شناسهٔ خبر: 33189712 - سرویس استانی
منبع: فارس | لینک خبر

طبیعت «آق‌سو» تلفیقی از زیبایی بهار و تن‌پوش زمستان در خلخال

طبیعت روستای «آق‌سو» در دامنه کوه آق‌داغ خلخال، تلفیقی از زیبایی بهار و تن‌پوش زمستان برای گردشگران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، روستای آق‌سو در دامنه کوه آق‌داغ دومین قله بلند استان اردبیل با تلفیقی از طبیعت زیبای بهاری و تن‌پوش زمستانی است.

راه روستای آق‌سو که از شش ماه گذشته به علت بارش برف و ارتفاع بالای 2500 متر در دامنه منطقه حفاظت شده آق‌داغ مسدود بود با هدف تسهیل در تردد گردشگران و کوچ بهاره عشایر  به همت راهداران بازگشایی شد.

این روستای زیبا که در قلب منطقه حفاظت شده آق داغ قرار دارد با 58 کیلومتر فاصله از شهرستان خلخال دورنمایی زیبا از سبلان، عجم و دریاچه نئور و ارتفاعات طالش را در بر گرفته که با عبور از روستای زیبای سو‌سهاب و مرجین  زیبایی این منطقه دوچندان می‌شود. 

رویش درختچه‌های زیبای ارس، باغات گردو، ارتفاعات یخچالی، چشم‌اندازهای طبیعی‌، یخ رود‌ها در میان کوهستان آق‌داغ و وفور حیات وحش منحصر به فرد از زیبایی‌های کم‌نظیر این منطقه است.

کمتر جایی در استان اردبیل بعد از ارتفاعات مشگین‌شهر و خلخال وجود دارد که بتوان همزمان بهار و زمستان را با هم دید و یکی از خصوصیات روستای آق‌سو دیدن این نعمت‌های خداوند در کنار هم است.

در چند صدمتر فاصله شکوفه درختان گردو، به بارنشستن درختان گلابی و سیب در روستای مرجین و سوسهاب به چشم می‌خورد این در حالی است که در نزدیکی روستای آق‌سو هنوز درختان از خواب زمستانی بیدار نشده‌اند.

این منطقه علاوه بر اینکه مسیر راه روستاهای مرجین و سوسهاب و سایر روستاهای خورش رستم جنوبی است، مسیر کوچ عشایر ییلاقات روستاهای طویستان، پشکمان، گلوجه، برندق ونساز و سایر روستاها است که تا چند روز دیگر ییلاقات منطقه آق‌سو در کنار کوه آق‌داغ با حضور عشایر ایل شاطرانلو و قبائل حال هوای خاصی پیدا می‌کند.

در این منطقه به لحاظ پوشش گیاهی و علف‌زارهای مطلوب، عشایر به بهترین نحو به پرورش احشام پرداخته و با فروش لبنیات و پروتئین چرخ زندگی خود را در دامان طبیعت می‌چرخانند.

زیبایی‌های ییلاقات آق‌سو با مکتوب نمودن و نگارش هزاران سطر قابل بیان نیست و باید این زیبایی را با چشم دید و با نفس کشیدن هوای بهاری حس کرد.

اکنون جاری شدن آب از هر جای کوهستان آق داغ زندگی را در این منطقه جاری ساخته و صدای پرندگان و حیات وحش گردشگران را روانه‌ی این طبیعت زیبا کرده است.

رویش انواع گیاهان دارویی در منطقه و برداشت ریشه و میوه ریواس به کسب و کارها تبدیل شده و روزانه بیش از صدها کیلو میوه ریواس که به زبان محلی به آن«اوشقون» می‌گویند روانه بازار استان می‌شود و بیش از 50 جوان در شهر خلخال به امر فروش این میوه اشتغال فصلی یافته‌اند.

گزارش: سید مصطفی مرادخانی 

انتهای پیام/3463/731/ح