شناسهٔ خبر: 45155139 - سرویس استانی
منبع: مهر | لینک خبر

همزمان با سراسر کشور؛

استان سمنان سرای غم شد/ سیاه پوشان عاشقان در سوگ حضرت فاطمه (س)

سمنان- شهرهای استان سمنان همزمان با سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام (ص) حضرت زهرا (س) سیاه‌پوش و تجمعات مذهبی و عزاداری با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این روز برگزار شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، استان سمنان در سوگ دخت نبی مکرم اسلام (ص) حضرت زهرای مرضیه (س) سراسر سیاه پوش شد و در سوگ مام آل بیت (ع) فرورفت. شهرهای استان چهره‌ای عزادار به خود گرفته‌اند و تجمعات مذهبی هیئت‌های عزاداری با حضور مردمی و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، برگزار شده است.

در مراکز شهرهای بزرگ استان سمنان امروز پیش از نماز ظهر، تجمع بزرگ هیئت‌های مذهبی و عزاداری فاطمیه نیز برگزار شد. مردم با رعایت فاصله گذاری و در فضای باز، یک ساعت به عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) پرداختند و سیاه پوش، بر سر و سینه زدند.

ابتکار جالب هیئت‌های عزاداری، توزیع ماسک غالباً به رنگ سیاه و متحدالشکل بود که بر زیبایی این مراسم معنوی می‌افزود. مردم شهرهای سمنان، شاهرود، دامغان و … با حضور در مکان‌های از پیش تعیین شده برای عزاداری فاطمیه رنگ و بویی عاشقانه بر این روز غمبار بخشیدند.

ولایتمداری حضرت فاطمه (س)

این گردهمایی‌های عزاداری برای دخت نبی مکرم اسلام (ص) سخنرانانی هم داشت که در یکی از این مراسم محوری با حضور مردم حجت‌الاسلام سید محمد میرعلی اکبری کارشناس مسائل دینی، ولایتمداری را ویژگی بارز حضرت زهرا (س) دانست و گفت: ولایتمداری را باید از ایشان آموخت چرا که در عشق به مردم، ولایت و ولی امرشان از هیچ کوششی دریغ نکردند.

میرعلی اکبری با بیان اینکه امروز باید سیره فاطمی در بین جوانان ما ترویج شود، تاکید کرد: حب ولی، حب مردم و حب اسلام سه ویژگی بزرگی است که حضرت فاطمه (س) را از دیگران متمایز می‌سازد و این سه ویژگی امروز می‌تواند راهگشای همه جوانان ما باشد.

وی با اشاره به استقامت در راه ولی از سوی حضرت زهرا (س) نیز، بیان کرد: ایشان اسوه استقامت بودند و همیشه پشتیانی از ولی داشتند و این امر مهمی است که جامعه ما امروز هم با گذشته ۴۲ سال از انقلاب اسلامی نیاز مبرم به آن دارد و باید نسلی را تربیت کنیم که به معنای واقعی استقامت داشته باشند و عشق ولایت در دل‌هایشان باشد.

ویژگی‌های حضرت زهرا (س)

نماینده ولی فقیه در استان سمنان نیز در مراسمی که به میزبانی دفتر وی در سمنان برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های بارز شخصیتی حضرت زهرا (س)، خواستار تلاش بیشتر دستگاه‌های مذهبی و فرهنگی برای شناساندن سیره دخت پیامبر (ص) شد.

آیت الله سید محمد شاهچراغی با بیان اینکه امروز بر ما است که تعالیم دینی و به خصوص سیره بزرگانی چون حضرت فاطمه (س) را به نسل جوان جامعه منتقل کنیم، گفت: عفت و پاکدامنی و ولایتمداری ویژگی‌هایی هستند که می‌بایست بر روی آن‌ها کار صورت گرفته تا به نسل جوان انتقال داده شوند.

مقاومت در سیره دخت نبی (ص)

امام جمعه رویان نیز در سخنانی که به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) صورت گرفت، با اشاره به خطبه‌های انسان ساز این بانوی بزرگ اسلام، گفت: استقامت یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید از حضرت فاطمه (س) درس گرفت.

حجت‌الاسلام عباس معصومی با بیان اینکه تحریم‌ها بزرگترین خیانت به مردم ایران اسلامی است، بیان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند بازگشت آمریکا برای ما فایده‌ای ندارد و این کشور ابتدا باید تحریم‌ها را بردارد.

وی با بیان اینکه مردم ما استقامت دارند زیرا فرهنگ و سیره فاطمی بر این جامعه شیعی حاکم است، تاکید داشت: استقامت در کنار حقانیت دو ویژگی است که مردم ایران اسلامی را در برابر مزدوران به پیروزی خواهد رساند.

موکب‌های عزاداری

از روزهای قبل همچنین موکب‌هایی نیز برای عزاداری ایام فاطمیه در سطح شهرها و روستاهای استان سمنان برپا شده است و مردم نذوراتی را به شکل بسته بندی شده به مردم ارائه می‌کنند همچنین بسته‌های ارزاق و اقلام بهداشتی نیز از هفته گذشته در سطح روستاها و مناطق محروم استان سمنان در حال توزیع است.

هیئت‌های مذهبی همچنین از سالگرد شهید سلیمانی تا ایام فاطمیه بسته‌های معیشتی را نیز بین مردم نیازمند و آسیب دیده از کرونای شهرها و روستاهای استان سمنان توزیع و این عمل مومنانه امروز هم ادامه دارد.

از سوی دیگر بسیاری از نذورات مردم امسال به شکل کمک‌های نقدی و غیر نقدی به نیازمندان نمود بارز پیدا کرده است برای مثال بسیاری از نانوایی‌های استان این هفته نان رایگان به مردم می‌دهند و هزینه آن را یکی از خیران و ناذران تقبل کرده است که به نظر کار بسیاری زیبایی در این ایام کرونایی و مشکلات اقتصادی می‌آید.

کمک به آزادی زندانیان

یکی دیگر از اقدامات این روزها، تلاش برای آزادی زندانیان است، در چند هفته گذشته سه زندانی در سطح استان سمنان که جرایم نقدی داشتند و غیر عمد در زندان بودند، به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند تا تعداد زندانیان آزاد شده امسال در سطح استان به ۹ نفر برسد.

طبق اعلام ستاد دیه و ستاد حمایت از زندانیان این کار خیر تا پایان سال‌جاری نیز ادامه دارد و مردم نیک‌اندیش می‌توانند به زندانیان استان سمنان کمک کنند. یکی از برکات این کمک‌ها این است که هم اکنون هیچ زندانی مهریه‌ای در استان سمنان وجود ندارد.

امروز در حالی شهرها و روستاهای استان سمنان سیاه پوش عزای مادر است که مردم نیک‌اندیش استان، دستگیری از محرومان را نیز فراموش نکرده‌اند تا صحنه‌های زیبایی از کمک‌های مومنانه نیز در این روزها دیده شود.