شناسهٔ خبر: 44251372 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

جلوی بسیاری از "زایمان‌های لاکچری" در اصفهان گرفته شد

اصفهان- ایرنا - رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: جلوی بسیاری از زایمان‌های موسوم به "لاکچری" که مقرر بود زودتر از موعد و در تاریخ رُند نهم آذر امسال انجام شود، با نظارت و اطلاع‌رسانی صورت گرفته در استان گرفته شد.

صاحب‌خبر -

زهرا جوانمردی شامگاه روز دوشنبه در گفت ‌و گو با ایرنا افزود: با توجه به برخی مباحث مطرح شده در باره تاریخ رُند نهم آذر امسال (۹۹/۹/۹) پیش‌بینی می‌شد که ممکن است برخی از خانواده‌ها تمایل به تولد فرزند خود در این روز داشته باشند اما با ابلاغ صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت و اطلاع‌رسانی صورت گرفته در باره مُضرات این کار، جلوی بسیاری از آنها گرفته شد.

وی بدون اشاره به آمار میزان زایمان‌های صورت گرفته در تاریخ نهم آذر امسال در استان و موارد لغو شده اظهار داشت: نظارت بر روند زایمان در این روز با هماهنگی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سازمان نظام پزشکی استان صورت گرفت.

جوانمردی با بیان‌اینکه بازدیدهای لازم از همه بیمارستان‌های استان در این روز انجام شد، تصریح کرد: مسووولان برخی از بیمارستان‌های استان اقرار کردند که تعدادی از افراد، متقاضی انجام زایمان در این روز خاص بودند که با توجه به جدیت در نظارت‌ها و برخوردها، بسیاری از این موارد لغو شد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر این تقاضاها در بیمارستان‌های خصوصی مطرح شده بود، اضافه کرد: در مجموع بنظر می‌رسد که با نظارت‌ها و اقدامات انجام شده در اصفهان، تعداد زایمان‌ها در این روز نسبت به آنچه انتظار می‌رفت، کمتر باشد.

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان‌اینکه مدت زمان طبیعی بارداری ۴۰ هفته کامل است، خاطرنشان کرد: اگر نوزادی قبل از  ۳۷ هفتگی کامل بدنیا بیاید، نارس تلقی می‌شود و نیاز به مراقبت‌های ویژه و تخصصی دارد که عمدی بودن آن به بهانه‌هایی مانند زایمان در تاریخ رُند به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

جوانمردی هشدار داد: این قبیل مداخلات غیرضرور برای مادر و نوزاد، خطر و عوارض زیادی دارد.

وی، میزان عمل جراحی سزارین در استان اصفهان در نیمه نخست امسال را حدود ۵۷ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: این نرخ در سال گذشته ۵۵ درصد بود و دلایل افزایش آن در سال جاری نیاز به مطالعات و بررسی کارشناسی دارد.

به گزارش ایرنا، میزان سزارین در استان اصفهان پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال ۹۳ معادل ۶۲.۳ درصد بود اما پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت و اقدام‌های تشویقی مانند رایگان کردن زایمان طبیعی در سال ۹۵، به حدود ۵۵ درصد کاهش یافت.

حدود یکهزار ماما در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و وابسته به ارگان‌ها در استان اصفهان فعالیت دارند.