شناسهٔ خبر: 31756581 - سرویس فرهنگی
منبع: تریبون | لینک خبر

عابدان کهنز و جامعه شناسی انقلاب

سعید شعرباف

دیدن فیلم برای فعالان مسجدی واجب است؛ اما واجب تر از آن تلاش برای نمایش آن برای خواص و فعالان فرهنگی و به اصطلاح سرخط های فعالیت تشکلی است، از هر نوع و هر رده و هر تخصصی

صاحب‌خبر -

اگر دوستان هنرمند مرا به سخره نگیرند، می خواهم اعلام کنم که شاخص اصلی بنده برای تشخیص یک فیلم #خوب،(هم نوع داخلی و هم نوع خارجی اش) به میزان اشکی است که بر پای آن ریخته می شود! و نیز مدت زمانی که بعد از اتمام فیلم، زندگی عادی بیننده بهم میریزد! هر چه #اشک و #زمان تخریب بیشتر، فیلم بهتر و ارزشی تر!! با این ملاک من درآوردی، #عابدان_کهنز بسیار خوب بود.

تا پیش از دیدن کار بسیار #خوب! #عابدان_کهنز، باور نمی کردم که در غیر ژانر داستانی، بشود دو ساعت پای یک مستند شخصیت محور #خوب میخکوب ماند و از جا تکان هم نخورد. اما #عابدان_کهنز این بلا را سر ما آورد!. بعدا یکی وقت کرد به ما حالی کند که راز این موضوع چی بود؟ ضرب آهنگ فیلم؟ تدوین هنرمندانه؟ کشش ذاتی شخصیتهای داستان؟ یا..

در همین چند ساعتی که از دیدن مستند می گذرد، دهها نکته و یادداشت صوتی و متنی که در باب این مستند خوب به ذهن میرسید را نوشته ام، از سبک جذاب و تاثیرگذار تفسیر شهید با شهید در این مستند (که مرا یاد مدل تفسیری قرآن به قرآن #علامه می انداخت) تا شخصیت پردازی چند بعدی از بچه های مسجد امیرالمومنین، تا درسهای مستخرج از مدل تربیتی حاجی #بهرامی، نمایش جذاب انسان محور فیلم (که شبیه ترین به آن را در #مهاجر حاتمی کیا دیده بودم)، مدل نصرت الهی و کار مردمی در کار فرهنگی و… با این وجود ترجیح می دهم از این یادداشت ها چیزی ننویسم تا فرصتی فراهم شود برای تفصیل هر باب، در یک جمع مرتبط و پس از یک تامل جامع و درخور. اما فی الحال چند پیشنهاد اجرایی کوتاه دارم.

دیدن فیلم برای فعالان مسجدی واجب است؛ اما واجب تر از آن تلاش برای نمایش آن برای خواص و فعالان فرهنگی و به اصطلاح سرخط های فعالیت تشکلی است، از هر نوع و هر رده و هر تخصصی. .

۲️⃣فیلم قابلیت دارد که به بهانه های مختلف پخش و تکثیر شود و البت در مکان های مختلف. در روز گرامیداشت مسجد، در نه دی و در تحلیل فتنه، در جمع های تربیتی و پرورشی، به مناسبت تجلیل از شهدای مدافع حرم، در همایش های گام دوم و دستاوردهای انقلاب و قس علی هذا…

۳️⃣حضور یک سخنران تحلیلی ترجیحا با تخصص در علوم اجتماعی و مردم شناسی، به هنگام اکران، می تواند یک جریان زنده #جامعه_شناسی_خودمانی را در سطح کشور بپا کند.

۴️⃣هر یک از سه اپیزود، می تواند موضوع یک جلسه باشد،اگر چه این تقطیع ممکن است حال و هوا را به هم بزند اما فرصت برای بهتر و کلاسی دیده شدن محتوا را فراهم می سازد چه بهتر که هر جلسه با یک فضاسازی همراه شود بویژه عشق بازی آخر سه شهید که جان می دهد برای روضه یاران اباعبدالله (ع)