شناسهٔ خبر: 35827937 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

خسروی با زیرساخت‌های مناسب پذیرای زائران اربعین

قصرشیرین- ایرنا- مرز رسمی خسروی نزدیکترین نقطه کشورمان به کربلای معلا و قدیمی‌ترین و مناسب‌ترین گذرگاه رسمی جمهوری اسلامی ایران با عراق هم اکنون با بهترین زیرساخت‌ها و امکانات، پذیرای زائران اربعین حسینی (ع) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهرستان مرزی قصرشیرین، ۱۵ شهریور امسال پس از ۶ سال تعطیلی، برای تردد زائران کشورمان به کربلای معلا و عتبات عالیات بازگشایی شد.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و عملیات ساخت پایانه بین المللی این مرز به عنوان بزرگترین پایانه زمینی خاورمیانه از سال ۷۷ آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

ستاد اربعین استان کرمانشاه و مسئولان شهرستان قصرشیرین تمام تلاش خود را به کار گرفته اند و اکنون با تقویت زیرساخت های موجود خود را برای حضور انبوه زائران آماده کرده اند.

خسروی این روزها شاهد شمار زیادی از زائران اربعین حسینی است که روزانه از این مرز عازم عراق می شوند و هم اکنون نیز ۱۰ موکب در قصرشیرین برپا شده و اردوگاه های اسکان زائران نیز علاوه بر مکان های اقامتی ظرفیت اسکان شبانه ۲۰ هزار تن را در مرز خسروی و قصرشیرین دارند.

 براساس اعلام ستاد اربعین کشور، خدمات‌دهی به زائران در قالب موکب‌ها در داخل کشور از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه و در داخل عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهر برنامه‌ریزی شده و این در حالی است که با افزایش حجم ترددهای انجام شده در مرز خسروی شاهد فعالیت پیش از موعد موکب ها در قصرشیرین هستیم.

 علاوه بر این دستگاه های اداری و اعضای ستاد اربعین استان کرمانشاه و تمامی نهادها و نیروهای مسلح، مرزنشینان قصرشیرینی نیز با تشکیل ستادهای مردمی پای کار آمده اند و هرآنچه در توان داشته اند برای پذیرایی و رفاه زائران به کار گرفته اند.

مرزنشینان قصرشیرین از دیرباز مدال نوکری و خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) را به گردن داشته اند و اکنون نیز با برپایی محل هایی برای اسکان و همچنین برپایی موکب می خواهند باز هم رسم میزبانی از زائران اربابشان را خوب بجا بیاورند.

همه جای شهر نیز توسط نهادهای فرهنگی و مدیریت شهری با پرچم های عزا و تمثال مبارک شهدا و خوش آمد گویی به زائران اربعین حسینی آذین بندی شده و هرکس با هر سمتی این روزها تنها هدفش خدمت شایسته به ارباب بیکفن حسین (ع) و زائران آن حضرت است.

 نگاه همه مردم استان کرمانشاه و بلکه همه عاشقان امام حسین این روزها به مرز خسروی است، دروازه قدیمی کربلا، در روزهایی که تنها مسیر همین خسروی بود و زائرانی که سختی راه به جان می خریدند تا دستشان به ضریح ۶ گوشه امام حسین (ع) برسد.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.   

اکنون راه های مناسب، زیرساخت های بسیار خوب، ایجاد ۱۱۰ هکتار پارکینگ برای خودروهای سواری با ظرفیت بیش از ۵۰ هزار خودرو، وجود هتل ها و اماکن اقامتی بسیارعالی، برپایی اردوگاه های اسکان، آماده سازی حسینیه ها و مساجد، برپایی موکب ها، برپایی بیمارستان های صحرایی و ایجاد پایگاه های مرکز فوریت های پزشکی و بدرقه زائران توسط هنگ مرزی باعث شده تا زائران بسیاری این مرز را بر دیگر گذرگاه های ورود به کربلای معلا و کشور عراق ترجیح دهند.

