شناسهٔ خبر: 47705062 - سرویس علمی-فناوری
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رایزنی اسپیس ایکس با چند شرکت هوایی برای اتصال هواپیماها به استارلینک

شبکه استارلینک ایلان ماسک درگیر رقابت با سایر شرکت های ارائه دهنده اینترنت ماهواره ای برای قرار دادن Wi-Fi در هواپیماهای تجاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ورج؛ معاون رئیس پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک روز چهارشنبه در کنفرانسی گفت که تیم پشتیبان شبکه اینترنت ماهواره‌ای Spacelink Starlink در حال مذاکره با چند شرکت هواپیمایی برای انتقال اینترنت به هواپیما‌ها هستند. انتظار گسترش استارلینک از خانه‌های روستایی و خطوط هوایی از شرکت ایلان ماسک می‌رود.

بیشتر بخوانید

مذاکره اسپیس ایکس با شرکت‌های هواپیمایی

جاناتان هوفلر، معاون اصلی اسپیس ایکس در زمینه استارلینک گفت: "ما در حال مذاکره با چندین شرکت هواپیمایی هستیم. ما محصول هوانوردی خود را در دست توسعه داریم. تاکنون رایزنی‌هایی را انجام داده ایم و می‌خواهیم این محصول نهایی شود تا در آینده نزدیک به هواپیما‌ها نیز اضافه شوند. "

رایزنی اسپیس ایکس با چند شرکت هوایی برای اتصال هواپیماها به استارلینک

از سال ۲۰۱۸، اسپیس ایکس تقریباً ۱۸۰۰ ماهواره استارلینک را برای تأمین پوشش جهانی اینترنت باند پهن، عمدتاً برای خانه‌های روستایی که اتصالات فیبر در آن وجود ندارد، به فضا پرتاب کرده است. این شرکت در اواسط مرحله بتا استارلینک قرار دارد که تاکنون امکان بارگیری ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت بارگذاری ۲۰ مگابیت بر ثانیه را دارد و تاکنون ده‌ها هزار کاربر با آن همراه هستند. بیشتر آن‌ها با استفاده از بسته ۴۹۹ دلاری دیش استارلینک و روتر Wi-Fi، ماهانه ۹۹ دلار برای اینترنت ماهواره‌ای نسخه بتا می‌پردازند.

بیشتر بخوانید

ارائه اینترنت ماهواره ای در وسایل نقلیه

سال گذشته، اسپیس ایکس برنامه‌هایی برای آزمایش استارلینک روی پنج جت Gulfstream ارائه داد و در ماه مارس، این شرکت به دنبال تأیید FCC برای استفاده از استارلینک با اصطلاحاً ایستگاه‌های زمینی و روی هر وسیله نقلیه‌ای که سیگنال دریافت می‌کند، از جمله اتومبیل، کامیون، شناور‌های دریایی و هواپیما بود. ماسک در آن زمان در توئیتر اعلام کرد: " ترمینال استارلینک «بسیار بزرگ» است و برای نصب روی هواپیما، کشتی، کامیون و کاروان در نظر گرفته شده است. ".

رایزنی اسپیس ایکس با چند شرکت هوایی برای اتصال هواپیماها به استارلینک

هوفلر گفت: طراحی آنتن‌های هواپیمایی اسپیس ایکس بسیار شبیه به فناوری داخل پایانه‌های مصرفی آن خواهد بود و سخت افزار هواپیمایی نیز توسط اسپیس ایکس طراحی و ساخته خواهد شد. آنتن‌های موجود در هوا می‌توانند با ایستگاه‌های زمینی ارتباط برقرار کنند تا با ماهواره‌های استارلینک ارتباط برقرار کنند.

هواپیما‌هایی که از نقاط دور افتاده اقیانوس و دور از ایستگاه‌های زمینی پرواز می‌کنند برای اتصال به استارلینک به لینک‌های بین ماهواره‌ای احتیاج دارند. هوفلر گفت: "نسل بعدی صورت فلکی ما که در حال کار است، از این اتصال بین ماهواره‌ای برخوردار خواهد بود. "

رقبای اسپیس ایکس در اینترنت ماهواره ای

رقابت شدید بین شبکه Starlink Musk و صنعت رو به رشد ارائه دهندگان اینترنت ماهواره ایکم است. رقبای جدید شامل جف بزوس است که هنوز هیچ برنامه‌ای برای پرتاب ۳۰۰۰ خود ندارد و OneWeb از انگلیس ۱۸۲ ماهواره با حدود ۶۴۰ برنامه ریزی شده را پرتاب کرده است. تمام این ماهواره‌ها در مدار کم زمین قرار خواهند گرفت.

رایزنی اسپیس ایکس با چند شرکت هوایی برای اتصال هواپیماها به استارلینک

رقبای برجسته ایالات متحده برای اینترنت در پرواز Intelsat و ViaSat هستند که شبکه‌های ماهواره‌ای را در مدار زمین ثابت کار می‌کنند. ویاسات اخیراً اعلام کرد قصد دارد از شبکه ماهواره‌ای نسل بعدی خود در ناوگان اصلی Delta’s استفاده کند. این شرکت مستقر در کالیفرنیا در حال برنامه ریزی برای شبکه ۳۰۰ مدار ماهواره‌ای برای مدار کم خود و همچنین یک سه گانه ثابت زمینی جدید است که از اوایل سال آینده شروع به کار می‌کند. این شرکت در حال حاضر یک رقیب سرسخت برای اسپیس ایکس است.

به نظر می‌رسد اسپیس ایکس اطمینان دارد که می‌تواند رقابت تثبیت شده را پشت سر بگذارد. هافلر در صفحه گفت: "در مجموع، مسافران و مشتریان خواهان تجربه‌ای عالی هستند که سیستم‌های [زمین ثابت]به سادگی قادر به ارائه آن نباشند؛ بنابراین این مسئله به هر شرکت هواپیمایی بستگی دارد که آیا آن‌ها می‌خواهند با ما همکاری کنند یا خیر. "

انتهای پیام/