سالاری : احتمال وقوع فاجعه دروازه قرآن شیراز در اتوبان امام علی
وقوع سیلاب در اتوبانهای شمالی- جنوبی محتمل است
صاحبخبر - رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: اگر سیلاب بسیار شدید اتفاق بیفتد، اتوبان امام علی (ع) میتواند مثل دروازه قرآن شیراز فاجعه به بار آورد، از همین رو باید درخصوص این اتوبان تمهیداتی اندیشیده شود. محمد سالاری در گفتوگو با ایلنا اظهار کرد: موضوع سیلاب که به صورت فراگیر و گسترده همه جامعه ایرانی را درگیر کرد، میتواند نقطه عطفی در تغییر نگاه و باور عمومی تصمیمگیران و تصمیمسازان مدیریت شهری و دولت باشد.رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: برخی از تصمیمگیریهایی که در اقصی نقاط کشور گرفته شده، پیوستهای مطالعاتی در آنها به طور کامل انجام نشده و موجب بروز برخی مخاطرات و حوادث غیرطبیعی شده است. وی در ادامه بیان کرد: در شهری مثل تهران هم که پایتخت کشور است و اساسا هر نوع تصمیمگیری چه در حوزههای عمرانی، فرهنگی و اجتماعی و چه در حوزه های فضای سبز، میراثی و تاریخی و شهرسازی و معماری که در شهرهای دیگر از آن الگوگیری میشود، شاهد اقداماتی هستیم که پیوستهای مطالعاتی در آنها مورد توجه جدی قرار نگرفته است. رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: به عنوان مثال در اتوبان امام علی (ع)، اتوبان پایینتر از کد ارتفاعی مناطق مجاور گودبرداری شده و با حفاری و خاکبرداری در لایههای پایینی خاک ایجاد شده است. از آنجا که نوع توپوگرافی و اقلیم تهران به نوعی است که در کوهپایه قرار گرفته و آبها مسیر شمالی جنوبی را طی میکنند و رود درهها و رودخانههای ما شمالی جنوبی بودهاند و در اتوبان امام علی آثاری از این رودخانهها بوده است، به نظر میرسد اگر یک سیلاب بسیار شدید اتفاق بیفتد، این احتمال وجود دارد که مثل دروازه قرآن شیراز فاجعه به بار آورد. در دروازه قرآن ما در یک بازه زمانی بسیار کوتاه مدت شاهد از دست دادن جان تعداد قابل توجهی از هموطنانمان بودیم و همان اتفاق در اتوبان امام علی هم میتواند رخ دهد. حجم آب میتواند، روی هم جمع شود و ماشینها را با سرنشینهایشان به سمت جنوب ببرد. همین اتفاق در بعضی دیگر از اتوبانهای شمالی_جنوبی هم میتواند رخ دهد.وی تأکید کرد: البته در دنیا این گونه نیست که در چنین مسیرهایی اصلا اتوبان نسازند. در کشورهای توسعه یافته این مسائل را پیش بینی میکنند. یعنی با توجه به اینکه در تاریخ اقلیمی و آب و هوایی شهر تهران سیلهای شمالی جنوبی وجود داشته و اکنون ما مسیری را با بتن درست کردهایم که به هیچ عنوان نمیتوان جای آن را تغییر داد، باید به این موضوع فکر شود که اگر خطر سیل باشد چه باید کرد.سالاری با تاکید بر اینکه در خصوص اتوبان امام علی پیوستهای مطالعاتی به صورت کامل وجود ندارد، اظهار کرد: شاید برای سیلابهای عادی این اتوبان جوابگو باشد، اما در سیلابهای بسیار شدید قطعا دچار مشکل میشود.وی افزود: اتوبانهای تهران که غالبا شرقی_غربی هستند، همه از روی رود درههای شمالی-جنوبی عبور کردهاند. سازمان زمین شناسی کشور در همین صحن علنی شورای شهر بر اساس مطالعات بسیار جامعی که انجام داده بود هم موضوع اتوبان امام علی را مطرح کرد و هم به این مبحث اشاره کرد که تونلهایی که برای انتقال آب از شمال به جنوب ذیل اتوبانهای تهران تعبیه شدهاند، غالبا پاسخگوی دبی سیلابهای شدید نخواهند بود. این امر باعث میشود اتوبانها از بین بروند و در موقعیت بحران که نیاز است، نهادهای امدادرسانی وضعیت را مدیریت کنند به دلیل وجود این اتوبانها دچار مشکل جدی می شوند. رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: ساماندهی رود درهها و تبدیل آنها به تفرجگاه را نمیتوان زیر سوال برد، اما طراحیها باید مبتنی بر مطالعات کارشناسی و فنی و با در نظر گرفتن پیوستهای مطالعاتی پدافند غیرعامل باشد.وی تأکید کرد: اگر شهرداری تهران در مقاطعی از بارش باران به دلیل نگرانی از وقوع سیل شدید اتوبان امام علی را مسدود کند تا مردم در آن تردد نکنند، ما در مدیریت شهری مسئول هستیم تا نسبت به ارزیابی این موضوع تصمیم بگیریم و لازم است مجموعهای از کارشناسان به این مبحث ورود کنند و مشاور و پیمانکاری که در ساخت اتوبان دخیل بودهاند توضیح دهند؛ شاید توضیحات این افراد قانعکننده باشد.وی خاطرنشان ساخت: این اتوبان در مواقع بحرانی و سیلابهای شدید می تواند ایجاد مشکل کند و بنابراین باید برای آن تمهیداتی اندیشیده شود.∎