شناسهٔ خبر: 44142302 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

کشت فراسرزمینی چغندرقند برای خراسان رضوی صرفه اقتصادی دارد

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از توافقات این استان با افغانستان در زمینه آغاز کشت فراسرزمینی می‌تواند چغندر قند باشد که صرفه اقتصادی زیادی برای دو کشور دارد.

صاحب‌خبر -

علی رسولیان روز چهارشنبه در نشست شورای مشورتی دیپلماسی اقتصادی خراسان رضوی افزود: در استانهای  هم مرز افغانستان با ایران می توان کشت چغندرقند انجام داد و سپس این محصول را در کارخانجات قند خراسان رضوی مانند تربت‌جام و فریمان تبدیل به شکر کرد و آن را به افغانستانی‌ها تحویل داد.

وی ادامه داد: تنها مشکل در کشت فرا سرزمینی چغندر قند در افغانستان  موانع قرنطینه‌ای و تعرفه‌ای است که می‌توان این مشکل را از طریق انجام هماهنگی‌های لازم با وزارت جهاد کشاورزی برطرف کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: چغندرقند محصولی آب بر است و کمتر در خراسان رضوی کشت می‌شود و اغلب واحدهای تولیدی قند در استان نیز فقط ۳۰ درصد از چغندر مورد نیاز خود را تامین کرده‌اند.

رسولیان افزود: پیشنهاد مشخص خراسان رضوی با افغانستان انعقاد تفاهمنامه آن کشور با واحدهای تولیدی قند در این استان است تا با دادن مشاوره و خرید تضمینی محصول کارخانه‌ها و صدور مجوزهای لازم برای قرنطینه چغندرقند در گمرک بتوان واردات چغندر از افغانستان را تسهیل کرد و در مقابل شکر مورد نیاز را تحویل افغانستان داد.

وی اضافه کرد: فصل کشت چغندر قند اوایل بهار است و فرصت زیادی برای انجام کشت فرا سرزمینی و دریافت چغندر قند از این طریق برای مصرف در کارخانجات نداریم و باید هر چه سریعتر موانع در مسیر برداشته شود.

محمدرضا اورانی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هشت کارخانه قند در این استان ظرفیت خالی برای تولید بیشتر را دارند و هم اینک بخشی از آنها برای تولید قند از شکر خام استفاده می‌کنند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نباید در کشت فراسرزمینی خود را محصور به چغندرقند کنیم، محصولات دیگری هم صرفه اقتصادی زیادی دارد.

علی غفوری مقدم افزود: در صورتی که واحدهای تولیدی قند در خراسان رضوی سفارش کشت چغندر قند به افغانستان بدهند سازمان صمت از آنان حمایت کرده و شکر تولیدی آنها را به افغانستان ارسال خواهد کرد.

خراسان رضوی ۱۶ هزار هکتار زمین زیر کشت چغندر قند دارد که تولید آن در سال به ۸۸۰ هزار تن می‌رسد.