شناسهٔ خبر: 57569858 - سرویس اقتصادی
منبع: جوان | لینک خبر

اعتراض به تحریم ایران از تریبون اجلاس منطقه‌ای سازمان بین‌المللی کار

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران در هفدهمین اجلاس منطقه‌ای آسیا، اقیانوسیه سازمان بین‌المللی کار با انتقاد از تحریم طولانی‌مدت اقتصاد ایران از سوی امریکا، خواستار رفع این تحریم‌های ظالمانه شد.
به گزارش «جوان»، طی یک دهه اخیر تحریم‌های ظالمانه‌ای از سوی امریکا و شرکایش به اقتصاد ایران تحمیل شده است که معیشت مردم ایران و جامعه کارگری را در تنگنا قرار داده است و حتی در دوران شیوع کرونا تحریم‌کنندگان به این موضوع توجه نکردند که ایران در شرایط تحریم در حال مبارزه با کروناست و نیاز است تحریم از روی ایران در شرایط خاص و فوق‌العاده برداشته شود. به هر روی در روز سختی تحریم‌کنندگان و همچنین ایرانی‌های خارج‌نشین و رسانه‌هایی، چون ایران‌اینترنشنال، بی‌بی سی، صدای امریکا به همراه صد‌ها مشتقات رسانه‌ای‌شان یادی از درد و رنج مردم ایران نکردند و امروز که دولت و مردم ایران دیگر فهمیده‌اند با تحریم‌ها باید مبارزه کنند و گلیم خود را از آب بیرون بکشند، برخی از ایرانیان خارج از کشور و رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی تازه به یاد ایران و مردم در رنج ایران افتاده‌اند. در واکنش به برخی از ایرانی‌های خارج‌نشین و رسانه‌های فارسی‌زبانی، چون ایران‌اینترنشنال و صدای امریکا و بی‌بی‌سی و صد‌ها رسانه وابسته و تابعه و مشتقه آن‌ها در خارج و داخل کشور که امروز تازه یاد مردم ایران افتاده‌اند که در رنج اقتصادی به سر می‌برند، باید گفت طی ۱۰ سال گذشته که سخت‌ترین تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران و مردم ایران اعمال شد و حتی در دوران کرونا نیز این تحریم‌ها شل نشد، کجا بودید.
جامعه اندک مذکور حالا که متوجه شده است مردم ایران و حاکمیت کمر بسته‌اند به شرایط ظالمانه و ناعادلانه ناشی از تحریم‌های بچگانه امریکا و متحدانش به شیوه‌ای صحیح که همانا عبور از اقتصاد شرطی‌شده با نتیجه برجام و به‌کارگیری استعداد و توانمندی‌های داخلی است، پایان دهند، یادشان افتاده است مردم ایران در رنج هستند، آن روز که ایران در شرایط تحریم با کرونا مبارزه کرد، این جماعت کجا بودند؟
بی‌شک به جهت روشن کردن موضوع باید برای جوانان تشریح شود که تحریم‌های ناعادلانه چه مصائبی برای کشور به همراه داشت و چطور معیشت خانوار و رشد و توسعه اقتصاد ایران را مورد آسیب قرار داد، زیرا امروز عده‌ای آثار خسارت‌بار تحریم‌ها را از تاریخ اقتصاد ایران سانسور می‌کنند و وضعیت موجود را کلاً به مسائلی، چون سوءمدیریت نسبت می‌دهند، در صورتی که همه می‌دانند اقتصاد ایران اقتصادی وابسته به نفت بود که امریکا نفت را بیش از یک دهه است تحریم کرده و عملاً معیشت و رشد و توسعه اقتصاد ایران را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.
اما خوشبختانه جامعه کارگری و کارفرمایی و دولت کنونی صاحب بصیرت است، به شکلی که به شکل سه‌جانبه‌گرایی در جهت تغییر اساسی شرایط خلق شده در اثر تحریم‌های ظالمانه هستند، در همین راستا نماینده جامعه کارگری در یک اجلاس جهانی به درستی به آثار منفی تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اشاره کرد و خواستار پایان دادن به این تحریم‌های ناعادلانه شد.
سید‌محمد یاراحمدیان، رئیس هیئت مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: در هفدهمین اجلاس منطقه‌ای آسیا، اقیانوسیه سازمان بین‌المللی کار در کشور سنگاپور که به عنوان نماینده و سرپرست گروه کارگری جمهوری اسلامی ایران حضور داشتم، عنوان کردم که ایران نیز مانند سایر جوامع و ملت‌ها در دوران ترمیم آسیب‌ها و رنج‌های ناشی از پاندومی کرونا به روز‌های بهتر اندیشیده و با تلاش افزون، درصدد ارتقای نرخ رشد اقتصادی و تقویت بنیان‌های تولید ملی است. وی افزود: قاعدتاً کارگران ایرانی نیز همدوش با سایر شرکای اجتماعی با درک نقش بسزای خود در این روند، فداکاری و همدلی مضاعفی را به خرج داده و به سرعت در پی ایجاد فرصت‌های جدید شغلی با هدف بستر‌سازی بازگشت همکارانی هستند که در اثر آسیب‌های ناشی از کرونا از بازار کار کشور خارج شده‌اند.
یاراحمدیان تصریح کرد: در این اجلاس از اقدام ارزنده دولت ایران در تصمیم به‌کارگیری و اشتغال دائم عموم کارکنانی که به صورت موقت و پاره‌وقت، مددکار و یاور بخش درمان کشور بوده‌اند، یاد و اعلام کردم این اقدام منجر به ایجاد صد‌ها فرصت جدید شغلی برای نیروی کار ایرانی شده است.
رئیس هیئت مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران با بیان اینکه به تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران در این اجلاس جهانی اشاره کردم، گفت: اعلام کردم کشورم متأسفانه متأثر از تداوم تحریم‌های ناعادلانه‌ای است که علیه مردم ایران وضع شده و باعث کندی و خلل در چرخه بازگشت شرایط کار و تولید ایران به وضعیت عادی و نیز امکان رفاه افزون برای کارگران ایران شده است، بنابراین مصرانه خواستار رفع و زدودن تحریم‌های ظالمانه و مساعدت سازمان بین‌المللی کار در امور مرتبط با حوزه مأموریت آن هستیم. یاراحمدیان خاطرنشان کرد: هر چند بروز پاندومی کرونا موجب اخلال در روند تحقق مؤلفه‌های کار شایسته در ایران شده است، اما امید می‌رود با بازنگری در سیاست‌های حوزه روابط کار و به ویژه تقویت نقش شرکای اجتماعی در این روند، مسیرگذاری‌های انجام‌یافته با تمرکز بر عدالت و توسعه انسان‌محور در گذار پیشرفت سریع‌تر قرار گیرد.