شناسهٔ خبر: 31179979 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص):

تحریم ها هیچگاه تهدید نبوده بلکه یک فرصت است

تهران - ایرنا - فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: تحریم ها برای هیچگاه تهدید نبوده بلکه یک فرصت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی، سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران در مصلی امام خمینی (ره) افزود: قرارگاه سازندگی خاتم انبیاء با بهره مندی از توان داخلی مقابل تحریم ها ایستاده و معتقد است تحریم ها برای ما فرصت است.
وی با تاکید براینکه تحریم ها برای ما یک فرصت است و تهدید نیست و باید تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم ادامه داد: در همین شرایط و با رویکرد داخلی سازی می توانیم اقتصاد کشور را حمایت کرده و در مقابل دشمن از این فرصت استفاده کنیم.
سعید محمد گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در سال 1368 براساس اصل147 قانون اساسی که به نیروهای مسلح اجازه می دهد توان خود را در خدمت توسعه زیرساخت های کشور قرار دهند تاسیس شد و با استفاده از کوله باری از تجربه دوران دفاع مقدس توان مهندسی خود را در اختیار کشور قرار داد.
وی ماموریت اصلی این قرارگاه را توسعه زیرساخت های کشور بعد از خرابی های ناشی از جنگ تحمیلی برشمرد و خاطرنشان ساخت: قرارگاه به عنوان بازوی امین، مقتدر و کارآمد برای تمام ادوار دولت ها، کنار آنها قرارگرفته و جای خالی پیمانکاران خارجی را پر کرده است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) ادامه داد: این قرارگاه توسعه و الگو سازی برای صنعت ساخت در کشور را در کنار صنعت در راس برنامه ها و دستورکار خود قرارداده است.
این مسئول با بیان این که استکبار جهانی امروز بعد از نامیدی از عرصه های نظامی به یک جنگ تمام عیار اقتصادی روی آورده و معیشت مردم را هدف قرارد داده است ، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برخود واجب و لازم می داند که کشور درهر عرصه ای که مورد تهدید قرار می گیرد در خط مقدم قرار گرفته و از تمامیت کشور دفاع کند.
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) افزود: وظیفه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاءهم در این دوره خطیراست و ما با زحماتی که در 30سال گذشته از سال 1368تاکنون توسط قرارگاه انجام شده تحقق شعار ما می توانیم و ایجاد روحیه خود باوری و بن بست شکنی و بومی سازی و استفاده از نیروهای خلاق و جوان واستفاده از ظرفیت نخبگان را شاهد بوده ایم به گونه ای که امروز قرارگاه به عنوان مقتدرترین مجموعه فنی و مهند سی در منطقه شناخته می شود.
وی ادامه داد: اکنون قرارگاه با دارا بودن بیش از 13 هزار دستگاه ماشین آلات تخصصی در بخش های مختلف مانند دریایی، ناوگان هوایی، دستگاه های حفار تونل تمام مقطع، دستگاه های حفار دریا و خشکی، جرثقال های فوق سنگین و سایر تجهیزات خاص و با دارا بودن بیش از 200 هزار نفر نیروی انسانی و بکارگیری بیش از 5 هزار پیمانکار در داخل کشور مشغول به فعالیت است.
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء افزود: ارتباط نزدیک با بخش خصوصی و ایجاد هم افزایی و ارتباط با جامعه سازندگان، تولید کنندگان و مشاوران و طراحان و همین طور شرکت های دانش بنیان از دستاورد های قرارگاه است.
وی در تشریح عملکرد این قرارگاه افزود: احداث 62 سد با مخزن حجم بیش از 25 میلیارد متر مکعب، احداث 11 هزار خطوط انتقال نفت و گاز و آب، احداث 2هزار و 600 کیلومتر آزاد راه، بزرگراه و راه اصلی، احداث 3 هزار و 900 کیلومتر راه آهن و 250 کیلومترمترو، 23 هزار کیلومتر فیبر نوری، افزایش ظرفیت در تولید کنستانتره مس به میزان 250هزارتن در سال، افزایش ظرفیت فولاد کشور به میزان 1.6 میلیون تن در سال ، افزایش تولید بنزین در کشور به میزان هفت میلیون لیتر بنزین یورو5، افزایش ظرفیت گاز شیرین کشور به میزان 150میلیون متر مکعب از مهمترین اقدامات ارزشمندی که در این سه دهه توسط قرارگاه انجام شده است.
سعید محمد ادامه داد: این قرارگاه همچنین در بخش محرومیت زدایی نیز در کنار پروژه های درحال احداث در مناطق کمتر برخوردار با شناسایی نقاط ضعف در روستاها بیش از 10 هزار برنامه عمرانی، آموزشی، فرهنگی و امدادی به ارزش بیش از 3 هزار میلیارد ریال از منابع سپاه پاسداران در این مجموعه ها هزینه کرده و پروژه های راه سازی، کتابخانه، خانه بهداشت، پل سازی، مجموعه های ورزشی و مصلی را در دستورکار خود قرار داده است.
وی یادآورشد: در حوزه کشاورزی نیز براساس تفاهمی که با دولت انجام شد 500هزار هکتار زمین کشاورز در دستورکار قرار گرفت که تا امروز حدود 60 هزار هکتار از اراضی تسطیح و تامین آب شده و در قالب 102 شرکت تعاونی برای 18 هزار نفر فعالیت برقرار است و تلاش می شود کل 500 هزر هکتار به ثمر برسد.
فرمانده قرارگاه گفت: در بحران های طبیعی بخش های مختلف کشور هم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) نخستین مجموعه ای است که وارد میدان می شود و امداد رسانی می کند به گونه ای که در زلزله اخیر کرمانشاه بیش از 8 هزار و 350کانکس ظرف 35 روز در اختیار مردم قرار گرفت و از آن استفاده شد.