وجود بزرگترین پایانه بین المللی زمینی خاورمیانه در مرز خسروی و استقرار اتوبوس ها برای جایجایی زائران از قصرشیرین به خسروی و همچنین استقرار اتوبوس برای عزیمت زائران از منذریه تا بغداد و تامین امنیت با استقرار نیروهای حشدالشعبی از اقدام هایی است که برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی ایجاد شده است.

عزیمت زائران اربعین حسینی از مرز رسمی خسروی به دلیل اوضاع بغداد و مشکلات داخلی کشور عراق از ۱۱ تا ۱۴ مهرماه به طور موقت متوقف شد اما با آرام شدن اوضاع این کشور و رفع مشکلات داخلی، از پانزدهم مهرماه بازهم شاهد از سرگیری عزیمت دوباره زائران از این مرز بین المللی بودیم.

با وجود دومین روز از لغو ممنوعیت پذیرش زائران ایرانی از سوی کشور عراق از مرز خسروی، امروز نهم صفر شاهد خیل عظیمی از جمعیت زائران در مرز خسروی و پایانه بین المللی این مرز هستیم و طبق گفته فرماندار قصرشیرین آمار زائران به پنج هزار تن خواهد رسید.

هم اکنون شمار زیادی از زائران اربعین حسینی از سراسر کشورمان خود را به این مرز بین المللی با امکانات و زیرساخت های بسیار مناسب رسانده اند تا از این مرز عازم کربلای معلا شوند.  

                                                                                                                                       

زیرساخت های تامین شده در مرز خسروی بسیار مناسب است 

استاندار کرمانشاه گفت: زیرساختهای تامین شده در مرز خسروی بسیار مناسب است که هم توسط دولت و هم بخش خصوصی تامین شده و ما نگرانی از این بابت نداریم و می توانیم خدمات خوبی به زوار در این مرز ارائه کنیم.

هوشنگ بازوند، در آخرین جلسه ستاد اربعین با حضور معاون وزیر امور خارجه کشور عراق در مرز خسروی افزود: هدف ما ارائه بهترین خدمات به زوار عتبات عالیات در مرز خسروی است.

وی ادامه داد: طبق توافق صورت گرفته با طرف عراقی تردد زائران از ساعت ۷ صبح تا ۱۶ بعدازظهر است و در راستای خدمات رسانی به زائران نیز یک موکب در مرز منذریه، یک موکب در مقدادیه و یک موکب در حسینیه ۱۵ کیلومتری به بغداد مستقر می شود.

بازوند، ظرفیت تردد روزانه را در ۱۰ ساعت فعالیت مرز برای تردد زائران اربعین ۳۰ هزار تن اعلام کرد و از استقرار ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در قصرشیرین و منذریه و حسینیه عراق برای جابجایی و انتقال زائران خبر داد.

نماینده عالی دولت در کرمانشاه گفت: همچنین تصمیم های لازم برای بازگشت زائران اخذ شده و تمهیدات لازم نیز برای بازگشت زائران به خسروی انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به عدم تردد بعد از ساعت ۱۶ بعد از ظهر در ۲ طرف خسروی و منذریه برای ورود و خروج زائران، امکانات اسکان در حسینیه برای زائران در عراق (۱۵کیلومتری بغداد) و همچنین اسکان ۲۰ هزار تن در خسروی و قصرشیرین فراهم شده است.

وی، از تلاش ارتش و نیروهای حشدالشعبی عراق برای تامین امنیت مسیر زائران از منذریه تا بغداد قدردانی کرد و گفت: تمامی اعضای ستاد اربعین و کمیته های مختلف در راستای خدمات رسانی به زائران آماده هستند.  

                                                                             

  استان دیاله آماده خدمات رسانی مطلوب به زائران است 

عضو شورای استان دیالی و مسئول ستاد زائران اربعین هم در این دیدار گفت: ما آمادگی کامل را در استان دیاله عراق برای پذیرش زائران را داریم و تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم تا همه زائرانی که قصد زیارت کربلای معلا را دارند به این آرزوی معنوی خود برسند.

