شناسهٔ خبر: 31181215 - سرویس سیاسی
منبع: شبستان | لینک خبر

ایران در رتبه اول تولید صید در منطقه خاورمیانه

رتبه تولید شیلات کشور از حدود ۷۰ جهان به رتبه ۲۷ رسیده است و بر اساس آمارها ایران در تولید صید در منطقه خاورمیانه رتبه نخست و در آبزی پروری در این منطقه رتبه دوم را دارد و در صید تون ماهیان در غرب اقیانوس هند در جایگاه اول است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بر اساس آمار سال 2015 فائو ایران در مجموع تولیدات شیلاتی در رتبه 27 جهان، در تولید آبزی‌پروری رتبه 19، در بخش صید رتبه 29 و در تجارت آبزیان به لحاظ مقدار و ارزش رتبه 71 جهانی را کسب کرده است. طی سال گذشته یک میلیون و 170 هزار تن انواع محصولات شیلاتی در کشور تولید شده است که ارزش صادراتی آن 507 میلیون دلار بود.

 

ایران در حال حاضر به بیش از 40 کشور دنیا محصولات کشاورزی و شیلات صادر می کند. محصولات شیلات ایران اکنون به ژاپن، کره جنوبی، بریتانیا و فرانسه و دیگر کشورها صادر می شود.

 

در تایید رشد تولیدات محصولات شیلاتی کشور «محمود حجتی» در آیین معارفه رئیس جدید سازمان شیلات ایران گفته است: «صادرات محصولات شیلاتی از 11 میلیون دلار در سال 57 به 507 میلیون دلار در سال 96 رسیده است. سازمان شیلات، نقش موثری در افزایش تولید و درآمدزایی برای کشور داشته و عملکرد آن با موفقیت همراه بوده است.»

 

ایرنا به نقل از وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که اکنون رتبه تولید شیلات کشور از حدود 70 جهان به رتبه 27 رسیده نوشته است: «آبزی پروری دریایی، صید در آب های عمیق و دوردست و همچنین پرورش میگو در آب های شور و مناطق کم برخوردار از جمله ظرفیت های طبیعی بوده که با اقدامات شیلات در این دوره به فعلیت رسیده است.»

 

وی ادامه داده است: «بر اساس آمار فائو، ایران در حال حاضر رتبه 19 آبزی پروری و رتبه 28 صید در جهان را در اختیار دارد و در پرورش ماهیان سردآبی (قزل آلا) در آب شیرین جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص داده است. ایران در تولید صید در منطقه خاورمیانه رتبه نخست و در آبزی پروری در این منطقه رتبه دوم را دارد و در صید تون ماهیان در غرب اقیانوس هند در جایگاه اول است.»

 

یادآور می شود: در حال حاضر ۱.۲ میلیون تن انواع آبزیان دریایی و پرورشی در کشور تولید می شود و از این میزان تولید، حدود ۳۵۰ هزار تن آبزی در کشور فرآوری می شود. از ۳۵۰ هزار تن آبزی فرآوری شده ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تن فقط مربوط به تن ماهیان صنعتی است که در صنایع کنسرو استفاده می شود، بخشی مربوط به ماهیان ریز شمال و جنوب کشور مانند کیلکا و ساردین است که قسمتی از آن به صورت کنسرو در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و سایر آن هم به صورت ساده، خشک شده و یا برای تولید پودر ماهی استفاده می شود./