وی افزود: امروز قرارگاه در تمام عرصه های فنی و مهندسی به قله های خودکفائی دسترسی پیدا کرده و در هیچ بخشی نیست که نیاز به شرکت های خارجی داشته باشیم.
محمد گفت: قرارگاه با تکیه بر توان نیروهای بومی و جوان در تمام عرصه های فنی و مهندسی چه در بخش طراحی و مشاوره و چه در بخش ساخت و بخش کالا تلاش خود را کرده که این خودکفائی را در کشور نهادینه کند و امروز آماده صدور خدمات فنی و مهندسی است واکنون در برخی کشورهای همسایه و دوست این اتفاق رخ د اده است.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال در پروژه ستاره خلیج فارس پالایشگاه بنزین پروژه ای بود که یک شرکت خارجی در آن حضورداشت و در دوره تحریم اول رها کرد و رفت اما به مجموعه قرارگاه اعتماد شد و این پروژه به ما واگذار شد.
فرمانده قرارگاه خاتم، افزود: امروز شاهد بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان با ظر فیت 360 هزار بشکه در روز هستیم این پالایشگاه بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین یورو5 چهان است و 65درصد مهندسی آن ایرانی، 70درصد کالای ایرانی و 100 اجرای ایرانی در آن اتفاق افتاده است و هفته آینده با حضور رئیس جمهوری فاز سوم آن به بهره برداری خواهد رسید.
فرمانده قرارگاه خاتم یادآورشد: برای فاز 4 هم مراسم کلنگ زنی در چند ماه گذشته انجام و ظر ف 18 ماه آینده این پروژه به صورت 100درصد ایر انی به چرخه تولید محصولات نفت، گاز و بنزین کشور خواهد پیوست.
وی ادامه داد: در حوزه مشترک پارس جنوبی با کشور قطرکه سال ها این کشور بر داشت می کرد و ما عقب بودیم و شرکت های خارجی هر از چندگاهی بعد از تحریم ها رها می کردند امثال شرکت توتال ، شل و امثالهم رها می کردند با اعتمادی که به قرارگاه شد6 فاز از پارس جنوبی را به عهده گرفت که دو فازآن قبلا تحویل شد و 4 فاز آن در یک ماه آینده تحویل خواهد شد .
محمد افزود: با این 6 فاز150 میلیون متر مکعب گاز شیرین به ظرفیت کشور اضافه می شود و در عمل کشورمان از کشور قطر در برداشت از مخزن پارس جنوبی جلو خواهد افتاد این پروژه یک پروژه بسیار پیچیده و« های تک » چه در خشکی و چه در دریااست.
وی افزود: در بخش دریا با احداث 10سکو هریک به تناژ 3 هزار تن در جزیره صدرای خاتم احداث و به منطقه اعزام شد و در محل پار س جنوبی نصب شد اینکار قبلا توسط شرکت های خارجی انجام می شد اما امروز توسط فرزندان این سرزمین در حال انجام است که در آن 450 کیلومتر خط لوله در آب احداث شد لوله 32 اینچ برای انتقال گاز به خشکی احداث شده است.
محمد گفت: امروز توان کشتی سازی مجموعه قرارگاه که یکی از صنایع بسیار پیچیده است به صورت کامل وجود دار د و سفارش خارجی گرفته ایم و درحال ساخت کشتی های غول پیکر و نفتکش هستیم.
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) آمار ارائه شده را تنها گوشه ای از ظرفیت این قرارگاه دانست و افزود: قرارگاه سازندگی سپاه تمام توان مهندسی خود را ر خدمت مردم و دولت برای عبور از تمام بحران ها به خصوص بحران تحریم قرارداده است.
وی ادامه داد: پیشنهاداتی هم در جهت حل برخی از این معضلات به دولت ارائه شده منجمله بحث تامین آب استان های مرکزی از طریق دریا که در دست پیگیری است.
محمد گفت: ما به دنبال نهادینه سازی و پیاده سازی مفاهیم اقتصاد مقاومتی در کشور هستیم باید ظرفیت های داخلی در اولویت قرار گیرد و اقتصاد متکی برمردم عملیاتی شود و جلوگیری از خام فروشی به خصوص در حوزه های پایین دستی نفت و معادن اتفاق افتد.
به گفته وی، در هرعرصه ای که ماتوانمند شویم دیگر تحریم معنا ندارد امروز باید سعی کنیم گلوگاه ها را شناسایی کنیم و در آن حوزه هایی که ممکن است دشمن بتواند به ما آسیب بزند در آنها سرعت ببخشیم و سعی کنیم با بومی سازی این اهرم فشار را از دست دشمن بگیریم.
فرمانده قرارگاه خاتم با بیان اینکه وجه تمایزقرارگاه خاتم انجام فعالیت های سازندگی با حفظ ارزش ها است گفت: ارزش های معنوی و الگوسازی در این زمینه و در جامعه پیمانکاری کشوراولیویت است.
وی افزود: درخواست ما از دولت، مجلس و همه دستگاه های حمایتی این است که به منظور تداوم فعالیت های جهادی قرارگاه به این مجموعه کمک شود و با توجه به روز های آخر بودجه پیشنهاداتی داده شده است که امید است در روز های باقی مانده عنایت بیشتری به پیشنهاد ات شود.
سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران گفت: امید است مطالبات قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) چه با روش های نقدی و چه تهاتری مورد توجه قرارگیرد زیرا این قرارگاه برای آن برنامه ریزی کرده که برای سال آینده بتواند 70پروژه خود را تکمیل کرده و در خدمت مردم قرار دهد.
2078 ** 1200