شناسهٔ خبر: 26885510 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار ایلام:

بیابانی شدن عرصه ها نتیجه درازمدت نفوذ ریزگردها است

ایلام - ایرنا - استاندار ایلام گفت: افزایش احتمال بیابانی شدن عرصه های طبیعی مناطق مرزی نتیجه درازمدت بیابان زایی فزاینده عراق و دیگر کشورهای منطقه و تبدیل به کانون تولید و انتشار گرد و غبار برای استان هایی همچون ایلام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی عصر یکشنبه در نخستین کارگروه استانی مقابله با پدیده گرد و غبار در سال جاری افزود: سد سازی در بالا دست رودخانه های دجله و فرات توسط ترکیه موجب بیابان زایی گسترده عراق و سوریه و افزایش کانون های تولید و انتشار گرد و غبار آلاینده شده است.
وی با یادآوری اینکه ایلام در یک دهه اخیر از سوی کانون های تولید ریزگرد آسیب جدی دیده است، تاکید کرد: برای کاهش آثار پدیده گرد و غبار باید اعتبار و اقدام های مهار ریزگرد در مناطق مختلف به خصوص نوار مرزی این استان افزایش یابد.
استاندار ایلام با ذکر اهمیت اجرای برنامه های مطالعاتی و تحقیقاتی مراکز پژوهشی چون دانشگاه ها در خصوص موضوع گرد و غبار افزود: اعتبار پژوهشی امسال استان ایلام به صورت متمرکز است و مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی طرح های خود را برای تایید و تصویب و جذب اعتبار به کمیته گرد و غبار استان ارائه دهند.
سلیمانی دشتکی در مورد تعطیلی مدارس یا ادارات به خاطر پیامدهای گرد و غبار نیز گفت: با توجه به اینکه گرد و غبار در بیش از یک دهه اخیر به جزئی از بافت جغرافیایی استان ایلام تبدیل شده و مردم به اجبار خود را با این پدیده سازگار کرده اند، نیاز چندانی به تعطیلی مدارس و دستگاه های اجرایی نیست مگر در واقع بسیار بحرانی و حساس.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام هم در این نشست گفت: برای اولین بار 17 میلیارد ریال از اعتبارات ملی برای احیا و آبگیری تالاب های استان ایلام در سال 96 جذب شد و اکنون این اعتبار در حوزه تالاب های استان در حال هزینه است.
مازیار سلیمان نژاد افزود: باید به علت حساسیت موضوع گرد و غبار درصدی از اعتبارات ملی یا استانی به این پدیده اختصاص یابد و همچنین به منظور پیش بینی دقیق وضعیت گرد و غبار تجهیزات مخابراتی اداره کل هواشناسی تقویت و اعتباری برای این موضوع در نظر گرفته شود.
وی یادآور شد: در سال های اخیر روند غلظت ریزگردها نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته و این فرایند کماکان ادامه دارد و برای سنجش دقیق میزان غلظت گرد و غبار در همه شهرستان های تابع نیازمند استقرار ایستگاه سنجش غبار هستیم.
سلیمان نژاد توضیح داد: در حال حاضر سه شهرستان ملکشاهی، سیروان و بدره فاقد ایستگاه سنجش ذرات معلق در هوا هستند که برای سال جاری در صدد ایجاد یک ایستگاه در یکی از این سه شهرستان هستیم.
در چهار ماهه اول سال جاری 57 روز آلوده ناشی از گرد و غبار در استان ایلام ثبت شده است.
7172/6119