموزش‌های لازم و ساز و کارهای مناسب در این زمینه استارتاپ هایی که بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند متاسفانه بسیار اندک هستند.

ما معتقدیم که آموزش ایده وایده پردازی بایستی از ابتدا و در مهدهای کودک آغاز شود تا در آینده منتج به نتایج ثمربخش شود.

ایرنا. مهمترین چالش‌ در شرایط کنونی برای تاسیس و روی آوردن به استارتاپ ها از نظر سرمایه گذاری و دیگر مسایل چیست و چه حمایت‌هایی را از مسوولان انتظار دارید؟

بستر استارتاپ باید به گونه‌ای طراحی شود که دولت برای پرداخت تسهیلات به کارآفرینان تضامین لازم را فراهم آورد، خوشبختانه تسهیلات خوبی در حوزه استارتاپی وجود دارد ولی متاسفانه به دلیل اینکه افرادی که وارد این حوزه می شوند به طور معمول از نظر مالی افرادی قوی نیستند و تضامین لازم را هم ندارند و در ادامه از کار خود منصرف می شوند.

دولت و در نهایت مسوولان استانی بایستی نگاه جدی و حمایتی در این بخش، به خصوص در حوزه تضامین بانکی داشته باشند.

رهاورد:

بدون شک، استارتاپ ها به عنوان کسب و کارهای جدید نقش مهمی را می توانند در پر کردن چالش های موجود، به ویژه در حوزه اقتصاد و اشتغال ایفا کنند.

این در حالی است که با یک نگاه ویژه بایستی مسایل و مشکلات پیش رو این بخش، از جمله رفع مسایل حقوقی و قانونی، دسترسی به زیرساخت های مناسب برای آنان، پشتیبانی و همکاری های دستگاه های متولی، تربیت نیروهای متخصص و ماهر، تسهیل در بازاریابی و در نهایت حمایت های بانکی مورد بررسی های دقیق و موشکافانه قرار گیرد.