شناسهٔ خبر: 37787457 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اخــبار

صاحب‌خبر -


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
اعتقاد ما شفاف سازی است

وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت پیرامون نقدهایی که به نحوه اطلاع‌رسانی پرتاب ماهواره می‌شود، گفت: پیرمردها اعتقادی دارند و جوانان یک اعتقادی. اعتقاد ما این است که از ابتدا شفاف‌سازی کنیم و مردم را در جریان روند پرتاب ماهواره قرار دهیم.
به گزارش ایرنا؛ محمدجواد آذری جهرمی در خصوص ماهواره ظفر و نحوه قرار گرفتن آن در مدار و مأموریت‌هایی که دارد، افزود: ماهواره سه مأموریت دارد، مأموریت اول تصویربرداری است و برای استفاده‌های سنجشی در حوزه کشاورزی و بحران‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: این ماهواره مخابراتی است، ۲۵۶ کانال مخابراتی فعال دارد که می‌تواند ارتباطات را برقرار کند. به همین دلیل ما از مردم دعوت کردیم که پیام‌های خودشان را در قالب فایل‌های صوتی یک دقیقه‌ای ضبط کنند و آن را در سایت ZafarPlus.ir به اشتراک بگذارند تا ما بهترین پیام را انتخاب کنیم. این پیام به شرط موفقیت و استقرار در مدار به‌عنوان صدای ایران پخش خواهد شد. وزیر ارتباطات اضافه کرد: مأموریت سوم جمع‌آوری اطلاعات فضایی است که بخشی از تشعشعات فضایی که استفاده‌های مطالعاتی برای دانشمندان فضایی دارد ، جمع‌آوری می‌کند. او با اشاره به این نکته که وزن ماهواره ظفر ۱۱۳ کیلوگرم است و در مدار بالای ۵۰۰کیلومتر قرار می‌گیرد، گفت: اولین مرتبه است که ما برای قرار گرفتن ماهواره در این مدار و مأموریت‌ها هدف‌گذاری کردیم. ماهواره و ماهواره بر هدف تحقیقاتی مهم است. بزودی در همین ایام دوستان وزارت دفاع در حال کار هستند و از طریق رسانه ملی تصمیم گرفته شده که فرآیند زمان و پرتاب به شکل شفاف به مردم اطلاع‌رسانی شود. تلاش علمی و تثبیت فناوری است که ممکن است موفق باشد که احتمالش بالاست و ممکن است موفق نباشد. از این ماهواره دو نسخه وجود دارد که سریعاً نسخه دوم در مدار قرار می‌گیرد. جهرمی با اشاره به اینکه زمان پرتاب ماهواره قبل از دهه فجر است گفت: از شایعات مبنی بر رفع فیلتر تلگرام با استفاده از ip وی پی ان‌های روسی که چند روزی است در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود نیز، اطلاعی ندارم.

بنا بر اعلام محققان دانشگاه صنعتی توئنته؛
دانش آموزان با روبات بهتر آموزش می بینند

مطالعات اخیر محققان دانشگاه صنعتی توئنته نشان می‌دهد که کودکان دبستانی هنگام آموختن در کنار یک روبات، نتیجه‌ای بهتر کسب کرده و می‌توانند تمام آموخته‌ها را بهتر توصیف کنند.
به‌گزارش «ایران آنلاین»، محققان این دانشگاه هلندی تأکید کردند که توضیح آموخته‌ها با صدای بلند درک بهتری را در کودکان ایجاد کرده و فهم بصری و توصیفی آموزش را برای آنها آسان‌تر می‌کند. به‌همین دلیل یک روبات اجتماعی در کنار دانش‌آموزان می‌تواند کیفیت آموزش را بالا برده و درک توصیفی آنها را از آموخته‌ها بیشتر کند.  فرانسیس ویجنز یکی از محققان این پروژه می‌گوید: نتایج حاصله از درک بهتر آموخته‌ها در کودکان به کمک یک روبات اجتماعی ما را به این نتیجه می‌رساند که روبات‌ها روشی جدید و مثبت را برای آموختن به کودکان نشان داده و درک و فهم آنها را از آموخته‌ها بیشتر می‌کنند. وی افزود: یک روبات اجتماعی با تکرار آموخته‌ها با صدای بلند به تفهیم مطلب کمک کرده و دانش‌آموز دبستانی را در حفظ و تحکیم آموخته‌ها کمک می‌کند. به همین منظور ما روبات اجتماعی ZENO را برای درک بهتر آموخته‌ها از سوی کودکان طراحی و ساخته‌ایم تا با تکرار مطالب خوانده شده به دانش‌آموزان کمک کند.
برای تکمیل این طرح دانش‌آموزان دو دسته شدند. دسته‌ای تنها با تبلت آموزش دیده و دسته‌ای دیگر از دانش‌آموزان نیز در کنار تبلت با این روبات اجتماعی آموزش‌های لازم را دیدند. نتیجه جالب توجه بود؛ چرا که کودکانی که با روبات آموزش دیده بودند توصیفات و درک بهتری از موضوع داشته و توانستند در خصوص مطلب آموزش دیده توضیحات مفصل‌تر و کیفی تری را ارائه دهند.

