شناسهٔ خبر: 28333095 - سرویس فرهنگی
منبع: خانه ملت | لینک خبر

میرزاده در تشریح جلسه امروز کمیسیون آموزش:

مشکلات دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای بررسی شد؛ از کمبود اعتبارت تا تملک املاک

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه اصلی‌ترین نیاز هنرجویان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای داشتن کارگاه مجهز است، گفت: ردیف بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای در فصل بودجه وزارت آموش و پرورش قرار دارد و باید موردبازبینی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح جلسه امروز (سه‌شنبه 3 مهرماه) کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حضور رؤسای دانشگاه فنی و حرفه‌ای و پیام نور در این کمیسیون، گفت: رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این جلسه گزارشی از وضعیت تجهیزات و امکانات کارگاه‌ها و مشکلات این دانشگاه ارائه داد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و استانداری‌ها مقرر گردید که 50 درصد اعتبارت موردنیاز برای تامین تجهیزات و امکانات کارگاه‌ها از سوی استان‌ها و مبلغ باقی مانده از سوی دانشگاه فنی و حرفه ای تامین شود.

اصلی‌ترین نیاز هنرجویان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای داشتن کارگاه‌های مجهز است

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین نیاز هنرجویان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای داشتن کارگاه‌های مجهز است، اظهار کرد: براساس گزارش‌های ارائه شده اقدامات مناسبی در راستای تجهیز دانشگاه‌ها و افزایش جذب دانشجویان در این دانشگاه صورت گرفته است.

استقرار پایه دوازدهم دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای را کاهش می دهد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: اگرچه نظام 3-3-6 مزیت‌های بسیاری دارد اما ممکن است باعث کاهش دانشجو در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای شود؛ پیش از این هنرستان‌ها 2 ساله بودند و هنرجویان پس از گذراندن دوره متوسطه وارد دانشگاه شده و پس از 2 سال می‌توانستند مدرک کاردانی خود را دریافت کنند اما با استقرار پایه دوازدهم، هنرستان‌ها سه ساله می‌شوند و هنرجو ناچار است برای دریافت مدرک کاردانی 5 سال آموزش ببیند سه سال در هنرستان و دو سال در دانشگاه به همین دلیل ممکن است انگیزه دانشجویان برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کاهش یابد.

 وی تاکید کرد: در صورتی که دپیلمه‌های هنرستانی وارد بازار کار شوند یا در دانشگاه‌های فنی و حرفه ای ادامه تحصیل دهند مسئله‌ای ایجاد نمی‌شود منشا دغدغه مسئولان دانشگاهی شرکت فارغ التحصیلان هنرستانی در کنکور رشته‌های ریاضی، علوم تجربی و ... است با این اقدام تعداد پشت کنکوری ها افزایش پیدا می‌کند.

برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شود

میرزاده با بیان اینکه برای ترغیب دانشجویان برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید امتیازات و انگیزه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شود، اظهار کرد: فارغ التحصیلان رشته‌های مهارتی به راحتی وارد بازار کار می شوند و دغدغه ای برای اشتغال آنها وجود ندارد.

از آنجایی که ردیف بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای علیرغم گذشت 10 سال از جدایی این دانشگاه از وزارت آموش و پرورش همچنان در فصل بودجه این وزارتخانه قرار دارد پرداخت مطالبات بازنشستگان به دغدغه تبدیل شده است.

وی با اشاره به مشکلات دانشگاه فنی و حرفه ای در حوزه اعتبارات، خاطرنشان کرد: از آنجایی که ردیف بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای علیرغم گذشت 10 سال از جدایی این دانشگاه از وزارت آموش و پرورش همچنان در فصل بودجه این وزارتخانه قرار دارد پرداخت مطالبات بازنشستگان به دغدغه تبدیل شده است.

تملک املاک و دارایی دانشگاه سازمان فنی و حرفه ای یکی از مشکلات موجود

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس یادآور شد: تملک املاک و دارایی دانشگاه فنی و حرفه ای یکی از مشکلات است؛ براساس قانون دانشگاه فنی و حرفه ای با تمامی امکانات به وزارت علوم منتقل شد در حالیکه بسیاری از مراکز این دانشگاه‌ها در هنرستان‌ها برگزار می شدند در حال حاضر میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش در حوزه تملک املاک اختلاف است.

امکانات دانشگاه پیام نور مناسب برای گسترش و بین‌المللی شدن در مناطق آزاد و مرزی

وی با اشاره به دومین دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: رئیس دانشگاه پیام نور با حضور در کمیسیون مشکلات و چالش‌های این دانشگاه را تشریح کرد؛ براساس گزارش‌های ارائه شده دانشگاه پیام نور امکانات لازم برای گسترش و بین‌المللی شدن را در مناطق آزاد و مرزی دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان افزود: نمایندگان به منطقه ای شدن دانشگاه های پیام نور اعتراض داشتند آنها معتقدند این امر باعث افزایش بوروکراسی می شود./

پایان پیام