شناسهٔ خبر: 43470264 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست:

مکان‌های دفن پسماند روستاهای اردستان فاقد مجوز هستند

کاشان- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان با اشاره به بی‌تفاوتی شهرداری‌های اردستان، زواره و مهاباد نسبت به اجرای رعایت استاندارهای مدیریت پسماند گفت: محل‌های دفن پسماند در روستاهای این شهرستان هیچ کدام دارای مجوز نیستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حسین شواخی روز سه‌شنبه در نشست کارگروه مدیریت پسماند شهرستان اردستان بیان کرد: محل‌های دفن پسماند در روستاهای بخش مرکزی دارای ترانشه‌های قابل قبولی هستند اما روستاهای بخش زواره با وجود اینکه مجوز دفن پسماند ندارند، دارای محل غیراستاندار نیز هستند.

وی تاکید کرد: جمع‌آوری پسماند روستایی به ویژه در مسیر جاده‌های بین روستایی باید در اولویت بخشداران و دهیاران قرار گیرد و دهیاران نسبت به جمع‌آوری پسماند روستایی اقدام نمایند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان افزود: سه محل دفع پسماند در این شهرستان وجود دارد که متولی آنها شهرداری‌های اردستان، زواره و مهاباد هستند و از اداره حفاظت محیط زیست مجوزهای لازم برای دفع پسماند گرفتند اما نسبت به اجرای رعایت استاندارهای مدیریت پسماند بی‌تفاوت هستند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه نشست‌های بسیاری در مورد مدیریت پسماند برگزار شده است اما شهرداری‌ها نسبت به اجرای استاندارهای مدیریت پسماند بی‌تفاوت هستند و تا کنون تذکرهایی داده شده است و اگر همچنان این بی‌تفاوتی ادامه داشته باشد، به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

شواخی با اشاره به تولید میانگین ۴۰ تا ۵۰ تن زباله به طور روزانه در سطح شهرستان اردستان اضافه کرد: بی‌تفاوتی در مدیریت دفن پسماند شهری در کنار اینکه منظره شهر را نازیبا جلوه می‌دهد، خطرهای دیگری دارد و از جمله در آلودگی منابع آب زیرزمینی موثر است.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها باید در جمع‌آوری و انتقال زباله‌ها ضوابط زیست محیطی را رعایت کنند و دفن با ملاحظات بهداشتی انجام شود تا شیرابه‌ها و سایر آلودگی‌ها در سطح شهرها پخش نشود؛ چرا که در شرایط کرونایی رعایت این الزام‌ها از انتشار بیماری نیز جلوگیری می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان در مورد وضعیت تصفیه خانه فاضلاب شهر اردستان اظهار داشت: تصفیه فاضلاب این شهر با تاسف اصولی انجام نمی‌شود و در حال حاضر به صورت خیلی ابتدایی و قدیمی صورت می‌گیرد که موجب آلودگی خاک و منابع آبی زیرزمینی است.

وی بیان کرد: با توجه به پیشرفت حوزه شهری، افزایش جمعیت و کمبود بارش‌های سالانه و همچنین بحران کم آبی، یک سیستم کارآمد تصفیه فاضلاب می‌تواند کمک شایانی به بازگشت آب‌ به چرخه کشاورزی و صنعتی داشته باشد و این بخش‌های بسیار پرمصرف را سیراب کند که اداره آب و فاضلاب به عنوان متولی اصلی موضوع باید پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

شهرستان اردستان با جمعیت افزون بر ۴۲ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.