کاهش اعتیاد به تلفن همراه با 3 برنامه گوگل

گوگل چند برنامه جدید عرضه کرده که کاربران می‌توانند از آنها برای کاهش اعتیاد به گوشی استفاده کنند. به گزارش مهر، گوگل این بار برای وادار کردن کاربران به کاهش استفاده از گوشی‌های هوشمند به تاکتیک جدیدی روی آورده که عبارت است از شرمنده کردن افراد به علت کاربرد زیاد گوشی و احساس حس شرمندگی در آنها.
گوگل در همین راستا سه برنامه تجربی جدید به نام‌های اکتیویتی بابلز، انولوپ و اسکرین استاپ واچ عرضه کرده که هر سه برنامه آماری را در مورد استفاده زیاد افراد از گوشی هوشمند ارائه می‌دهند و از این طریق وی را شرمنده می‌کنند تا به هر نحو ممکن به کارگیری تلفن همراه را کمتر کند. برنامه انولوپ از شما می‌خواهد تا از گوشی خود تنها برای برقراری تماس استفاده کنید و به طور مرتب آمار شرم آور وقت تلف کردن با تلفن همراه را متذکر می‌شود. این برنامه تنها با گوشی پیکسل ۳ ای سازگاری دارد.
اکتیویتی بابلز با ایجاد حباب‌هایی روی نمایشگر گوشی در زمان تلاش برای باز کردن قفل گوشی سعی می‌کند افراد را شرمنده کند و با هر بار قفل گشایی از گوشی حباب‌ها بزرگ‌تر شده و مدت طولانی‌تری روی صفحه ظاهر می‌شوند. اسکرین استاپ واچ هم بیشتر روی ارائه آمار جزئی استفاده از گوشی متمرکز می‌شود.

دور ماندن امریکا از دنیای ارزهای دیجیتال

اخیراً بانک‌های مرکزی برخی کشورها، تلاش مشترکی را برای مطالعات روی ارزهای دیجیتالی آغاز کرده‌اند که در بین آنها نام امریکا دیده نمی‌شود.
به گزارش ایسنا، رقابت بر سر عرضه ارز دیجیتالی در بین کشورهای جهان شدت گرفته است و پس از آنکه چین اعلام کرد در مراحل نهایی عرضه ارز دیجیتالی خود قرار دارد، اکنون بانک‌های مرکزی کشورهای غربی در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در حال تشکیل یک کارگروه مشترک برای امکان سنجی معرفی یک ارز دیجیتالی هستند. این گروه مشترک در حالی متشکل از بانک‌های مرکزی اروپا، انگلیس، ژاپن، کانادا، سوئد و سوئیس خواهد بود که بانک مرکزی امریکا کماکان علاقه‌ای برای ورود به مسأله عرضه ارزهای دیجیتالی از خود نشان نداده است.
طبق بیانیه منتشر شده مشترک این کشورها، هدف از ایجاد این کارگروه مشترک ارزیابی زمینه‌های حقوقی و امکان سنجی معرفی ارزهای دیجیتالی در تجارت و روابط بانکی و مالی دو و چندجانبه خواهد بود. در حال حاضر قرار است بانک مرکزی سوئد که سابقه چندین سال مطالعه روی ارزهای دیجیتالی دارد به‌عنوان محل آزمایشی پروژه انتخاب شود. با وجود گسترش نقش ارزهای دیجیتالی در سال‌های اخیر، ارزهای موجود نظیر بیت کوین هیچ گاه به‌عنوان یک ارز مقبول جهانی پذیرفته نشده‌اند چرا که دارای دامنه نوسان بسیار شدیدی هستند. پروژه راه‌اندازی ارز دیجیتالی فیس‌بوک موسوم به لیبرا نیز که قرار است یک رمزارز باثبات با پشتوانه سبدی از ارزهای جهانی باشد تاکنون نتوانسته است عملیاتی شود و با مخالفت‌های صورت گرفته در امریکا و خروج شرکای بزرگ پروژه لیبرا، بعید به نظر می‌رسد که لیبرا بزودی عملیاتی شود. تاکنون شرکت‌هایی نظیر ویزا، مسترکارد و پی پال از پروژه لیبرا خارج شده‌اند و در تازه‌ترین دور روی گردانی از این ارز، شرکت وودافون که یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای مخابراتی در اروپا است نیز خبر از خروج خود از پروژه لیبرا داد.