قاسم المعموری در ستاد اربعین با حضور مقامات ۲ استان کرمانشاه و دیاله عراق در مرز خسروی افزود: کشور عراق اتوبوس ها را برای جابجایی زوار از مرز خسروی تا بغداد در نظر گرفته و یک مکان استراحتگاه نیز در جدیدالشط برای زائران اربعین حسینی مشخص شده است.

                                                                                       

مرز خسروی به طور ۱۰۰ درصد آماده پذیرش زائران اربعین حسینی است  

فرماندار قصرشیرین گفت: آمادگی کامل را برای پذیرش زائران در مرز رسمی خسروی داریم و تمامی زیرساخت ها و امکانات و خدمات لازم به صورت مطلوب برای پذیرایی از زائران در این  مرز رسمی فراهم شده است.

مرادعلی تاتار روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۸ گیت گذرنامه آماده است و با افزایش جمعیت این گیت ها با ۵۶ کاربر کار خدمات دهی به زائران را انجام می دهند.

وی اظهار داشت: پایانه مرز رسمی خسروی نیز با داشتن امکانات مناسب سالن های مجزای ورود و خروج زائران را دارد که امکانات رفاهی و خدماتی مناسب از جمله سرویس های بهداشتی در آن به صورت کامل برای زائران فراهم است.

وی ادامه داد: علاوه بر هتل ها و اماکن اقامتی شهرستان قصرشیرین اردوگاه اسکان با ظرفیت ۲۰ هزار تن به صورت شبانه در مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین برپا شده است.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: طبق توافق با کشور عراق تمامی تمهیدات لازم برای خروج روزانه ۳۰ هزار زائر در این مرز رسمی فراهم شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۵۰ دستگاه اتوبوس در مرز منذریه عراق نیز کار انتقال زائران را به بغداد برعهده دارند  و هماهنگی های لازم نیز با طرف عراقی برای پذیرش زائران انجام شده و مشکلی وجود ندارد.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: اتوبوس های مستقر در  سه راهی نصرآباد مسیر قصرشیرین به خسروی در انتهای این شهر مرزی برای انتقال زائران به نقطه صفر مرز نیز به تعداد کافی وجود دارند و در این رابطه مشکلی وجود ندارد.

تاتار ادامه داد: در شهرستان قصرشیرین نیز ۱۰ موکب برپا شده است و ساعات عزیمت و خروج زائران از مرز رسمی خسروی از هفت صبح تا ۱۶ هر روز است و زائرانی که پس از ساعت ۱۶ در قصرشیرین حضور می یابند در مراکز اسکان و موکب ها پذیرایی می شوند.

 وی گفت: همچنین ۱۱۰ هکتار پارکینگ با ظرفیت ۵۰ هزار خودروی سواری نیز برای توقف خودروهای زائران تسطیح و آماده است و این توقفگاه ها به خدمات رفاهی مانند نمازخانه، سرویس بهداشتی و حمام تجهیز شده اندو همچنین جاده های منتهی به شهرستان و جاده قصرشیرین به خسروی نیز مشکلی ندارد.

 تاتار عنوان کرد: با تلاش های صورت گرفته هم اکنون تردد زائران به صورت روان در جریان است و هیچ نگرانی امنیتی و مشکل رفاهی نداریم.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: تمام دستگاه های عضو ستاد اربعین در قصرشیرین مستقر شده اند و آمادگی ۱۰۰ درصدی استقبال از زائران اربعین را داریم.  

 وی از آمادگی کامل تمامی دستگاه ها، پایگاه های اورژانس و فوریت ها و بیمارستان، نیروهای مرزبانی، ارتش و سپاه، گذرنامه و پلیس، ناوگان حمل و نقل، دستگاه های خدمات رسان شامل آب، برق، خدمات تلفن همراه و مخابرات و دیگر زیرساخت های لازم برای خدمات رسانی به زائران خبرداد.

 قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.   

۳۰۱۲/۸۰۶۶

گزارش از نازنین باباخانی